Släta eller hålborrade skivor?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Släta eller hålborrade skivor?

#16 Post by Mårten »

Intressant läsning om borrade eller oborrade skivor...

http://www.xtremeimportperformance.com/ ... otors-myth" onclick="window.open(this.href);return false;

På en av de senaste slalomtävlinagarna jag var på tog jag en närmare titt på en GT3. Tydliga sprickbildningar på framskivornas hål, kollade aldrig bak.

Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Släta eller hålborrade skivor?

#17 Post by patand »

Intressant länk Mårten! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Släta eller hålborrade skivor?

#18 Post by Dea »

Jag hade det omvända problemet när jag skulle ha 965 3,6/928GTS-skivor, dom hålborrade var betydligt billigare än dom släta....

Släta skivor har i teorin bättre kortvarig värmeabsorberingskapacitet pga lite högre massa men den skillnaden är sannolikt väldigt liten.
Hålborrade har å andra sidan sannolikt något bättre avkylningsförmåga pga större yta för luften att "komma åt" men även detta är nog också marginellt.

Släta har iallafall vid hård körning bättre hållbarhet så det tillsammans med priset är väl vad som borde avgöra (jag köpte hålborrade, det var nästan halva priset).

Jag tror fortfarande att det inte spelar nån roll där bak, risken för sprickor borde vara betydligt mindre där.

Kolla priser med Sandén också, han har fått in nytt sortiment.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Släta eller hålborrade skivor?

#19 Post by Henka_E »

Hålborrat handla inte om kylning utan om ofjädrad och roterande massa. Pratade mycket med Pean om bromseri och han rekomenderade vanliga original säta icke borrade no-svammel-at-all skivor för bankörning. Visst, hålborrat är fränt för alla sportiga bilar har det...men personligen orkar jag inte bry mig, vanliga standard skivor och BRA belägg fungerar väldigt bra!

PFC01 - bra skit!!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]