obalans i framvagn
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2004-07-15 20:42:52
- Contact:
obalans i framvagn
Jag har obalans fram vid ca 120 km/h. på min 944 -83. Fälgarna fram
är MIM 8x16 med ett ET på 11. Kan ett för lågt ET orsaka obalans? Däcken är nya 205X55X16 (alltså även nybalanserade) Är det bussingar? Hilfe bitte!
är MIM 8x16 med ett ET på 11. Kan ett för lågt ET orsaka obalans? Däcken är nya 205X55X16 (alltså även nybalanserade) Är det bussingar? Hilfe bitte!
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Är det vid raktfram körning? Ingen dutt på broms?
Fel ET ger inte obalans. Låter snarare som du tappat en balansvikt.
Fel ET ger inte obalans. Låter snarare som du tappat en balansvikt.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2004-07-15 20:42:52
- Contact:
Det är vid körning rakt fram. Jag har nyligen bytt däck och problemet fanns även med de gamla däcken. Jag har bytt vänster bromsskiva som var skev och då försvann den kraftiga obalans som uppstod vid bromsning. Kan det vara höger skiva som ligger på "lite grann" men som inte är tillräckligt skev för att ge obalans vid bromsning?
- aorange
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2007-11-02 22:12:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Warrington, UK
- Contact:
hmm det är ju precis samma problem som jag har, jag har dock rätt slitna däck fram så jag har ännu inte testat om nya däck åtgärdar problemet. Knepigt problem då mina vibrationer verkar avta om jag kör fortare =/
Berätta gärna om du isolerar problemet.
Berätta gärna om du isolerar problemet.
[url=http://www.beachbuggy.eu][img]http://www.beachbuggy.eu/banner/banner.jpg[/img][/url]
[url=http://www.beachbuggy.eu/][color=#EE4000][size=125][b]Beach Buggy[/b][/size][/color][/url]
[url=http://www.beachbuggy.eu/][color=#EE4000][size=125][b]Beach Buggy[/b][/size][/color][/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag kanske påpekar något som är kollat många gånger om, men däcktryck?
Kännt på hjullager?
Hur känns det om du bara håller foten på bromsen? Alltså inte bromsa utan bara trycka lite?
Kännt på hjullager?
Hur känns det om du bara håller foten på bromsen? Alltså inte bromsa utan bara trycka lite?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- aorange
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2007-11-02 22:12:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Warrington, UK
- Contact:
jag har ca. 2,1bar i framdäcken på min Porsche som har 19" fälgar. Jag har inte kollat hjullagren än men jag har inte märkt någon större skillnad när jag nuddar bromsen, jag ska nog vara mer uppmärksam nästa gång jag kör upp på motorvägen.
Last edited by aorange on 2008-06-24 09:36:39, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
2,1 bar låter väldigt lite med så låg profil som du troligen har med 19" fälgar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- aorange
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2007-11-02 22:12:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Warrington, UK
- Contact:
hmm... jag har faktiskt inte kollat upp vad det ska vara för ringtryck, skaffade porschen nyligen och har aldrig haft däck med så låg profil tidigare. Någon som vet vad det ska vara?
[url=http://www.beachbuggy.eu][img]http://www.beachbuggy.eu/banner/banner.jpg[/img][/url]
[url=http://www.beachbuggy.eu/][color=#EE4000][size=125][b]Beach Buggy[/b][/size][/color][/url]
[url=http://www.beachbuggy.eu/][color=#EE4000][size=125][b]Beach Buggy[/b][/size][/color][/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kollat spindellederna?
Det är inte helt ovanligt att de blir dåliga, är de dåliga kan man få vibrationer i olika
hastigheter, oftast 70 och uppåt.
/ Erol
Det är inte helt ovanligt att de blir dåliga, är de dåliga kan man få vibrationer i olika
hastigheter, oftast 70 och uppåt.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- aorange
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2007-11-02 22:12:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Warrington, UK
- Contact:
Sitter och kollar igenom forumet igen då mina vibrationer verkar bli värre och kan även upstå vid lägre hastigheter =(
Jag har nu bytt framdäck vilket innebar balansering av hjulen, jag frågade killen på verkstan om han märkte att fälgarna var skeva el dyl. (jag har råkat ut för det tidigare) men han sa att de var OK. Jag höjde också ringtrycket till nästan 3bar (maxtryck - 10%) men problemet kvarstår.
Jag plockade även isär hjullagren, inspekterade, lade på lite nytt fett och stoppade tillbaka... ingen skillnad.
Näst på listan är dåliga bussningar eller spindelled =/
Några fler ideer?
Jag har nu bytt framdäck vilket innebar balansering av hjulen, jag frågade killen på verkstan om han märkte att fälgarna var skeva el dyl. (jag har råkat ut för det tidigare) men han sa att de var OK. Jag höjde också ringtrycket till nästan 3bar (maxtryck - 10%) men problemet kvarstår.
Jag plockade även isär hjullagren, inspekterade, lade på lite nytt fett och stoppade tillbaka... ingen skillnad.
Näst på listan är dåliga bussningar eller spindelled =/
Några fler ideer?
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Hade liknande problem, vibrationer i 100-110, balanserade däcken utan förbättring. Bytte till Sandens renoverade bärarmar/spindelleder och problemet försvann...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
- aorange
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2007-11-02 22:12:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Warrington, UK
- Contact:
ska nof fixa ett par nya led/bärarmar och samtidigt byta styrleder... om det plus en framvagnsinställning inte löser det så har jag slut på ideer.
[url=http://www.beachbuggy.eu][img]http://www.beachbuggy.eu/banner/banner.jpg[/img][/url]
[url=http://www.beachbuggy.eu/][color=#EE4000][size=125][b]Beach Buggy[/b][/size][/color][/url]
[url=http://www.beachbuggy.eu/][color=#EE4000][size=125][b]Beach Buggy[/b][/size][/color][/url]
- Koffe
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2007-06-29 17:54:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jag hade samma symptom. Demonterade frambromsarna, den yttre delen oket hade problem att röra sig, fick vibbrationer i cirka 120 km/h, efter en demontering, rengörning och uppsmörjning är symptomen borta, bytte iofs motorfästen i samma vända... kanske hör ihop med det också, kan nog vara dags på en 83:a, om det inte är gjort.
Porsche, det handlar om känslor.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users