Mmmpf ... aj scheit ochzå ... jag kan inte hålla tyst. Sitter på ett hotel i Tampere och läser härliga trådar för att plätera min dödtid med kattguld.
Jag utmanar er, orkar ni läsa detta inlägg så är det guldmedalj. Själv fattar jag inte var energin kommer ifrån

.
QV_ ... du är en skön lirare ... seriöst menat!
Jag skulle gärna sitta på parkbänken med dig och ta några öl. Är du aktiv inom politiken? Dig ska man ha med i Stockholms krogkö och snacka omkull vakterna.
Jag säger som dig: Två steg tillbaka om några dagar och alla kommer att kunna se saker och ting nyktrare.
Du har rätt på så sätt att livet, brudar, bärs, plattTv-köp, TV-shop och även racing är fullt av variabler, <---- ooo farligt, farligt nära filosofexamen nu ...
MEN jag måste ändå inflika att antagandet var kring samma förare, samma bil, samma innehåll, samma bana, samma väderleksförhållande, allt som överhuvudtaget går att ha lika,
så när som på bredare däck!. Vad gäller om allt antas vara statiskt, men däcksbredden påverkas?
Jag anser mig vara hobbyexpert, och jag lever ut mina skillz speciellt på nätet, för här är jag supero UNO.
Så mina 50 tum är följande (antaget att ALLT är detsamma utom däcksbredd).
Håll i kepsen nu...
FrK är beroende av vägens och däckets egenskaper, MEN här har vi antagit att vägens samt däckets beskaffenheter är densamma. Så vi kan stryka dessa varibler inför en jämförelse. Så länge vägens friktionskraft är lika med däckets så sladdar inte däcket. Här är en till liten räv, antag ett 2 meter brett däck i kurvtagning, innersidan skulle då vilja rulla långsammare än utsidan. Vi antar att även denna skillnad i däcksbredd är försumbar.
Så vad har vi kvar?
Däcket allena! Så nu tar vi ett bredare däck vs smalare, antag profilen densamma, BARA bredden ändras!
Nu måste vi anta att en viss dimension är referensdäcket så vi har samma referens även här. Ett index kan man säga. Antag att däck A är just nu använda däcket. Jag generaliserar:
Däck B är större än A
1. => större massa ger större tröghetsmoment, dvs(
http://www.ifm.liu.se/edu/coursescms/TF ... ing-F8.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; <= här struntar jag i HUR tröghetsmomentet förhåller sig till A och B, det som är viktigt är att B är större än A) => kräver mer energi per tidsenhet för att nå samma resulterade brake horse power.
2. => större massa kan svälja mer energi => däck B kommer inte upp i samma temp som A och/eller lika snabbt.
3. => Större yta gör att friktionskraften blir lägre.
Inte klar ännu!
Alltså ... om däck A skulle antas vara perfekt för en viss bil, så kommer däck B att vara sämre pga av ovan nämnda skäl.
Men, antag att referensobjektet skaffar mer pulver (allt annat detsamma, ALLT) och vi jämför däck A och B, då kommer
1. att övervinnas
2. kommer att nå högre arbetstemp
3. Med större hastiget kommer att bilen tröghetsmoment att bli högre (funktion av vinkelhastigeten, som alla räjsers vet så är det vinkelhastigeten som är nöjet på karusellen, eller kurvtagning) => däcket kommer att få ett förhållandevis större tryck => Friktionskraften ökar.
Jämfört med däck A, så kan man anta (om däck A var anpassat till tidigare pulversetup) att detta kommer att bli än varmare.
Här har ni en lekmans sammanfattning och för mig är den helt OK, och jag hoppas att ni kommenterar och utvecklar mitt resonemang. Kanske har jag, Mr Internetexpert totalisch felisch.
Problemet är, och här kommer delvis QZ_ resonemang in att det är så många variabler så för att kunna hitta det optimala däcket behöver man köra flera rundor med samma set up, samma bana, , samma språval, samma, tempo, samma väderlek, samma hungriga förare, inga campers på bana osv osv.
Tack och lov så är alla älskade av Mr Murphy. Så rätt blir det aldrig

Men erkänn QZ_ skalar man bort allt bullshit så går det lättare
Om ni orkade hit ... tack så mycket

Jag älskar er alla ... nu ska jag ha en till öl.
EDIT: tagit bort: "Däcksgreppet (->friktionkraften) är lika med en friktionskoefficient (FrK) x Tryck x Area, dvs DäckF = FrK x Tryck x Area. Enheten är Newton. " enligt inlägg nedan som svar på Cedrics påpekande.