Byta bromsvätska
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Byta bromsvätska
Det har blivit dax för bromsvätskebyte på min 951.
Det jag undrar är hur mycket vätska man ska tappa ur innan man vet att man gört igenom hela röret. I alla fall på ett ungefär.
//Karl
Det jag undrar är hur mycket vätska man ska tappa ur innan man vet att man gört igenom hela röret. I alla fall på ett ungefär.
//Karl
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du ser nog skillnad på färgen när det bara kommer ny bromsvätska?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Dot 5.1 funkar väl till alla bilar?
Ska du köra mycket bana så är det väl iof bra med race bromsvätska förståss med så hög kokpunkt som möjligt för att undvika att du tappar bromsförmågan... vet dock inte hur mycket som skiljer Dot 5.1 och en racebromsvätska. Men det får vi säkert veta snart av någon annan på forumet...
Ska du köra mycket bana så är det väl iof bra med race bromsvätska förståss med så hög kokpunkt som möjligt för att undvika att du tappar bromsförmågan... vet dock inte hur mycket som skiljer Dot 5.1 och en racebromsvätska. Men det får vi säkert veta snart av någon annan på forumet...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Ett trick är att ta en vätska med annan färg. Tex så funkar ATE Super Blue bra, den är knallblå, Castrol SRF är färglös. Då ser man lätt när man får ut frisk vätska ut luftningsnipplarna (men man måste inte köpa Castrol, den är svindyr, och på 951 funkar i princip vilken vätska som helst).
Jag undviker att tömma systemet på vätska eftersom jag inte riktigt vet hur det kan påverka ABS, så jag fyller på efterhand.
Jag undviker att tömma systemet på vätska eftersom jag inte riktigt vet hur det kan påverka ABS, så jag fyller på efterhand.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ja, det stämmer, DOT 5 ska man sky som pesten (siliconbaserad, lämplig till lastbilar som står i mobförråd). 5.1 går däremot bra liksom DOT 4.944_Driver wrote:Mitt minne säger mig att det är nått lurt med DOT5, vad kan jag inte komma på... silikon..? får inte blandas med andra..? Nån som vet hur det ligger till?
//Magnus
DOT hit och dig säger dock egentligen inte så mycket om lämpligheten för en vätska för banåkabruk, då ska man titta på torr och våt kokpunkt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Motul RBF 600 tror jag en "högprestandavätska" heter som är rätt prisvärd.
Ska man inte åka bana så funkar vilken DOT 4 som helst.
En metod är att pumpa ut tills behållaren nästan är tom, fylla på och sen börja "lufta". Det kan oxo vara en bra ide att trycka tillbaka bromskolvarna så blir det inte en stor volym i oken som nya och gamla vätskan blandar sig i.
Är gamla vätskan relativt fräsch kan det vara rätt svårt att se skillnad på den nya och gamla. Dans förslag verkar mkt klokt, tyvärr har jag aldrig varit så klok själv.
Ska man inte åka bana så funkar vilken DOT 4 som helst.
En metod är att pumpa ut tills behållaren nästan är tom, fylla på och sen börja "lufta". Det kan oxo vara en bra ide att trycka tillbaka bromskolvarna så blir det inte en stor volym i oken som nya och gamla vätskan blandar sig i.
Är gamla vätskan relativt fräsch kan det vara rätt svårt att se skillnad på den nya och gamla. Dans förslag verkar mkt klokt, tyvärr har jag aldrig varit så klok själv.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Som jag fattat det så är dom olika DOT-nummren en standard som måste uppfyllas, alltså att vissa egenskaper som ska ha en viss miniminivå, däremot kan vätskan såklart ha mycket bättre värde på vissa egenskaper än vad standarden kräver. Detta innebär att en racevätska kanske "bara" är DOT4, den har visserligen mycket bättre (=högre) kokpunkt än kraven för både DOT4 och DOT 5.1, men den kanske ligger utanför spec på viskositeten vid minusgrader.... Så men andra ord är den inte lämplig i bruksbilen på vintern eller så.patand wrote:vet dock inte hur mycket som skiljer Dot 5.1 och en racebromsvätska. Men det får vi säkert veta snart av någon annan på forumet...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
Valvoline
Köpte Valvoline Dot 5.1 av HansenRacing (säljes av de flesta biltillbehörskedjor, typ Meca AD mfl.) för 100kr/lit
klarar minst 275 gr. jämfört med "vanlig" dot 4 som ligger runt 235gr.
En fråga: Är det kokning i bromsvätskan största problemet som gör att man tappar bromsarna?
Jag vill nog hellre tycka att man ska titta på hur mycket belägg och vilken kvalite man har, samt att man har tjocka skivor samt ev. styrplåt som styr luftflödet.
En bromskloss ska ju leda bort och "ta upp " värme, och är de för tunna så kommer ju värmen fortare upp i oket med kokning som följd.
Överhettning av bromsklossar o skivor är väl inte ovanligt.
klarar minst 275 gr. jämfört med "vanlig" dot 4 som ligger runt 235gr.
En fråga: Är det kokning i bromsvätskan största problemet som gör att man tappar bromsarna?
Jag vill nog hellre tycka att man ska titta på hur mycket belägg och vilken kvalite man har, samt att man har tjocka skivor samt ev. styrplåt som styr luftflödet.
En bromskloss ska ju leda bort och "ta upp " värme, och är de för tunna så kommer ju värmen fortare upp i oket med kokning som följd.
Överhettning av bromsklossar o skivor är väl inte ovanligt.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Re: Byta bromsvätska
Åk till mekonomen. Köp ett gult lock med hål i och en slang förbundenKJB wrote:Det har blivit dax för bromsvätskebyte på min 951.
Det jag undrar är hur mycket vätska man ska tappa ur innan man vet att man gört igenom hela röret. I alla fall på ett ungefär.
//Karl
med hålhelvetet. (Nej, inte frugan). Plocka ur reservhjulet eller; Åk till
bästa reeger med kompressor det första alternativet är för jobbit.
Snaska på sedvanlig ok-slang med tillhörande nyurdrucken 75:a.
Nu mer nyss, desto bättre. Öppna nippel för nippel i valfri ordning.
Kör ca 1 bar på tryckluften, mer om du vill att det ska smälla lite när
locket flyger av.
Vips är det HELT FUCKING TOMT. Jävligt bra grej det där hålhelvetet.
(Nej, inte frugan denna gången heller)
Montering i omvänd ordning.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Turbo-Puh <<
Eh... 
Jag är iofs en sån där jobbig social person som gillar att meka i team så jag föredrar att
- Tömma bromsvätske behållaren helt
- Fylla på med fräsch vätska, Motul RBF600 är prisvärd (86:- per halvliter)
- Lufta alla ok tills bubblor och äckel-färgad vätska slutat komma ut ur dom (en pers som pumpar bromspedal och en som öppnar/stänger luftningsnipplarna, koll koll så att nivån i bromsvätskebehållaren är långt över max hela tiden!)
- Minska ner nivån i bromsvätskebehållaren till max-nivån.
Klart!
Mvh
Mangan



Jag är iofs en sån där jobbig social person som gillar att meka i team så jag föredrar att
- Tömma bromsvätske behållaren helt
- Fylla på med fräsch vätska, Motul RBF600 är prisvärd (86:- per halvliter)
- Lufta alla ok tills bubblor och äckel-färgad vätska slutat komma ut ur dom (en pers som pumpar bromspedal och en som öppnar/stänger luftningsnipplarna, koll koll så att nivån i bromsvätskebehållaren är långt över max hela tiden!)
- Minska ner nivån i bromsvätskebehållaren till max-nivån.
Klart!

Mvh
Mangan
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Re: Valvoline
Värmeledningsförmågan hos belägg skiljer dessutom mellan fabrikaten. PFC tex. leder värme bättre än originalbeläggen.931Melander wrote:En bromskloss ska ju leda bort och "ta upp " värme, och är de för tunna så kommer ju värmen fortare upp i oket med kokning som följd.
Konstigt man inte har kylflänsar på oken?
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Valvoline
Alltså, både och måste ju funka!931Melander wrote:Köpte Valvoline Dot 5.1 av HansenRacing (säljes av de flesta biltillbehörskedjor, typ Meca AD mfl.) för 100kr/lit
klarar minst 275 gr. jämfört med "vanlig" dot 4 som ligger runt 235gr.
En fråga: Är det kokning i bromsvätskan största problemet som gör att man tappar bromsarna?
Jag vill nog hellre tycka att man ska titta på hur mycket belägg och vilken kvalite man har, samt att man har tjocka skivor samt ev. styrplåt som styr luftflödet.
En bromskloss ska ju leda bort och "ta upp " värme, och är de för tunna så kommer ju värmen fortare upp i oket med kokning som följd.
Överhettning av bromsklossar o skivor är väl inte ovanligt.
Fast jag håller med dig, skitbelägg ställer till mer trassel än är frisk men "enkel" bromsvätska. Riktigt gammal bromsvätska som är full med vatten dock nog farligare än skitbelägg, för när vätskan kokar som sker det ju rätt så tvärt, från en inbromsning till nästa, när man får belägg-fade som sker det mer gradvis.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]