Då det börjar bli dags att ställa på bilskrället tänkte jag ladda batteriet ordentligt innan det bär ut på vägarna..
Nu till frågan:
Efter en natts laddning i mitt kök har det blivit små pölar av batterivatten på kortsidorna där "över-vattnings-hålen" finns. Är detta normalt?
Jag fyllde på batterivatten i höstas någon vecka innan avställningen.
Är detta vatten nu "surt"/skadligt?
Vore inte så bra om batteriet suttit kvar i bilen under laddning isåfall....
Glöm för övrigt inte att kolla så att ni inte har tomt på batterivatten nu till våren!
Batterifrågor!
- 6foot9
- S-Poster
- Posts: 169
- Joined: 2006-04-24 06:24:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
Batterifrågor!
Johan E
968 CS - PCS 6901
968 CS - PCS 6901
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Man bör fylla på batterier efter laddning, inte före.
Kan vara det som ställer till det.
Vattner bör du absolut torka av så bra du kan och göra så med trasa med riktligt med vatten (för att späda ut den syra som läckt.)
Kan vara det som ställer till det.
Vattner bör du absolut torka av så bra du kan och göra så med trasa med riktligt med vatten (för att späda ut den syra som läckt.)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- 6foot9
- S-Poster
- Posts: 169
- Joined: 2006-04-24 06:24:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
Visst kan det vara så!Karl Birgander wrote:Man bör fylla på batterier efter laddning, inte före.
Kan vara det som ställer till det.
Jag använder en CTEK zafir 90 "helautomatisk kvalitetsladdare" vilken ska kunna vara ansluten i månader då den övergår till pulsunderghåll då batteriet är fulladdat.
En sanning som jag iofs inte litar 100% på då farsan hade en lika dan laddare ansluten till sitt batteri under en semester vilket slutade mindre bra med ett dött batteri och lite otrevliga ångor i bilen då jag tittade till den efter 2 veckor.. Har iofs inte haft några problem med mitt ex, kanske var det något fel på "pulsladdningen" i farsans..
Någon annan som har erfarenheter av denna laddare?
Johan E
968 CS - PCS 6901
968 CS - PCS 6901
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Men vänta här...
Skruvade ni av pluggarna som man fyller på vatten i så det inte blir övertryck i batteriet när ni laddar?...
Anledningen till att det luktar är att det avges vätgas när du laddar ett batteri, så det är fullt normalt med skumm lukt.. så ventilera väl...
Min Ctek rockar fett! det bästa som finns.....
/C
Skruvade ni av pluggarna som man fyller på vatten i så det inte blir övertryck i batteriet när ni laddar?...
Anledningen till att det luktar är att det avges vätgas när du laddar ett batteri, så det är fullt normalt med skumm lukt.. så ventilera väl...
Min Ctek rockar fett! det bästa som finns.....
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2005-12-29 16:29:33
- Telefon: 0709915142
- Bilmodell: Porsche 951 & 931
- Årsmodell: 1990
- Location: Lund
- Contact:
Om du hade en juste laddare typ Ctec så borde inte batteriet "koka"., men om du hade en vanlig mack-laddare för 200kr så kan det mycket väl ha hänt. Dessa laddare ger ofta en överspänning som gör att den fortsätter ladda efter att batteriet är fulladdat. Vid standardladdning så ska man inte ladda med mer än 1/10 av märkströmmen dvs om du har ett batteri på 100 Ah så ska du ladda med högst 10A vid 13,8 V. Man kan också snabbladda med högre ström men då får man passa batteriet och inte fortsätta efter att det uppnått sin märkspänning. Det kan också vara så att en cell är kass och då kokar den
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag har också en CTEC laddare, en ur Multi serien som kan rädda lätt sulftaterade batterier. Har funkat kanon än så länge (köpte den i höstas) iaf! 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2005-12-29 16:29:33
- Telefon: 0709915142
- Bilmodell: Porsche 951 & 931
- Årsmodell: 1990
- Location: Lund
- Contact:
Ja det är väl investerade pengar att köpa en intelligent laddare som håller reda på hela laddningförloppet. Vem orkar att springa fram och tillbaka och läsa av spänning och ström hela tiden. Risken är stor att man glömmer sig och då har man pajat ett batteri som kostar mer än en bra laddare kostar.
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]