Varm bil blir död bil. 924 såklart. AVSLUTAT
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Varm bil blir död bil. 924 såklart. AVSLUTAT
Okej. Heres the deal.
Igår körde jag bilen från Uddevalla till Thn (~3.5 mil) och när jag var
NÄSTAN framme började den gå skit. Justerade och mucklade lite så
gick den fint igen.
Idag. Åkte och besiktade på morgonen i Vänersborg (1.5 mil), justerade
CO på vägen då jag trodde att det kunde ha med problemen att göra
och mkt riktigt, inga problem.
SEN! Åkte jag hem. Tänkte jag. Körde de 1.5 milen utan problem och
med ett rent besiktningsprotokoll. Såfort jag kom in i stan (precis som
igår alltså) så blev bilen orkeslös som djävulen. Först lite och sen massor.
Tog ca 15 sekunder innan jag inte kunde varva 200 rpm över tomgången
så dog den. Ut och justerade CO lite eftersom det låg lite i underkant.
Körde 200m och samma sak igen. JÄVLIGT OKUL!
Sammanfattning:
Bilen är alltid lättstartad, även när den precis dött. Problemet uppstår
när man kört bilen på landsväg och kommer in i stan. Det kan vara så
att problemet dyker upp tidigare men inte märks, eventuellt. Men jag
tycker ändå det borde märkas eftersom den blir så BRUTALT orkeslös.
Förslag?
/xxx
Vill påpeka att bilen gick igenom med rent papper...
Igår körde jag bilen från Uddevalla till Thn (~3.5 mil) och när jag var
NÄSTAN framme började den gå skit. Justerade och mucklade lite så
gick den fint igen.
Idag. Åkte och besiktade på morgonen i Vänersborg (1.5 mil), justerade
CO på vägen då jag trodde att det kunde ha med problemen att göra
och mkt riktigt, inga problem.
SEN! Åkte jag hem. Tänkte jag. Körde de 1.5 milen utan problem och
med ett rent besiktningsprotokoll. Såfort jag kom in i stan (precis som
igår alltså) så blev bilen orkeslös som djävulen. Först lite och sen massor.
Tog ca 15 sekunder innan jag inte kunde varva 200 rpm över tomgången
så dog den. Ut och justerade CO lite eftersom det låg lite i underkant.
Körde 200m och samma sak igen. JÄVLIGT OKUL!
Sammanfattning:
Bilen är alltid lättstartad, även när den precis dött. Problemet uppstår
när man kört bilen på landsväg och kommer in i stan. Det kan vara så
att problemet dyker upp tidigare men inte märks, eventuellt. Men jag
tycker ändå det borde märkas eftersom den blir så BRUTALT orkeslös.
Förslag?
/xxx
Vill påpeka att bilen gick igenom med rent papper...
Last edited by notetoself on 2004-07-16 13:08:39, edited 2 times in total.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Grattis till besiktningen!
Kan tyvärr inte komma på något bra svar på "död" problemet... 


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Jag hade ett lustigt fel på min..
Jag hade just köpt bilen.. och körde den alldeles för försiktigt... så när jag skulle svänga vänster in på en motorvägs påfart så mötter jag inte kopplingen rätt med gasen eller var det tvärt om ;)
men bilen hostade till och sedan så gick det inte att gasa den över 1200-1300 då dog den...
Lösningnen på det hela var att trycka in kontakten som sitter till gasspjäls elektroniken.
Kan vara så att när du kör i stan med mycket start o stop så glappar det..
/Claves
Jag hade just köpt bilen.. och körde den alldeles för försiktigt... så när jag skulle svänga vänster in på en motorvägs påfart så mötter jag inte kopplingen rätt med gasen eller var det tvärt om ;)
men bilen hostade till och sedan så gick det inte att gasa den över 1200-1300 då dog den...
Lösningnen på det hela var att trycka in kontakten som sitter till gasspjäls elektroniken.
Kan vara så att när du kör i stan med mycket start o stop så glappar det..
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Hade jag haft någon sådan så hade det ju varit ett alternativ...claves wrote: Lösningnen på det hela var att trycka in kontakten som sitter till gasspjäls elektroniken.
Kan vara så att när du kör i stan med mycket start o stop så glappar det..

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Här kommer mer info.
Har idag kört runt lite och testat.
Bilen varm, går okej.
Börjar gå sämre, och sämre och inom 4 min går den så dåligt att den
dör.
Väntar jag 5 min så kan jag köra i några minuter tills samma sak händer.
De stackars landsvägskörningar jag kört har jag klarat mig. Förmodligen
för att vad som nu är kass får mer kylning. En gissning dock.
Har testat att byta tändspole och konding då dessa är klassiker på
tändsidan som kan vara hela tills de blir varma.
/x
Har idag kört runt lite och testat.
Bilen varm, går okej.
Börjar gå sämre, och sämre och inom 4 min går den så dåligt att den
dör.
Väntar jag 5 min så kan jag köra i några minuter tills samma sak händer.
De stackars landsvägskörningar jag kört har jag klarat mig. Förmodligen
för att vad som nu är kass får mer kylning. En gissning dock.
Har testat att byta tändspole och konding då dessa är klassiker på
tändsidan som kan vara hela tills de blir varma.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Turbo-puh, kolla på www.924.org där finns mängder med tips till vad felet kan bero på. Kan vara värt att kolla 

Fredrik Ahlman
Porsche 924
Saab 900
Porsche 924
Saab 900
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Mattias.
Förefaller som du behöver bryta ner det här problemet.
Uppenbarligen bottnar det i värme.
Om jag förstått dig rätt så stiger även motor tempen?
Sannolikt en funktion av att maskin inte får bränsle.
När du knallar ur å hattar omkring med CO skruven så funkar den en liiiiiiten stund?
Isf hade jag kopplat in en systemtrycks mätare att ha å kolla med under drift.
Kan vara så att pumpen håller på att lämna in.
Förefaller som du behöver bryta ner det här problemet.
Uppenbarligen bottnar det i värme.
Om jag förstått dig rätt så stiger även motor tempen?
Sannolikt en funktion av att maskin inte får bränsle.
När du knallar ur å hattar omkring med CO skruven så funkar den en liiiiiiten stund?
Isf hade jag kopplat in en systemtrycks mätare att ha å kolla med under drift.
Kan vara så att pumpen håller på att lämna in.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Ja, värme helt klart problemet på ett eller annat sätt.Racing wrote: Uppenbarligen bottnar det i värme.
Om jag förstått dig rätt så stiger även motor tempen?
Sannolikt en funktion av att maskin inte får bränsle.
När du knallar ur å hattar omkring med CO skruven så funkar den en liiiiiiten stund?
Isf hade jag kopplat in en systemtrycks mätare att ha å kolla med under drift.
Kan vara så att pumpen håller på att lämna in.
Motortempen... Bilen blir varm, inget problem. Det är kanske 5 min
efter att den blivit varm _i stadstrafik_. Landsväg kunde jag ju
köra i en halvtimme utan problem. Men såfort jag kom in i stan... bajs.
Jag börjar oxå tro allt mer på bränsle då jag röjt rätt hårt med saker
som kan börja spöka när de blir varma i tändningen.
Ska jag koppla in systemtrycksmätaren direkt på inkommande?
Kanske tom direkt efter bränslefiltret?
Skall tilläggas att min pump är helt ny, men det låter som skam.
Dock inte när man kör landsväg, antar att den får ett mindre mottryck
då, men såfort man kommer in i stan. Blah. I med öronproppana.
(överdrift)
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Funkar att göra som du beskriver Mattias.
Pumpen skall INTE låta som du beskriver.
Ju närmare bränslefördelaren desto bättre dock.
För att sedan mäta styrtryck så sticker du en snabbis till skroten.
Leta reda på en sen 80 tal escort.
Uppepå plunchhuvudet sitter en "dubbel" banjo.
12ans nyckel å en avbitare....
Väck med banjon åsså klipp ena slangen till nippeln en bit ut.
Iom det så har du nu utgång till en mätare...
System=4,8-5,4 bar.
Styr=varierar som bekant med värme.
Kall ung 1,5 bar
Varm ung 3,5 bar.
Pumpen skall INTE låta som du beskriver.
Ju närmare bränslefördelaren desto bättre dock.
För att sedan mäta styrtryck så sticker du en snabbis till skroten.
Leta reda på en sen 80 tal escort.
Uppepå plunchhuvudet sitter en "dubbel" banjo.
12ans nyckel å en avbitare....
Väck med banjon åsså klipp ena slangen till nippeln en bit ut.
Iom det så har du nu utgång till en mätare...
System=4,8-5,4 bar.
Styr=varierar som bekant med värme.
Kall ung 1,5 bar
Varm ung 3,5 bar.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Okej okej.
En manometer till systemtrycket och en till styrtrycket.
Det optimala är ju då att hitta några sköna stålomspunna slangar
så man kan ha dem inne i kupén... Fast det kanske inte är något
man ska jobba ihjäl sig för.
Vad tror du om min tes kring styrtrycksventilen? "om den är kass
borde väl symptomen vara tvätom.... den borde bli svårstartad
med normalt justerad co".
Vad hittar man en bränslepump? Vad katten går de på egentligen?
/x
En manometer till systemtrycket och en till styrtrycket.
Det optimala är ju då att hitta några sköna stålomspunna slangar
så man kan ha dem inne i kupén... Fast det kanske inte är något
man ska jobba ihjäl sig för.
Vad tror du om min tes kring styrtrycksventilen? "om den är kass
borde väl symptomen vara tvätom.... den borde bli svårstartad
med normalt justerad co".
Vad hittar man en bränslepump? Vad katten går de på egentligen?
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Var det pumpen som var problemet?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users