Batterifrågor!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
6foot9
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2006-04-24 06:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Täby
Contact:

Batterifrågor!

#1 Post by 6foot9 »

Då det börjar bli dags att ställa på bilskrället tänkte jag ladda batteriet ordentligt innan det bär ut på vägarna..

Nu till frågan:

Efter en natts laddning i mitt kök har det blivit små pölar av batterivatten på kortsidorna där "över-vattnings-hålen" finns. Är detta normalt?
Jag fyllde på batterivatten i höstas någon vecka innan avställningen.

Är detta vatten nu "surt"/skadligt?
Vore inte så bra om batteriet suttit kvar i bilen under laddning isåfall....

Glöm för övrigt inte att kolla så att ni inte har tomt på batterivatten nu till våren!
Johan E
968 CS - PCS 6901

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Man bör fylla på batterier efter laddning, inte före.
Kan vara det som ställer till det.

Vattner bör du absolut torka av så bra du kan och göra så med trasa med riktligt med vatten (för att späda ut den syra som läckt.)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
6foot9
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2006-04-24 06:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Täby
Contact:

#3 Post by 6foot9 »

Karl Birgander wrote:Man bör fylla på batterier efter laddning, inte före.
Kan vara det som ställer till det.
Visst kan det vara så!

Jag använder en CTEK zafir 90 "helautomatisk kvalitetsladdare" vilken ska kunna vara ansluten i månader då den övergår till pulsunderghåll då batteriet är fulladdat.
En sanning som jag iofs inte litar 100% på då farsan hade en lika dan laddare ansluten till sitt batteri under en semester vilket slutade mindre bra med ett dött batteri och lite otrevliga ångor i bilen då jag tittade till den efter 2 veckor.. Har iofs inte haft några problem med mitt ex, kanske var det något fel på "pulsladdningen" i farsans..

Någon annan som har erfarenheter av denna laddare?
Johan E
968 CS - PCS 6901

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Jag har en ctek eller rättare sagt två stycken, de har funkat utan anmärkning för mig.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Men vänta här...

Skruvade ni av pluggarna som man fyller på vatten i så det inte blir övertryck i batteriet när ni laddar?...

Anledningen till att det luktar är att det avges vätgas när du laddar ett batteri, så det är fullt normalt med skumm lukt.. så ventilera väl...

Min Ctek rockar fett! det bästa som finns.....

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#6 Post by Geson »

Om du hade en juste laddare typ Ctec så borde inte batteriet "koka"., men om du hade en vanlig mack-laddare för 200kr så kan det mycket väl ha hänt. Dessa laddare ger ofta en överspänning som gör att den fortsätter ladda efter att batteriet är fulladdat. Vid standardladdning så ska man inte ladda med mer än 1/10 av märkströmmen dvs om du har ett batteri på 100 Ah så ska du ladda med högst 10A vid 13,8 V. Man kan också snabbladda med högre ström men då får man passa batteriet och inte fortsätta efter att det uppnått sin märkspänning. Det kan också vara så att en cell är kass och då kokar den
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Jag har också en CTEC laddare, en ur Multi serien som kan rädda lätt sulftaterade batterier. Har funkat kanon än så länge (köpte den i höstas) iaf! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#8 Post by Geson »

Ja det är väl investerade pengar att köpa en intelligent laddare som håller reda på hela laddningförloppet. Vem orkar att springa fram och tillbaka och läsa av spänning och ström hela tiden. Risken är stor att man glömmer sig och då har man pajat ett batteri som kostar mer än en bra laddare kostar.
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users