951-88 "Racebiten" Porsche Sports Cup 8c

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
supermicke
S-Poster
Posts: 143
Joined: 2009-04-21 14:01:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

951-88 "Racebiten" Porsche Sports Cup 8c

#1 Post by supermicke »

Det började med att jag köpte en 996 cab -02 som min första Porsche och jag blev kör direkt! Hade den under en säsong varpå jag var nere på Nürburgring i slutet av säsongen och fick känna på fenomenet Glykol på banan...
Men det jag hade fastnat för var ju inte att glida med cabben nere runt stureplan utan att känna bilens gränser på banan.. Så jag tog en funderare och tänkte Vilken bil får jag ut mest racing för pengarna med??? och ni vet ju alla här svaret på det :lol:
Sökte efter rätta bilen med lykta och blocket då jag fick tag på en 968 CS som jag fick för en vettig peng. Vattenpumpen var tillbaks monterad fel vid byte vilket gav vibrationer så jag lämnade in den till Peter Lindvall som fixade felet samt monterade på lite delar jag beställt från Sandén. Bilen gick nu som en klocka och jag körde 1,20 tider på Gelleråsen men avsaknaden av diffspärr och styvare fjädring var stor. Min plan var att modifiera bilen till en räser, men insåg hur dyrt det skulle bli.. Då kom jag i kontakt med Andreas Zolnir som hade sin redan färdigpreppade 944 Turbo redo för att ge sig ut o tävla i PCSR. Jag kollade på den o tog en liten provtur.. Det var körlek vid första ögonkastet..
Så jag slängde snabbt ut en annons och sålde 968an (med förtjänst) underbara bilar det där.. Köpte Andreas bil och nu börja köra i PCSR, har vart på div banmöten nu för att lära känna bilen lite samt att man har ju en hel del förarutveckling att göra....

RACEBITEN.SE är under produktion... Sponsrad av Golvbiten.se!!

Motor, växellåda och avgassystem:
Original M44/51 motor som genomgick helrenovering 2006
i år monterades en mls toppackning och avgasröret efter turbon byggdes om till 3"
fram till den nya sbf godkända race katten, alla kylslangar och turboslangar har bytts ut mot nya original.
Motorstyrningen är modifierad med ett MAF system som ger snabbare respons och noggrannare bränsle luftblandning, alla ingående delar i maf kitet är porsche original artiklar utom chippet i boxarna,
Bilen kan köras på 98 blyfri eller E85
Motorn är bromsad hos Rototest i Rönninge med E85 till 390 hk vid 1,2 bar, 360hk vid 1,0bar.
När motorn byggdes var prioriteringen körbarhet även på låga varv och vridmomentet är 480nm vid
3000varv, vid 3500varv är vridet 500nm.
Jag har nu bromsat in den till c:a 305 hk för att kunna klassa in i PCSR klass 8c

Original turbo s låda från 89 års mod (förstärkt 2a och kronhjul), modifierad oljekylning,
I år monterades en genomgången låda med fräscha synkringar och en del lager byttes,
diffbromsen av ramplamell typ demonterades och kontrollerades,

Gt3 cup sinterlamell (Faktiskt möjligt att fickparkera vid snabbköpet med),
944 turbo s tryckplatta och urtrampnings lager nytt 2006.

Chassi:
Denna bilen stod modell för beräkningen av Dr Jarlmarks berömda leda kitt,
uppdaterade och renoverade 2006 med den nya förbättrade typen av topptätning,
justerbar dämpning i 12lägen, Sandens topplagringar, steglöst justerbara krängningshämmare
i crommolly stål fram och bak enligt Jarlmarks recept.
Gt3 mk1 bromsar med sanden adaptrar runt om med 330 mm i diam och Pfc 01 belägg,
modifierad ABS med justerbar tryckreducering till bakhjulen.

Fälgar, däck och bromsar:
9,5x18 fram 11x18bak cargraphic fälgar med 265/35-18 och 295/30-18 michelin pilot sportcup, regn hjul: 8x17 o 9x17 med nya michelin pilot sport

Interiör / Inredning:
2st Sparco stolar med Sparco 4punktbälte på förarsidan och original 3punkts bälten (för Sbp)
Guss helbur monterad 2002.

Exteriör / Styling:
Framskärmar, stötfångare, frontplåt, motorhuv, bagagelucka, taklucka,
trösklar,frontläpp, dörrar från Plastis i göteborg= bra passform och hög kvalite.
Bakvingen är en förlängd Gt3 cup vinge köpt i tyskland.
Bakstötfångare av amerikansk modell för att ge gynnsammare bakvingeplacering.
Sidorutor av polycarbonat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by supermicke on 2010-04-22 07:39:59, edited 4 times in total.
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784

www.racebiten.se
www.golvbiten.se

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Nahpets »

Hej Micke,

så du ska skapa tråd nu !
Blev riktigt avis på dina bromsar. Jag vill ha likadana :)

Lycka till och hoppas du får mycket nöje.
Och du ... glöm inte skatta för vinsten du gjorde !! :)

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Stygg skapelse det där! Ser snabb och rå ut till utseendet och prestandan finns ju där på riktigt också! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#4 Post by bergodalvana »

Satans vilken grym skapelse.... Kan man få se bilder på vingen med fästen?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
supermicke
S-Poster
Posts: 143
Joined: 2009-04-21 14:01:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by supermicke »

Nahpets wrote:Hej Micke,

så du ska skapa tråd nu !
Blev riktigt avis på dina bromsar. Jag vill ha likadana :)

Lycka till och hoppas du får mycket nöje.
Och du ... glöm inte skatta för vinsten du gjorde !! :)

Mvh
Stephan
Bättre sent än aldrig :D
Jo, det är ju helt klart skönt att kunna lita på att bilen stannar i slutet på raksträckan.. t.o.m på lilla Sviestad hade man ju ett VMAX på 197km/h
Tack för hjälpen med skruvandet förresten :#cheers:
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784

www.racebiten.se
www.golvbiten.se

User avatar
supermicke
S-Poster
Posts: 143
Joined: 2009-04-21 14:01:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by supermicke »

bergodalvana wrote:Satans vilken grym skapelse.... Kan man få se bilder på vingen med fästen?

På den här ser man ganska tydligt, blir nya kantblad nu eftersom de som sitter på bilden hade ramlat av på vägen ner till Sviestad :(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784

www.racebiten.se
www.golvbiten.se

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

Har du några bilder underifrån? Är nyfiken på infästning av splittern samt hur dina kränghämmare ser ut.
Vad väger bilen?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Andreas Zolnir
S-Poster
Posts: 128
Joined: 2004-08-12 22:52:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm!
Contact:

#8 Post by Andreas Zolnir »

Hej Micke!
Frågan vi ute i stugorna vill ha svar på, är om du kommer att köra vidare med gula blinkersglas??

m v h Andreas Z
piaggo typhoon

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

Haha skärpning nu, upp med bilder på splitter och krängare! Andreas jag vet att du sitter och trycker på det :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Andreas Zolnir
S-Poster
Posts: 128
Joined: 2004-08-12 22:52:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm!
Contact:

#10 Post by Andreas Zolnir »

gurra wrote:Haha skärpning nu, upp med bilder på splitter och krängare! Andreas jag vet att du sitter och trycker på det :)
Näe jag har inga bilder på krängare o splitterfästen, men micke får gärna lägga ut det om han vill, han har ju köpt copyrighten av mej :)
piaggo typhoon

User avatar
supermicke
S-Poster
Posts: 143
Joined: 2009-04-21 14:01:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by supermicke »

Oj, här har man missat en del snack ser jag... Ja, vita blinkers blir kanske ett av vinterprojekten.. den blir ju så himla mycket snabbare då :)
Sen får vi se vad de säger i PCSR på onsdag, de gillade inte framsplittern och enligt dagens regler gick den tydligen 2 cm för långt ut. (vilket e lätt fixat) Men de pratade om att de skulle skriva om reglerna till att man bara fick använda Porsche originaldelar. Vilket skulle va sjukt trist, för många skulle ju få bygga om sina bilar då för att få vara med och tävla och sen finns det ju redan en annan klass för originalbilar.

Hehe, ja frågan är om man ska behålla det för sig själv :P
närå.. men jag har inga bilder nu, men bilen står uppallad i garaget ute på Ekerö nu. Så vill du komma förbi och kolla är det bara att slå en pling här i veckan om du är i de krokarna, ska vara ute och skruva tillbaka generatorn imorgon också.. Annars ska jag föröka komma ihåg att ta en bild...
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784

www.racebiten.se
www.golvbiten.se

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#12 Post by DLS »

har en fråga bara, kör du orginal ic? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gurra »

supermicke wrote:Hehe, ja frågan är om man ska behålla det för sig själv :P
närå.. men jag har inga bilder nu, men bilen står uppallad i garaget ute på Ekerö nu. Så vill du komma förbi och kolla är det bara att slå en pling här i veckan om du är i de krokarna, ska vara ute och skruva tillbaka generatorn imorgon också.. Annars ska jag föröka komma ihåg att ta en bild...
Missade det här, kommer gärna förbi någon gång under hösten/vintern för att ta en titt!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#14 Post by bergodalvana »

Sagt det förrut, din bil är riktigt grym. Ett föredöme och inspiration för oss som försöker att bygga rejsbil.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
supermicke
S-Poster
Posts: 143
Joined: 2009-04-21 14:01:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

Dags för lite uppdateringar

#15 Post by supermicke »

Var ett tag sen jag gjorde något i biltråden.
Gurra : bilder kommer här på hur infästningen är gjord

Har monterat nya plastdörrar från Plastis = kan rekommendera, jäkligt fin passform och mycket välgjorda....

Kommer korta av framsplittern för att passa in i nya pcsr reglementet ( får sticka ut max 5cm framför bilen.)

Sen blir det ny lack, kommer fortsätta med svart grund men det kommer nog att tillkomma en färg. Vilken? Har inte till 100% bestämt mig än men är ganska säker. Den kommer inte bli mindre rejsig iaf :)

Kommer tona ner baklysen samt blinkers med självhäftande film (när de lyser är det fortfarande rätt färger som lyser) blir bara lite råare look.

Ska se om jag kan fixa glappet i växelspaken (någon som har något råd eller tips?) samt förlänga växelspaken så det blir lite tightare mellan växlarna (shortshift)

Stålomspunna bromsslangar är också på G

Pheu.. börjar kännas svettigt att hinna allt. :S
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784

www.racebiten.se
www.golvbiten.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users