Varm bil blir död bil. 924 såklart. AVSLUTAT

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Varm bil blir död bil. 924 såklart. AVSLUTAT

#1 Post by notetoself »

Okej. Heres the deal.

Igår körde jag bilen från Uddevalla till Thn (~3.5 mil) och när jag var
NÄSTAN framme började den gå skit. Justerade och mucklade lite så
gick den fint igen.

Idag. Åkte och besiktade på morgonen i Vänersborg (1.5 mil), justerade
CO på vägen då jag trodde att det kunde ha med problemen att göra
och mkt riktigt, inga problem.

SEN! Åkte jag hem. Tänkte jag. Körde de 1.5 milen utan problem och
med ett rent besiktningsprotokoll. Såfort jag kom in i stan (precis som
igår alltså) så blev bilen orkeslös som djävulen. Först lite och sen massor.
Tog ca 15 sekunder innan jag inte kunde varva 200 rpm över tomgången
så dog den. Ut och justerade CO lite eftersom det låg lite i underkant.

Körde 200m och samma sak igen. JÄVLIGT OKUL!

Sammanfattning:
Bilen är alltid lättstartad, även när den precis dött. Problemet uppstår
när man kört bilen på landsväg och kommer in i stan. Det kan vara så
att problemet dyker upp tidigare men inte märks, eventuellt. Men jag
tycker ändå det borde märkas eftersom den blir så BRUTALT orkeslös.

Förslag?

/xxx

Vill påpeka att bilen gick igenom med rent papper...
Last edited by notetoself on 2004-07-16 13:08:39, edited 2 times in total.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Soppa-brist? Bränslefilter fullt med äckel?

/Mangan, gratulerar till besiktningen! :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Grattis till besiktningen! :D Kan tyvärr inte komma på något bra svar på "död" problemet... :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#4 Post by notetoself »

Magnus K wrote:Soppa-brist? Bränslefilter fullt med äckel?
Halv tank och nytt filter...

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Jag hade ett lustigt fel på min..

Jag hade just köpt bilen.. och körde den alldeles för försiktigt... så när jag skulle svänga vänster in på en motorvägs påfart så mötter jag inte kopplingen rätt med gasen eller var det tvärt om ;)

men bilen hostade till och sedan så gick det inte att gasa den över 1200-1300 då dog den...

Lösningnen på det hela var att trycka in kontakten som sitter till gasspjäls elektroniken.

Kan vara så att när du kör i stan med mycket start o stop så glappar det..

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#6 Post by notetoself »

claves wrote: Lösningnen på det hela var att trycka in kontakten som sitter till gasspjäls elektroniken.

Kan vara så att när du kör i stan med mycket start o stop så glappar det..
Hade jag haft någon sådan så hade det ju varit ett alternativ... :wink:

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

Här kommer mer info.

Har idag kört runt lite och testat.

Bilen varm, går okej.
Börjar gå sämre, och sämre och inom 4 min går den så dåligt att den
dör.
Väntar jag 5 min så kan jag köra i några minuter tills samma sak händer.
De stackars landsvägskörningar jag kört har jag klarat mig. Förmodligen
för att vad som nu är kass får mer kylning. En gissning dock.

Har testat att byta tändspole och konding då dessa är klassiker på
tändsidan som kan vara hela tills de blir varma.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#8 Post by ninetofour »

Turbo-puh, kolla på www.924.org där finns mängder med tips till vad felet kan bero på. Kan vara värt att kolla :lol:
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#9 Post by Racing »

Mattias.
Förefaller som du behöver bryta ner det här problemet.
Uppenbarligen bottnar det i värme.

Om jag förstått dig rätt så stiger även motor tempen?

Sannolikt en funktion av att maskin inte får bränsle.
När du knallar ur å hattar omkring med CO skruven så funkar den en liiiiiiten stund?
Isf hade jag kopplat in en systemtrycks mätare att ha å kolla med under drift.

Kan vara så att pumpen håller på att lämna in.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#10 Post by notetoself »

Racing wrote: Uppenbarligen bottnar det i värme.

Om jag förstått dig rätt så stiger även motor tempen?

Sannolikt en funktion av att maskin inte får bränsle.
När du knallar ur å hattar omkring med CO skruven så funkar den en liiiiiiten stund?
Isf hade jag kopplat in en systemtrycks mätare att ha å kolla med under drift.

Kan vara så att pumpen håller på att lämna in.
Ja, värme helt klart problemet på ett eller annat sätt.

Motortempen... Bilen blir varm, inget problem. Det är kanske 5 min
efter att den blivit varm _i stadstrafik_. Landsväg kunde jag ju
köra i en halvtimme utan problem. Men såfort jag kom in i stan... bajs.

Jag börjar oxå tro allt mer på bränsle då jag röjt rätt hårt med saker
som kan börja spöka när de blir varma i tändningen.

Ska jag koppla in systemtrycksmätaren direkt på inkommande?
Kanske tom direkt efter bränslefiltret?

Skall tilläggas att min pump är helt ny, men det låter som skam.
Dock inte när man kör landsväg, antar att den får ett mindre mottryck
då, men såfort man kommer in i stan. Blah. I med öronproppana.
(överdrift)


/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#11 Post by Racing »

Funkar att göra som du beskriver Mattias.
Pumpen skall INTE låta som du beskriver.
Ju närmare bränslefördelaren desto bättre dock.

För att sedan mäta styrtryck så sticker du en snabbis till skroten.
Leta reda på en sen 80 tal escort.
Uppepå plunchhuvudet sitter en "dubbel" banjo.
12ans nyckel å en avbitare....
Väck med banjon åsså klipp ena slangen till nippeln en bit ut.
Iom det så har du nu utgång till en mätare...

System=4,8-5,4 bar.
Styr=varierar som bekant med värme.
Kall ung 1,5 bar
Varm ung 3,5 bar.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#12 Post by notetoself »

Okej okej.

En manometer till systemtrycket och en till styrtrycket.

Det optimala är ju då att hitta några sköna stålomspunna slangar
så man kan ha dem inne i kupén... Fast det kanske inte är något
man ska jobba ihjäl sig för.

Vad tror du om min tes kring styrtrycksventilen? "om den är kass
borde väl symptomen vara tvätom.... den borde bli svårstartad
med normalt justerad co".

Vad hittar man en bränslepump? Vad katten går de på egentligen?

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#13 Post by Racing »

Kan lugnt använda samma manometer.
Mer bråttom än så e de inte.
Det stålomspunna e väl ändå överkurs för att kunna prova sig fram lite?
Se bara till att du har friska slangar å klammor så fixar det sig.
Pump kan du ta vilken 5 bars pump som helst-om det nu e den som e kass.
Dvs Volvo,SAAB osv.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#14 Post by notetoself »

Racing wrote: Pump kan du ta vilken 5 bars pump som helst-om det nu e den som e kass.
Dvs Volvo,SAAB osv.
Passar de rakt över menar du?
På 900:an sitter väl den nersänkt om jag inte minns fel...

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Var det pumpen som var problemet?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users