Hur tömmer man tanken?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Hur tömmer man tanken?

#1 Post by Prillan »

Hej

Äntligen har jag fått tag på vinterförvaring. Gratis varmgarage, inte fel. Dock måste jag tömma tanken på bilen tycker försäkringsbolaget. Är det nån som gjort detta och vet hur man gör?
Per Carlsson

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

De flesta brukar väl fylla tanken helt för att slippa kondens och andra tråkigheter....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Re: Hur tömmer man tanken?

#3 Post by Jon80 »

Prillan wrote:Hej

Äntligen har jag fått tag på vinterförvaring. Gratis varmgarage, inte fel. Dock måste jag tömma tanken på bilen tycker försäkringsbolaget. Är det nån som gjort detta och vet hur man gör?
Skulle vara kul att höra motiveringen till att man ska tömma tanken. Precis som Karls säger så brukar man ju fylla tanken. I pappas styrpulpetbåt står det tex uttryckligen att man _ska_ fylla tanken full före vinterförvaringen.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

En tom bensintank är mycket farligare ur explosionsrisk hänseende än en fylld tank! Fattar inte vad försäkringsbolaget försöker lura i dig... :shock:

Har sett detta demonstreras mycket bokstavligen under min brandutbildning i det militära... En full 20 liters jeepdunk satt instruktören på och tände eld på bensinen i påfyllningshålet, en fin liten låga bara... 7ml bensin i en 20 litersdunk är optimal blandning (plastdunk denna gången), en stubin i locket och 50 meters säkerhetsavstånd samt bakom en ett säkerhetsnät och genomskinlig säkerhetsskärm... den senare dunken hittade vi inte ens rester av efter smällen... :roll:

Näe ta och toppfyll tanken istället!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Prillan »

Ja jag håller helt med er om att en full tank vore bättre men det är inget alternativ eftersom de som försäkrar fastigheten kräver tom tank.
Per Carlsson

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Tom tank och du riskerar fukt i tanken och alla de problem som kan bli med det... ta bara det garaget i yttersta nödfall säger jag! :shock:

Går det inte att prata med försäkringsbolaget och höra vad de menar skulle vara bättre med tom tank?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

Byt försäkringsbolag under avställningen.
Garageförsäkring kostar väl inte mycket oavsett bolag?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Byt försäkringsbolag under avställningen.
Garageförsäkring kostar väl inte mycket oavsett bolag?
Fast nu var det ju firman som försäkrade byggnaden som hade åsikter... inte så lätt tvinga fastighetsägaren att byta försäkringsbolag kaske... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

patand wrote:
Karl Birgander wrote:Byt försäkringsbolag under avställningen.
Garageförsäkring kostar väl inte mycket oavsett bolag?
Fast nu var det ju firman som försäkrade byggnaden som hade åsikter... inte så lätt tvinga fastighetsägaren att byta försäkringsbolag kaske... :roll:
Och det framgår hur? :roll:


EDIT: Dum karl, dum karl!
Last edited by Karl Birgander on 2006-10-20 17:36:31, edited 1 time in total.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#10 Post by Bathory »

Prillan wrote:Ja jag håller helt med er om att en full tank vore bättre men det är inget alternativ eftersom de som försäkrar fastigheten kräver tom tank.

lol :lol:
Last edited by Bathory on 2006-10-20 19:27:51, edited 1 time in total.

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#11 Post by Ionizer »

Tror inte du behöver oroa dig för fukt och kondens om det är ett varmgarage. En full tank kanske är bättre ur explosions synpunkt. Men en tom tank kan inte läcka ut massa brandfarlig bensin.

Töm tanken ordentligt och lämna locket öppet så är den snart helt torr.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Prillan »

Hur som helst så ska jag tömma tanken. Hur gör jag det????????!!!!!
Per Carlsson

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#13 Post by sweanders »

Det absolut enklaste sättet är att köra tills du får soppatorsk. Räkna med att du har 8-10 liter kvar i tanken när lampan börjar lysa och sedan är det bara att planera körningen.

Ett annat sätt är att skruva av stoppmuttern på fuel railen och sätta på slang där och låta pumpen gå (bygla pumpreläets stift). Det borde vara det ställe som är lättast att komma åt. Men jag spekulerar bara. Har inte haft anledning att tömma tanken.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Jag skulle suga ut soppan med hävert eller någon pump, bränslepumpar brukar inte gilla att gå torrt så det skulle jag undvika. Lossa slangen i botten och bara tappa ur det skulle också vara tänkbart.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Berra_Big
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2009-04-29 18:38:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

Re:

#15 Post by Berra_Big »

944_Driver wrote:Jag skulle suga ut soppan med hävert eller någon pump, bränslepumpar brukar inte gilla att gå torrt så det skulle jag undvika. Lossa slangen i botten och bara tappa ur det skulle också vara tänkbart.

//Magnus
Uppar en gammal tråd :lol:
Om man ska använda en hävert, hur ska man göra då? Testade men jag fick inte ner slangen så långt, typ 2-3dm. Fanns ju två väger att gå också: över och under. Är den ene till för vid överfyllning? Slangen, som ska i, är väll 10mm i diameter. För tjock!? :roll:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users