vem är snabbast i sverige rakt fram??

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

vem är snabbast i sverige rakt fram??

#1 Post by kyttet »

nån som har koll på vad för tider på strippen man kört på med en 944 kaross som snabbast??

och vad som är det effekt starkaste i sverige??

undrar därför att jag ska jaga titeln i sommar :)
innan sommaren är slut så ska jag köra en tia på strippen
och ha minst 700hk i motorn.. om inte så får ni mobba mig då!!

Rubrik justerad av moderator med racingpreferens.
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#2 Post by fridsten »

Håll oss uppdaterade med var du tänker köra, så kan vi säkert uppbåda en hejarklack. :)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

tja jag skulle tro att bland dom värsta 944:orna i sverige o till o med i världen så är det nog corleones som är värst :)
annars så är nog både gurras o karpis samt puppans gamla rätt bra fart i.
vet dock inte vad snabbaste tiden är på strippen i sverige för en 944:a.
tror ingen är nere på 10:or än :)
sen måste vi kanske skilja på gatreggade bilar o rena räser bilar.
dom jag listat är ju gatreggade.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#4 Post by kyttet »

ok!! låter ju bra.
finns inga gat-godkända räser bilar.. så fort du chippar bilen är den inte godkänd längre. sen om den råkar gå igenom besiktningen så betyder inte det att den är legal.. visst jag kan ju regga min bil, men den blir aldrig godkänd i det utförandet som jag tänker använda den.. så lika bra att va ärlig mot sig själv ;)
skulle det bli en debatt om saken så får jag väl göra en fusk besiktning! :)

första turen blir på gatebil-mantorp om 2 veckor
nuvarande effekt är 570hk 625nm grundmappad på bensin, med varvstopp på 7000varv.
efter mantorp blir det e85 +1bar och 8500varv.

kör ju dock audi motor, stora creds till carleone som kör orginal motor.. 1-0 till dig :)
men jag satsar på att köra snabbast med just karossen 944 med orginal utförande.
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#5 Post by DLS »

tja corleones är ju inte riktigt orginal motorn längre, till o börja med kör han ju 3l blocket istället för orginal 2,5l :)
men sen vet jag att han har valt turbo efter körbarhet o inte efter max effekt så han har mer att ta ut om han bara vill :)
hans bil går riktigt bra, önskar min gick hälften så bra som hans så skulle jag vara nöjd :)

Ska bli kul att se din på gatebil, ska du vara där alla dagarna?
jag ska i allafall dit nån dag o kolla :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Erol »

kyttet wrote:nån som har koll på vad för tider på strippen man kört på med en 944 kaross som snabbast??

och vad som är det effekt starkaste i sverige??

undrar därför att jag ska jaga titeln i sommar :)
innan sommaren är slut så ska jag köra en tia på strippen
och ha minst 700hk i motorn.. om inte så får ni mobba mig då!!
Snabbast... svårt att säga då det nästan är förbjudet att prata rattlåsrace
här, har sett några 12.or och ev. nån 11.a men det är få som provar och
ännu färre som pratar om det här.

Jag efterlyste resultat på 402 för en tid sedan, vart dåligt med info då.

Mest effekt vad jag vet hittills är Corleone som har bromsat runt 600hk
och siktar på 100hk till, sen finns det en handfull bilar runt 500hk som
jag förstått det hela, men även detta är det rätt tyst om.

Area 951 wrote:402M tider finns men bara med gamla motorn och med G-tech pro på den nya, officiellt 11,87 201km/t 2005, G-tech visade 11,04 med nya motorn men eftersom det river loss även på 3an så kan dessa tider slipas till en 10a tror jag, 968an åkte rätt jämt med limmets BMW på en göteborgs tävling här om veckan och det bevisar ju mos i maskineriet, limmets BMW lämnar 814hk drygt. (limmet vann med 1 billängd dock utan mig som förare denna final)
Klippt från denna tråd: forum/viewtopic.php?t=7934&start=15

En till tråd som behandlar ämnet:
forum/viewtopic.php?t=4818&highlight=402


kyttet wrote:ok!! låter ju bra.
finns inga gat-godkända räser bilar.. så fort du chippar bilen är den inte godkänd längre. sen om den råkar gå igenom besiktningen så betyder inte det att den är legal.. visst jag kan ju regga min bil, men den blir aldrig godkänd i det utförandet som jag tänker använda den.. så lika bra att va ärlig mot sig själv ;)
skulle det bli en debatt om saken så får jag väl göra en fusk besiktning! :)

Alltd svårt med vart man drar gränsen... men om en bil inte går att besikta
alt. den enbart körs på avlysta banor och tar sig runt på en trailer eller
körs kortast möjliga väg till och från ett nattligt race då är det inte en
gatbil i mina ögon!

Är bilen besiktad, skattad och försäkrad med eller utan modifikationer och
används på gata t.ex för att åka å köpa en glass eller cruisa ett varv på stan.
Då anser jag det vara en gatbil.


Jag vet att Corleones best är besiktad med den motor och de modifikationer
som är på bilen. Han använder även bilen för att åka på bilträffar och
andra nöjesresor, helt klart gatbil i mina ögon...

Ang. chipade bilar, visst de skall kanske inte gå igenom besiktningen,
men inte blir det en dragster bara för att den chipad?

Så begreppet "Gatbil" är i detta sammanhang inte baserat på vad SBP
anser ok eller inte, för i så fall så finns det inte många gatbilar i detta
avlånga land, tänk alla som bytt luftfilter på en helbilsgodkännd-bil, de är
ju inte gatlegala längre osv.



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Jobbar man med chassit för att kapa tider för sån här körning? Ger det t.ex ngn mätbar skillnad att flytta fram framhjulen (genom att ställa max caster) och därmed få mer last på bakhjulen? Ngn som flyttat fram bakhjulen lite av samma anledning? Vad kör man för fjädring och dämpning? Antar man vill ha det orginalmjukt eller så bak?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#8 Post by Jon80 »

Pär Hylander wrote:Jobbar man med chassit för att kapa tider för sån här körning? Ger det t.ex ngn mätbar skillnad att flytta fram framhjulen (genom att ställa max caster) och därmed få mer last på bakhjulen? Ngn som flyttat fram bakhjulen lite av samma anledning? Vad kör man för fjädring och dämpning? Antar man vill ha det orginalmjukt eller så bak?
Fjädring påverkar, alla chassierörelser är ju effekt som försvinner.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

Jon80 wrote:
Pär Hylander wrote:Jobbar man med chassit för att kapa tider för sån här körning? Ger det t.ex ngn mätbar skillnad att flytta fram framhjulen (genom att ställa max caster) och därmed få mer last på bakhjulen? Ngn som flyttat fram bakhjulen lite av samma anledning? Vad kör man för fjädring och dämpning? Antar man vill ha det orginalmjukt eller så bak?
Fjädring påverkar, alla chassierörelser är ju effekt som försvinner.
Lite hårt draget va?
En raktframbil vill man väl ha lite sättning i och inte helt styv fjädring?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#10 Post by kyttet »

vill ju bara bara upplysa om att min bil är byggd för bankörning i första hand med väldigt bra körbarhet och ändå mycket effekt.. men tror ändå att det är möjligt att köra en snabb tid på strippen. därför hade det varit kul å få lite effekt och tids uppgifter på liknande bilar..
min bil har sämsta tänkbara chassie för strippenkörning men tänker ändå försöka använda bilen till dom flesta arrangemangen i sverige och norge i sommar. inte roligt å ha den ståendes i garaget å samla damm. bilen skall användas..
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Erol »

kyttet wrote:vill ju bara bara upplysa om att min bil är byggd för bankörning i första hand med väldigt bra körbarhet och ändå mycket effekt.. men tror ändå att det är möjligt att köra en snabb tid på strippen. därför hade det varit kul å få lite effekt och tids uppgifter på liknande bilar..
min bil har sämsta tänkbara chassie för strippenkörning men tänker ändå försöka använda bilen till dom flesta arrangemangen i sverige och norge i sommar. inte roligt å ha den ståendes i garaget å samla damm. bilen skall användas..

Ska bli kul att se den in action!

Tyvärr missade du Bilsports "En dag på stripen" i malmby utanför stägnäs idag :cry:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#12 Post by kghas »

Har sett på Kyttet sin side bygge side på Gatebilforumet. RÅ!!!
Har du noenbilder med panser på?
Selv sattser jeg på hele 300hk :)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Jon80 wrote:
Pär Hylander wrote:Jobbar man med chassit för att kapa tider för sån här körning? Ger det t.ex ngn mätbar skillnad att flytta fram framhjulen (genom att ställa max caster) och därmed få mer last på bakhjulen? Ngn som flyttat fram bakhjulen lite av samma anledning? Vad kör man för fjädring och dämpning? Antar man vill ha det orginalmjukt eller så bak?
Fjädring påverkar, alla chassierörelser är ju effekt som försvinner.

Nänänä, tillbaka till skolbänken Jon! Hade du skrivit dämpning så kunde jag möjligen på en akademisk nivå (inte praktiskt) hållit med dig, men inte när du skriver fjädring. Då skulle ju t.ex inte begreppet självsvängning förekomma...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

kyttet wrote:vill ju bara bara upplysa om att min bil är byggd för bankörning i första hand med väldigt bra körbarhet och ändå mycket effekt.. men tror ändå att det är möjligt att köra en snabb tid på strippen. därför hade det varit kul å få lite effekt och tids uppgifter på liknande bilar..
min bil har sämsta tänkbara chassie för strippenkörning men tänker ändå försöka använda bilen till dom flesta arrangemangen i sverige och norge i sommar. inte roligt å ha den ståendes i garaget å samla damm. bilen skall användas..
Kikade i din tråd, lämnade du bort hjulinställning och cornerweight Det är ju det som är roligast av allt pilla med själv :)

Ser väldigt låg ut på bilderna, kanske lite väl låg får att få god geometri? vad har du för höjd på den?

Ser trevlig ut, vore skoj om du ställde upp i en roadsporttävling, blev nog fart på reglementesläsandet hos kitcaråkarna (en del som åker seven famlar efter alla halmstrån som finns för att reglementera bort en transaxelporsche!

Vad väger ekipaget nu?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#15 Post by YocaL »

Kanske offtopic här.
men jag läste i din gatebil tråd att du var på jakt efter vita blinkis.
forum/viewtopic.php?t=16149
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users