Hej,
tillåt mig att snabbt presentera mig själv.
Jag är en Corradofantast som söker mer fart i mitt liv och siktat in mig på en 944T el. 968:a då jag vill ha något lite mer "sportigt". Även om det är med gråten i halsen jag skiljs från min nuvarande vägkamrat.
Nu undrar jag hur ni upplever dessa bilar. Hur är karaktären så att säga? Hur skiljer de sig åt?
Är det en ketchupeffekt á la saab 9000 Aero i 944:an och mer följsam kraft i en 968? vilken "känns" snabbast och körgladast?
Hoppas någon här har erfarenhet av båda bilarna och har lust att ge lite svar.
Sökte runt och kunde inte hitta någon tråd som tog upp detta så jag hoppas jag itne spammar nu.
bilarnas olika karaktärer
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2007-02-19 09:24:52
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Då jag inte kört eller ens åkt i någon 944 Turbo så kan jag inte ge dig svar på dina frågor. Men vill iaf hälsa dig välkommen till forumet! 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag har haft en 944 S2 (nästan samma motor som 968) och en 944 turbo...
Som du gissar så är det en hel del ketchup i turbon, dock skulle jag inte
jämföra den med 9000 Aero, utan kanske mer som de tidigare 9000 med
T03-turbo (Aeron har inte mycket till ketchup
)
3-liters sugmotorn är lite mjukare att köra, väldigt trevlig till och med...
Dock saknar jag effekt när hastigheten närmar sig 100km/h och det är inte
ovanligt att man blir frånåkt av Saabar och familje-Volvos.
Så det beror lite på vad du har för avsikter med bilen... smaken är som baken
/ Erol
Som du gissar så är det en hel del ketchup i turbon, dock skulle jag inte
jämföra den med 9000 Aero, utan kanske mer som de tidigare 9000 med
T03-turbo (Aeron har inte mycket till ketchup

3-liters sugmotorn är lite mjukare att köra, väldigt trevlig till och med...
Dock saknar jag effekt när hastigheten närmar sig 100km/h och det är inte
ovanligt att man blir frånåkt av Saabar och familje-Volvos.
Så det beror lite på vad du har för avsikter med bilen... smaken är som baken

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu menar du rakt fram antar jag... svänger det så blir de frånåkta av en 924 i standardskick...Erol wrote:det är inte ovanligt att man blir frånåkt av Saabar och familje-Volvos.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: bilarnas olika karaktärer
Välkommen till forumet!Rauken wrote: Nu undrar jag hur ni upplever dessa bilar. Hur är karaktären så att säga? Hur skiljer de sig åt?
Jag har kört båda varianterna en del.
Om du vill ha mycket effekt, 300+ hk, så är 944 turbon ett helgjutet och
prisvärt alternativ. Billigt att trimma och bra hållbarhet. Lite beroende på
trimmningsgrad och utförande så tycker jag oftast ändå att effekten är
relativt lättdoserad.
På 968:an är motorkaraktären snäll och den sexväxlade lådan är riktigt
trevlig. Många andra små ändringar i ABS-system, chassi etc gör att
968:an som helhet också känns som en modernare bil.
Om du hittar en bra 968 CS, med rätt utrustning (dämpare, bromsar med
mera) så är det ett bra köp. Den vanliga 968:an kräver lite mer pyssel för
att bli riktigt kul. Då skulle jag hellre köpa en bra 944 turbo av sen
årsmodell.

.
Fredrik Åberg
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Körgladhet: 944 turbo ('88 S eller 89-90, 250 hk versionen såklart =)
Körbarhet: 968 CS
Har dock inte kört någon 968... Men S2orna är trevliga. Samma 3L maskin med variokam och nyare chassie måste bara vara bättre. CS så får man ju lite godis....
Körbarhet: 968 CS
Har dock inte kört någon 968... Men S2orna är trevliga. Samma 3L maskin med variokam och nyare chassie måste bara vara bättre. CS så får man ju lite godis....
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Om man söker så har frågan varit uppe många gånger tidigare.
Den korta sammanfattningen är ungefär den Fredrik redovisar:
Tycker du att 240-250 hk är nog ska du köpa en 968.
Vill du ha 300 hk eller mer köper du en 250 hk 944 turbo och trimmar (eller väljer en färdigtrimmad).
Den korta sammanfattningen är ungefär den Fredrik redovisar:
Tycker du att 240-250 hk är nog ska du köpa en 968.
Vill du ha 300 hk eller mer köper du en 250 hk 944 turbo och trimmar (eller väljer en färdigtrimmad).
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users