Men det jag hade fastnat för var ju inte att glida med cabben nere runt stureplan utan att känna bilens gränser på banan.. Så jag tog en funderare och tänkte Vilken bil får jag ut mest racing för pengarna med??? och ni vet ju alla här svaret på det
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Sökte efter rätta bilen med lykta och blocket då jag fick tag på en 968 CS som jag fick för en vettig peng. Vattenpumpen var tillbaks monterad fel vid byte vilket gav vibrationer så jag lämnade in den till Peter Lindvall som fixade felet samt monterade på lite delar jag beställt från Sandén. Bilen gick nu som en klocka och jag körde 1,20 tider på Gelleråsen men avsaknaden av diffspärr och styvare fjädring var stor. Min plan var att modifiera bilen till en räser, men insåg hur dyrt det skulle bli.. Då kom jag i kontakt med Andreas Zolnir som hade sin redan färdigpreppade 944 Turbo redo för att ge sig ut o tävla i PCSR. Jag kollade på den o tog en liten provtur.. Det var körlek vid första ögonkastet..
Så jag slängde snabbt ut en annons och sålde 968an (med förtjänst) underbara bilar det där.. Köpte Andreas bil och nu börja köra i PCSR, har vart på div banmöten nu för att lära känna bilen lite samt att man har ju en hel del förarutveckling att göra....
RACEBITEN.SE är under produktion... Sponsrad av Golvbiten.se!!
Motor, växellåda och avgassystem:
Original M44/51 motor som genomgick helrenovering 2006
i år monterades en mls toppackning och avgasröret efter turbon byggdes om till 3"
fram till den nya sbf godkända race katten, alla kylslangar och turboslangar har bytts ut mot nya original.
Motorstyrningen är modifierad med ett MAF system som ger snabbare respons och noggrannare bränsle luftblandning, alla ingående delar i maf kitet är porsche original artiklar utom chippet i boxarna,
Bilen kan köras på 98 blyfri eller E85
Motorn är bromsad hos Rototest i Rönninge med E85 till 390 hk vid 1,2 bar, 360hk vid 1,0bar.
När motorn byggdes var prioriteringen körbarhet även på låga varv och vridmomentet är 480nm vid
3000varv, vid 3500varv är vridet 500nm.
Jag har nu bromsat in den till c:a 305 hk för att kunna klassa in i PCSR klass 8c
Original turbo s låda från 89 års mod (förstärkt 2a och kronhjul), modifierad oljekylning,
I år monterades en genomgången låda med fräscha synkringar och en del lager byttes,
diffbromsen av ramplamell typ demonterades och kontrollerades,
Gt3 cup sinterlamell (Faktiskt möjligt att fickparkera vid snabbköpet med),
944 turbo s tryckplatta och urtrampnings lager nytt 2006.
Chassi:
Denna bilen stod modell för beräkningen av Dr Jarlmarks berömda leda kitt,
uppdaterade och renoverade 2006 med den nya förbättrade typen av topptätning,
justerbar dämpning i 12lägen, Sandens topplagringar, steglöst justerbara krängningshämmare
i crommolly stål fram och bak enligt Jarlmarks recept.
Gt3 mk1 bromsar med sanden adaptrar runt om med 330 mm i diam och Pfc 01 belägg,
modifierad ABS med justerbar tryckreducering till bakhjulen.
Fälgar, däck och bromsar:
9,5x18 fram 11x18bak cargraphic fälgar med 265/35-18 och 295/30-18 michelin pilot sportcup, regn hjul: 8x17 o 9x17 med nya michelin pilot sport
Interiör / Inredning:
2st Sparco stolar med Sparco 4punktbälte på förarsidan och original 3punkts bälten (för Sbp)
Guss helbur monterad 2002.
Exteriör / Styling:
Framskärmar, stötfångare, frontplåt, motorhuv, bagagelucka, taklucka,
trösklar,frontläpp, dörrar från Plastis i göteborg= bra passform och hög kvalite.
Bakvingen är en förlängd Gt3 cup vinge köpt i tyskland.
Bakstötfångare av amerikansk modell för att ge gynnsammare bakvingeplacering.
Sidorutor av polycarbonat.