944 -83 l projekt turbo
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2006-06-18 21:27:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: piteå
- Contact:
944 -83 l projekt turbo
ja då var det dags att skriva lite om mitt bygge.
älsklingen är en -83 944 som jag införskaffade i slutet av förra sommaren.
hade lovat mig själv att denna inte skulle bli något trimm projekt, utan en kul orginal bil som går att köra "som vanligt" med, vid sidan om alla andra projekt.
efter typ 50mil blev det haveri, och en ny motor började byggas..
inga svindyra delar var planen, ganska mycke effekt för lite pengar hade jag tänkt..... målet blev ca 350hk.
idag ser bilen ut såhär:
chassi:
koni dämpning
fuch 16" split fälgar
motor:
* kompsänkning (ursvarvade kolvar 4mm)
* viktade orginal vevstakar
* "lätt"portad topp
* grenrör i rostfritt. byggde efter samma princip som orginal turbo (turbon på "fel"sida), på grund av utrymmes skäl.
* turbo, garrett agregat köptes av polaren på MCxpress. model: ingen som vet, ett nytt agregat som bara låg och skräpade:)
* wastegate 50mm hks kopia
* fyrpuckad sinterlamell
* 50mm dump
* 685cc spridare
* hemma gjord fuelrail
* intercooler: tog en lastbils intercooler som jag hade haft på dragracingbilen, kapade den i två, svetsade ihop dom "ibredd"med varadra,
dubbla 10rader, stor och fin:)
+ helrenoverad motor och en nyare diffad växellåda från en 944turbo
säkert nå mer men men..
motor styrningen blev ett VEMS, med allt godis man vil ha.
effekten blev 186kmh 1/4mile med gtech, och det med slirande koppling
pågående förändringar: (lite mer effekt vore ju kul:)
*nytt plenum
*ny turbo, holset hx35
*omgjort grenrör för att pass hx35:an
lite bilder....
älsklingen är en -83 944 som jag införskaffade i slutet av förra sommaren.
hade lovat mig själv att denna inte skulle bli något trimm projekt, utan en kul orginal bil som går att köra "som vanligt" med, vid sidan om alla andra projekt.
efter typ 50mil blev det haveri, och en ny motor började byggas..
inga svindyra delar var planen, ganska mycke effekt för lite pengar hade jag tänkt..... målet blev ca 350hk.
idag ser bilen ut såhär:
chassi:
koni dämpning
fuch 16" split fälgar
motor:
* kompsänkning (ursvarvade kolvar 4mm)
* viktade orginal vevstakar
* "lätt"portad topp
* grenrör i rostfritt. byggde efter samma princip som orginal turbo (turbon på "fel"sida), på grund av utrymmes skäl.
* turbo, garrett agregat köptes av polaren på MCxpress. model: ingen som vet, ett nytt agregat som bara låg och skräpade:)
* wastegate 50mm hks kopia
* fyrpuckad sinterlamell
* 50mm dump
* 685cc spridare
* hemma gjord fuelrail
* intercooler: tog en lastbils intercooler som jag hade haft på dragracingbilen, kapade den i två, svetsade ihop dom "ibredd"med varadra,
dubbla 10rader, stor och fin:)
+ helrenoverad motor och en nyare diffad växellåda från en 944turbo
säkert nå mer men men..
motor styrningen blev ett VEMS, med allt godis man vil ha.
effekten blev 186kmh 1/4mile med gtech, och det med slirande koppling
pågående förändringar: (lite mer effekt vore ju kul:)
*nytt plenum
*ny turbo, holset hx35
*omgjort grenrör för att pass hx35:an
lite bilder....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by 944turbo on 2006-09-10 21:05:12, edited 2 times in total.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2006-06-18 21:27:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: piteå
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kul med "budget"-bygge med egna lösningar. 186 km/h @ 402m är inte fy skam!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Då vet man vem man ska pumpa på VEMS information om man ger sig på det... 
Snyggt bygge och snabbt verkar det ha blivit också!

Snyggt bygge och snabbt verkar det ha blivit också!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2006-06-18 21:27:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: piteå
- Contact:
snabbare ska den bli:) bygger som frenetiskt nu. turbon jag har nu var inget att ha, ganska mycke effekt men dålig respons som f-n. kan ju bero på det mil långa grenröret oxå, men med en HX35:a och ett nytt insug ska det nog bli låga 12:or kanske en 11:a ~190kmh på strippen kanskepatand wrote:Då vet man vem man ska pumpa på VEMS information om man ger sig på det...
Snyggt bygge och snabbt verkar det ha blivit också!
vi får se var som går sönder:)
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2006-06-18 21:27:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: piteå
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Snyggt insug! 
Nästa resa till Piteå (blir tidigast nästa sommar) måste jag nog ta mig till ditt garage. Har ju besökt 931Melander nu i september... antar att ni två har lite kontakt? Han klagade på att man aldrig såg några porschar på stan i Piteå, beror väl på att ni båda har era i garaget antar jag.

Nästa resa till Piteå (blir tidigast nästa sommar) måste jag nog ta mig till ditt garage. Har ju besökt 931Melander nu i september... antar att ni två har lite kontakt? Han klagade på att man aldrig såg några porschar på stan i Piteå, beror väl på att ni båda har era i garaget antar jag.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2006-06-18 21:27:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: piteå
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
jo så kan det vara förståss... men du och 931Melander som båda är med på detta forum har väl kontakt antar jag? Annars borde ni upprätta kontakt så ni har någon att snacka frontmotorporsche och turbotrimning med på nära håll! 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2006-06-18 21:27:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: piteå
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2006-06-18 21:27:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: piteå
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users