944 N/A -83 alpinvit

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 N/A -83 alpinvit

#16 Post by [Bobo] »

Micee wrote:Märkliga är att den numera (efter jordens störta avgasknallar) går bättre än någonsin!
Förstår verkligen inte varför men känns som om någon "propp" släppt... Varvar upp snabbare, går renare och känns som 30-40hk till...
Gött! :D
Jag kommer ihåg när jag insåg att det fanns ett litet "hack" i gaspedalen på min första 944, (ungefär som en kick-down på en automat) som innebar att det jag tidigare trodde var full gas bara var 90% och att det fanns mer att ta av! :D

Det är ganska bra klipp i dom original tycker jag! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 N/A -83 alpinvit

#17 Post by Erol »

Micee wrote:Märkliga är att den numera (efter jordens störta avgasknallar) går bättre än någonsin!
Förstår verkligen inte varför men känns som om någon "propp" släppt... Varvar upp snabbare, går renare och känns som 30-40hk till...
Inte helt omöjligt att den varit igensotad, dvs. så pass mycket sot på ventilernas anliggningsyta så att ventilen inte stänger ordentligt/läcker. Detta brukar kunna uppstå efter en längre tids "fiskörning" och botas oftast med några mils hård körning på höga varv. Men kan säker avhjälpas med en ordentlig avgassmäll som blåser rent :wink:

Gjorde en sådan "motorrenovering" på fruns förra bil, efter att hon kört den i 2 år, kändes som man fick tillbaka 20 hästar rakt av! En motor mår bäst av att användas även på högre varv, så länge oljan är uppe i drifttemperatur vilket brukar ta ca 15 min. Tro inte att motorn är varm bara för att vattentempen visar 90 grader, vattnet värms upp på ca 5 min.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#18 Post by Micee »

Image

Fick hem mina vita sidoblinkers som jag köpt på Ebay:)
Beställde i onsdags och nu är dom hemma!
Kostade 15euro fraktat och klart till min brevlåda.
Ska ringa och beställa den saknade parkeringsljuset och sedan leta upp vita framblinkers.

Någon som vet om man kan byta till en S2 front? Hört att man även får byta framskärmarna för det?
Vart kan jag isf hitta dessa delar?

Edit: glömde säga att jag rev ner kåporna på motorn för att jag tänkte byta kamrem men såg att allt var nytt! Blankt, rent och fortfarande svart och fin rem!
Avvaktar med bytet ett tag till då och njuter av bilen istället!
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#19 Post by Micee »

Uppdate igen!

Monterade de vita sidoblinkersarna.
Gjorde faktiskt mycket mer skillnad än man kan tro, blev lite renare helhet på bilen!
Image
Image

Sedan fick den lite mer allmän service, nya glödlampor (de gamla var av olika sort) fick hjulhus och trösklar nerslipat och omlackerat, dock garagelack men väldigt fint! Har även hittat vad jag tror kan vara världens lurigaste fel:)
Efter jag hade bytt glödlampor och provat ett par ggr så startade inte bilen.
Såg då att sladden från tändspolen till fördelaren lossnat, trycket dit den och den går perfekt.
Kör till träningen nu ikväll och ställer bilen utanför.
Kommer ut och ska köra hem, startar bilen och tänder sedan lamporna.
Då dör bilen.
Fäller ner lamporna och kollar i motorrummet och ser sladden liggande brevid spolen igen, trycker dit den och startar bilen igen.
Tänder lamporna och då dör bilen igen...
Jäkla elfel tror jag och blir lite bitter...
Konstaterade att kabeln var dragen runt länkaget till lamporna så den åker ut när man tänder lamporna:)
Dessutom var den dåligt skarvad av någon tidigare ägare!
Image
Image

Ny tändspole och nya tändkablar ska inhandlas imorgon, förhoppningsvis kommer även min nya kylare så bilen slipper markera revir när man parkerar den:)
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#20 Post by Micee »

Sådärja!
Tändkablar visade sig vara otroligt svårt att skaffa till en Porsche!
Så lösningen blev att ta en tändkabel på löpmeter och sedan montera på passande hattar.
Detta gjorde att jag var tvungen att byta tändspolen med eftersom att jag inte hittade någon hatt som passade på befintlig spole.
En tur till biltema och 128:- senare så vart det ihop.
Image
Image
Den skarpsynte ser på bilden att jag satt på fel hatt, detta åtgärdades såklart innan montering...
Image
Känns fel att ha Biltema delar i en Porsche men det funkar jäkligt bra iaf!

Tyvärr så passade inte svänghjulsgivarna jag beställt men nya är påväg hem nu!
Image
De skall se ut såhär:
Image

Men men, parkeringsljuslyktan är påväg hem och kylaren har äntligen hittat hem!
Image
Blir att gå upp tidigt imorgon och byta den på jobbet ( jobbar på en bilverkstad men har semester nu:) )
Hoppas detta blir bra, nu är snart hela bilen bytt!
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#21 Post by Micee »

Har även fixat den något sneda och lätt krockade fronten (därför lampan saknas)
Före: Image
Image

Efter:
Image
Image

Klart bättre!
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 N/A -83 alpinvit

#22 Post by patand »

Bättre o bättre dag för dag. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#23 Post by Micee »

Då var det dags igen!
Fått hem den saknade strålkastaren till bilen, kostade hela 250:- fraktat och klart:)
Image
Skulle bara montera dit den men det sket sig.
Fästena saknades i stötfångaren så den sitter monterad med ett speciellt plastlim som går att ta bort utan rester och härdar på ca 2 minuter!
Image
Såg även att panelen runt om var av på 2 ställen så det kunde jag inte montera tillbaka så..
Någon tidigare ägare har lappat ihop den med silikon överallt..
Image
Så bort med det och åter igen super plastlimmet följt av spackel och slipa..
Image
Passade även på att göra samma med andra sidan som var väldigt tråkig..
De ligger just nu i lackboxen och härdar då de fått lite färg på sig...
Återkommer med resultat!
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#24 Post by Micee »

Image

Tadaa!
Ser ut som en helt annan bil jämför med när jag köpte den!
Mycket nöjd!
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#25 Post by Micee »

Tog ett ryck med det elektriska idag.
Saker och ting har varit rätt halvdant och glappigt i bilen så det blev en hel genomgång av systemet.
Har haft isär och satt ihop alla kontakter och sladdar för rengöring samt fixering.
Även fäst upp säkringsboxarna som hängde i sladdarna innan..
Image
Hittat felet som gjorde att det högra parkeringsljuset inte tändes, fel i strömställaren.
Alla lamporna tänds när man slår på popup lamporna men i P-läge lyser bara vänster.
Kopplade om det och vips så lös bara höger, ny strömställare är beställd.
Image
Har även rengjort alla lamphållare samt monterat i nya lampor runtom hela bilen.

Ska åka till jobbet och byta kylaren och spola ur hela kylsystemet imorgon tänkte jag.
Ska även koppla in elfläkten så som den skall vara och inte med en brytate i kupén som det är nu...
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#26 Post by Micee »

Äventyret fortsätter!
Image
Började med att byta kylaren till en fräsch begagnad som jag köpt på blocket:)
Efter något lager färg, utsköljning samt genomspolning så var det dags att montera den.
Image
Detta är vad som gjorde att bilen hade dålig kylförmåga..
Kylartätning ser det ut att vara.
Image
Nya kylaren ihop och påväg upp!
Image
Allt klart, slipat ner och sprayat länkarmarna, bromsrören, balkar och hjulhus med "stonechip"
Så allt blir fint igen:)
Image
Image
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#27 Post by Micee »

Image
Image
Image
Även tagit bort resterna av "hylsan" på slutröret samt målat om baljan under bakre stötfångaren.

Mycket nöjd hittills.
Har även fått hastighetsmätaren att sluta hoppa!
Lösningen var att pumpa bakdäcken, det skilde 1.5 bar mellan däcken, så nu hoppar inte mätaren längre!

Desvärre har den ett rätt ordentligt oljeläkage från motorns bakre packbox samt litet glapp i inre styleden på höger sida.

Någon som känner till en bra Porscheverkstad som kan tänkas tackla ett packboxbyte?
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 N/A -83 alpinvit

#28 Post by Nahpets »

Kul med bilder ! :)

Alltid spännande att meka med äldre bilar. Finns ofta egna hopkokslösningar som bjuder på dans.

En lyft gör livet effektivare. Fetavis :) .

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 N/A -83 alpinvit

#29 Post by patand »

Micee wrote:Lösningen var att pumpa bakdäcken, det skilde 1.5 bar mellan däcken, så nu hoppar inte mätaren längre!
:shock: Borde kanske ha synts att ett däck var nästan tomt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 N/A -83 alpinvit

#30 Post by Micee »

Det märkliga är att det inte gjorde det..
Kolla tidigare bilder, detta var första gången jag pumpade dom:)
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]