Byta bromsvätska

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

Byta bromsvätska

#1 Post by KJB »

Det har blivit dax för bromsvätskebyte på min 951.

Det jag undrar är hur mycket vätska man ska tappa ur innan man vet att man gört igenom hela röret. I alla fall på ett ungefär.

//Karl

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Du ser nog skillnad på färgen när det bara kommer ny bromsvätska?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#3 Post by KJB »

Jag hoppas det. Men vätskan kan vara ganska ny då bilen mest bott i garaget de senaste 3 åren.

Vad ska man förresten ha för vätska? DOT 5.1 ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Dot 5.1 funkar väl till alla bilar?

Ska du köra mycket bana så är det väl iof bra med race bromsvätska förståss med så hög kokpunkt som möjligt för att undvika att du tappar bromsförmågan... vet dock inte hur mycket som skiljer Dot 5.1 och en racebromsvätska. Men det får vi säkert veta snart av någon annan på forumet... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#5 Post by Dan Hovang »

Ett trick är att ta en vätska med annan färg. Tex så funkar ATE Super Blue bra, den är knallblå, Castrol SRF är färglös. Då ser man lätt när man får ut frisk vätska ut luftningsnipplarna (men man måste inte köpa Castrol, den är svindyr, och på 951 funkar i princip vilken vätska som helst).

Jag undviker att tömma systemet på vätska eftersom jag inte riktigt vet hur det kan påverka ABS, så jag fyller på efterhand.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Mitt minne säger mig att det är nått lurt med DOT5, vad kan jag inte komma på... silikon..? får inte blandas med andra..? Nån som vet hur det ligger till?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

944_Driver wrote:Mitt minne säger mig att det är nått lurt med DOT5, vad kan jag inte komma på... silikon..? får inte blandas med andra..? Nån som vet hur det ligger till?

//Magnus
Ja, det stämmer, DOT 5 ska man sky som pesten (siliconbaserad, lämplig till lastbilar som står i mobförråd). 5.1 går däremot bra liksom DOT 4.

DOT hit och dig säger dock egentligen inte så mycket om lämpligheten för en vätska för banåkabruk, då ska man titta på torr och våt kokpunkt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Motul RBF 600 tror jag en "högprestandavätska" heter som är rätt prisvärd.

Ska man inte åka bana så funkar vilken DOT 4 som helst.

En metod är att pumpa ut tills behållaren nästan är tom, fylla på och sen börja "lufta". Det kan oxo vara en bra ide att trycka tillbaka bromskolvarna så blir det inte en stor volym i oken som nya och gamla vätskan blandar sig i.

Är gamla vätskan relativt fräsch kan det vara rätt svårt att se skillnad på den nya och gamla. Dans förslag verkar mkt klokt, tyvärr har jag aldrig varit så klok själv.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

patand wrote:vet dock inte hur mycket som skiljer Dot 5.1 och en racebromsvätska. Men det får vi säkert veta snart av någon annan på forumet... :)
Som jag fattat det så är dom olika DOT-nummren en standard som måste uppfyllas, alltså att vissa egenskaper som ska ha en viss miniminivå, däremot kan vätskan såklart ha mycket bättre värde på vissa egenskaper än vad standarden kräver. Detta innebär att en racevätska kanske "bara" är DOT4, den har visserligen mycket bättre (=högre) kokpunkt än kraven för både DOT4 och DOT 5.1, men den kanske ligger utanför spec på viskositeten vid minusgrader.... Så men andra ord är den inte lämplig i bruksbilen på vintern eller så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Valvoline

#10 Post by 931Melander »

Köpte Valvoline Dot 5.1 av HansenRacing (säljes av de flesta biltillbehörskedjor, typ Meca AD mfl.) för 100kr/lit
klarar minst 275 gr. jämfört med "vanlig" dot 4 som ligger runt 235gr.

En fråga: Är det kokning i bromsvätskan största problemet som gör att man tappar bromsarna?
Jag vill nog hellre tycka att man ska titta på hur mycket belägg och vilken kvalite man har, samt att man har tjocka skivor samt ev. styrplåt som styr luftflödet.
En bromskloss ska ju leda bort och "ta upp " värme, och är de för tunna så kommer ju värmen fortare upp i oket med kokning som följd.
Överhettning av bromsklossar o skivor är väl inte ovanligt.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: Byta bromsvätska

#11 Post by notetoself »

KJB wrote:Det har blivit dax för bromsvätskebyte på min 951.

Det jag undrar är hur mycket vätska man ska tappa ur innan man vet att man gört igenom hela röret. I alla fall på ett ungefär.

//Karl
Åk till mekonomen. Köp ett gult lock med hål i och en slang förbunden
med hålhelvetet. (Nej, inte frugan). Plocka ur reservhjulet eller; Åk till
bästa reeger med kompressor det första alternativet är för jobbit.

Snaska på sedvanlig ok-slang med tillhörande nyurdrucken 75:a.
Nu mer nyss, desto bättre. Öppna nippel för nippel i valfri ordning.
Kör ca 1 bar på tryckluften, mer om du vill att det ska smälla lite när
locket flyger av.

Vips är det HELT FUCKING TOMT. Jävligt bra grej det där hålhelvetet.
(Nej, inte frugan denna gången heller)

Montering i omvänd ordning.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Magnus K »

Turbo-Puh << :shock: :roll: Eh... :)

Jag är iofs en sån där jobbig social person som gillar att meka i team så jag föredrar att
- Tömma bromsvätske behållaren helt
- Fylla på med fräsch vätska, Motul RBF600 är prisvärd (86:- per halvliter)
- Lufta alla ok tills bubblor och äckel-färgad vätska slutat komma ut ur dom (en pers som pumpar bromspedal och en som öppnar/stänger luftningsnipplarna, koll koll så att nivån i bromsvätskebehållaren är långt över max hela tiden!)
- Minska ner nivån i bromsvätskebehållaren till max-nivån.

Klart! :)

Mvh
Mangan

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

Re: Valvoline

#13 Post by Dan Hovang »

931Melander wrote:En bromskloss ska ju leda bort och "ta upp " värme, och är de för tunna så kommer ju värmen fortare upp i oket med kokning som följd.
Värmeledningsförmågan hos belägg skiljer dessutom mellan fabrikaten. PFC tex. leder värme bättre än originalbeläggen.

Konstigt man inte har kylflänsar på oken?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Valvoline

#14 Post by Pär Hylander »

931Melander wrote:Köpte Valvoline Dot 5.1 av HansenRacing (säljes av de flesta biltillbehörskedjor, typ Meca AD mfl.) för 100kr/lit
klarar minst 275 gr. jämfört med "vanlig" dot 4 som ligger runt 235gr.

En fråga: Är det kokning i bromsvätskan största problemet som gör att man tappar bromsarna?
Jag vill nog hellre tycka att man ska titta på hur mycket belägg och vilken kvalite man har, samt att man har tjocka skivor samt ev. styrplåt som styr luftflödet.
En bromskloss ska ju leda bort och "ta upp " värme, och är de för tunna så kommer ju värmen fortare upp i oket med kokning som följd.
Överhettning av bromsklossar o skivor är väl inte ovanligt.
Alltså, både och måste ju funka!

Fast jag håller med dig, skitbelägg ställer till mer trassel än är frisk men "enkel" bromsvätska. Riktigt gammal bromsvätska som är full med vatten dock nog farligare än skitbelägg, för när vätskan kokar som sker det ju rätt så tvärt, från en inbromsning till nästa, när man får belägg-fade som sker det mer gradvis.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#15 Post by notetoself »

Magnus K wrote:Turbo-Puh << :shock: :roll: Eh... :)
Vad är det nu då?! 8)

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users