Hur tömmer man tanken?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 447
- Joined: 2005-09-04 16:26:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Hur tömmer man tanken?
Hej
Äntligen har jag fått tag på vinterförvaring. Gratis varmgarage, inte fel. Dock måste jag tömma tanken på bilen tycker försäkringsbolaget. Är det nån som gjort detta och vet hur man gör?
Äntligen har jag fått tag på vinterförvaring. Gratis varmgarage, inte fel. Dock måste jag tömma tanken på bilen tycker försäkringsbolaget. Är det nån som gjort detta och vet hur man gör?
Per Carlsson
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
De flesta brukar väl fylla tanken helt för att slippa kondens och andra tråkigheter....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Re: Hur tömmer man tanken?
Skulle vara kul att höra motiveringen till att man ska tömma tanken. Precis som Karls säger så brukar man ju fylla tanken. I pappas styrpulpetbåt står det tex uttryckligen att man _ska_ fylla tanken full före vinterförvaringen.Prillan wrote:Hej
Äntligen har jag fått tag på vinterförvaring. Gratis varmgarage, inte fel. Dock måste jag tömma tanken på bilen tycker försäkringsbolaget. Är det nån som gjort detta och vet hur man gör?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
En tom bensintank är mycket farligare ur explosionsrisk hänseende än en fylld tank! Fattar inte vad försäkringsbolaget försöker lura i dig... 
Har sett detta demonstreras mycket bokstavligen under min brandutbildning i det militära... En full 20 liters jeepdunk satt instruktören på och tände eld på bensinen i påfyllningshålet, en fin liten låga bara... 7ml bensin i en 20 litersdunk är optimal blandning (plastdunk denna gången), en stubin i locket och 50 meters säkerhetsavstånd samt bakom en ett säkerhetsnät och genomskinlig säkerhetsskärm... den senare dunken hittade vi inte ens rester av efter smällen...
Näe ta och toppfyll tanken istället!

Har sett detta demonstreras mycket bokstavligen under min brandutbildning i det militära... En full 20 liters jeepdunk satt instruktören på och tände eld på bensinen i påfyllningshålet, en fin liten låga bara... 7ml bensin i en 20 litersdunk är optimal blandning (plastdunk denna gången), en stubin i locket och 50 meters säkerhetsavstånd samt bakom en ett säkerhetsnät och genomskinlig säkerhetsskärm... den senare dunken hittade vi inte ens rester av efter smällen...

Näe ta och toppfyll tanken istället!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 447
- Joined: 2005-09-04 16:26:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tom tank och du riskerar fukt i tanken och alla de problem som kan bli med det... ta bara det garaget i yttersta nödfall säger jag! 
Går det inte att prata med försäkringsbolaget och höra vad de menar skulle vara bättre med tom tank?

Går det inte att prata med försäkringsbolaget och höra vad de menar skulle vara bättre med tom tank?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Byt försäkringsbolag under avställningen.
Garageförsäkring kostar väl inte mycket oavsett bolag?
Garageförsäkring kostar väl inte mycket oavsett bolag?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fast nu var det ju firman som försäkrade byggnaden som hade åsikter... inte så lätt tvinga fastighetsägaren att byta försäkringsbolag kaske...Karl Birgander wrote:Byt försäkringsbolag under avställningen.
Garageförsäkring kostar väl inte mycket oavsett bolag?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Och det framgår hur?patand wrote:Fast nu var det ju firman som försäkrade byggnaden som hade åsikter... inte så lätt tvinga fastighetsägaren att byta försäkringsbolag kaske...Karl Birgander wrote:Byt försäkringsbolag under avställningen.
Garageförsäkring kostar väl inte mycket oavsett bolag?

EDIT: Dum karl, dum karl!
Last edited by Karl Birgander on 2006-10-20 17:36:31, edited 1 time in total.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Prillan wrote:Ja jag håller helt med er om att en full tank vore bättre men det är inget alternativ eftersom de som försäkrar fastigheten kräver tom tank.
lol

Last edited by Bathory on 2006-10-20 19:27:51, edited 1 time in total.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
Tror inte du behöver oroa dig för fukt och kondens om det är ett varmgarage. En full tank kanske är bättre ur explosions synpunkt. Men en tom tank kan inte läcka ut massa brandfarlig bensin.
Töm tanken ordentligt och lämna locket öppet så är den snart helt torr.
Töm tanken ordentligt och lämna locket öppet så är den snart helt torr.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 447
- Joined: 2005-09-04 16:26:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Det absolut enklaste sättet är att köra tills du får soppatorsk. Räkna med att du har 8-10 liter kvar i tanken när lampan börjar lysa och sedan är det bara att planera körningen.
Ett annat sätt är att skruva av stoppmuttern på fuel railen och sätta på slang där och låta pumpen gå (bygla pumpreläets stift). Det borde vara det ställe som är lättast att komma åt. Men jag spekulerar bara. Har inte haft anledning att tömma tanken.
Ett annat sätt är att skruva av stoppmuttern på fuel railen och sätta på slang där och låta pumpen gå (bygla pumpreläets stift). Det borde vara det ställe som är lättast att komma åt. Men jag spekulerar bara. Har inte haft anledning att tömma tanken.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Berra_Big
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2009-04-29 18:38:15
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm
- Contact:
Re:
Uppar en gammal tråd944_Driver wrote:Jag skulle suga ut soppan med hävert eller någon pump, bränslepumpar brukar inte gilla att gå torrt så det skulle jag undvika. Lossa slangen i botten och bara tappa ur det skulle också vara tänkbart.
//Magnus

Om man ska använda en hävert, hur ska man göra då? Testade men jag fick inte ner slangen så långt, typ 2-3dm. Fanns ju två väger att gå också: över och under. Är den ene till för vid överfyllning? Slangen, som ska i, är väll 10mm i diameter. För tjock!?

Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]