Byta ratt - airbag problem?
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Byta ratt - airbag problem?
Senast jag körde var jag lite besvärad av vad jag betraktade som understyrning, men tittar man på hjulvinklarna vid 1/4 rattvarv så är de inte så stora. Det vore mer en fråga om att kunna få ratten närmare och med lite mindre diameter så det blir lättare att ratta utan omtag.
Har kört en mocka upplaga av vad jag tror är Momo Monter Carlo. Liten och skön. Men min bil har Airbag. Innebär det att jag inte får byta ratt?
Mvh
TL
Har kört en mocka upplaga av vad jag tror är Momo Monter Carlo. Liten och skön. Men min bil har Airbag. Innebär det att jag inte får byta ratt?
Mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Andreas
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2005-02-08 19:06:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal/Göteborg
- Contact:
Krävs särskilld utbildning för att hantera airbags. Har man inte den bör man inte ge sig på att pilla med dem. Men visst funkar det för det mesta att göra hemma i garaget men hört väldigt otrevliga historier om folk som slarvat och skadat sig ordentligt.
Huruvida du kan byta till en annan ratt med eller utan airbag kan jag dock inte svara på.
Fråga en verkstad vad de anser, du bör ändå inte göra det själv om du inte har utbildningen.
Huruvida du kan byta till en annan ratt med eller utan airbag kan jag dock inte svara på.
Fråga en verkstad vad de anser, du bör ändå inte göra det själv om du inte har utbildningen.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Andreas
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2005-02-08 19:06:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal/Göteborg
- Contact:
Man får åtminstone montera bort passagerar airbags eftersom de anses kunna vara en säkerhetsrisk för barnstolar. Vet däremot inte hur det är på förrar sidan. Men kontakta bilprovningen, deras mailsupport brukar vara väldigt tillmötesgående.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Förvisso i sak klokt, att inte pilla med sånt som man inte är utbildad för. Men skulle man praktisera det fullt ut så finns det inte mycket en hemmamekare kan göra, t.ex så är ju mek med bromsar och hjulupphängningar no-no för dom flesta isf. Och pratar vi sen ombyggnationer så är det inte många kvar i detta landet, för hur många är utbildade på såväl avancerad fordonsdynamik, avancerade hållfasthetsberäkningar samt dessutom har fullödig mekanikerutbildning....Andreas wrote:Krävs särskilld utbildning för att hantera airbags. Har man inte den bör man inte ge sig på att pilla med dem. Men visst funkar det för det mesta att göra hemma i garaget men hört väldigt otrevliga historier om folk som slarvat och skadat sig ordentligt.
Fråga en verkstad vad de anser, du bör ändå inte göra det själv om du inte har utbildningen.
Själv har jag haft öppna rutor, dörrar och garageportar samt har hörselskydd på mig. Dessutom höll jag mig ur "skottlinjen" när jag mekade airbag.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Vill bara meddela att fy f.n vad det smäller när en airbag löser ut. Vi har brandprovat transportemballagen, d v s eldat en "lastpall" med airbags, det flyger delar långts som tusan och som sagt det smäller HÖGT - Var försiktig när du mekar med en airbag!!!!!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Bilprovningen tror jag inte bryr sig. Är lite luddigt på deras hemsida dock, för där avhandlar de bara om airbaglampan lyser (vilket den gör vid byte av ratt
). Och det är inget som ingår i deras protokoll.

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Automobil tog bort Airbag ratten på sin CS (vad den nu hadde där att göra i första läget)
3 omh resistor i oranga kopplingen till airbagen fixar varningsljuset.
Slut kretsen med resistorn så tror systemet att resistorn är tändaren för krutladdningen.
Här en länk hur du gör
http://www.944s2.com/how-to/how-to.htm#airbag_deletion
Ett utmärkt document ligger här nu.
ftp://944sverige:tl944@ftp.work1.vallagruppen.com
/bosse/csratt.pdf
Får inte till det så man kan se dokumentet rakt upp och ner.
Dra hem det till din egen hårddisk.
Högerklicka och Öppna fungerar.
Bosse
3 omh resistor i oranga kopplingen till airbagen fixar varningsljuset.
Slut kretsen med resistorn så tror systemet att resistorn är tändaren för krutladdningen.
Här en länk hur du gör
http://www.944s2.com/how-to/how-to.htm#airbag_deletion
Ett utmärkt document ligger här nu.
ftp://944sverige:tl944@ftp.work1.vallagruppen.com
/bosse/csratt.pdf
Får inte till det så man kan se dokumentet rakt upp och ner.


Dra hem det till din egen hårddisk.
Högerklicka och Öppna fungerar.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag kör med denna ratt http://www.demontweeks.co.uk/products/P ... 1111811311 och den är väldigt bra för man får ratten närmare samt att den är skön att hålla iTorbjorn968 wrote:Kollade med bilprovningen så det är grönt.
Ny gäller det bara att identifiera rätt Momo, en som är ganska djup så man sitter bättre.
TL
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Hittade den innan idag när jag slösurfade... sicket minne man har...Highway wrote:Jag kör med denna ratt http://www.demontweeks.co.uk/products/P ... 1111811311 och den är väldigt bra för man får ratten närmare samt att den är skön att hålla iTorbjorn968 wrote:Kollade med bilprovningen så det är grönt.
Ny gäller det bara att identifiera rätt Momo, en som är ganska djup så man sitter bättre.
TL
http://www.motorshop.nu/shop/momo/info.asp?modid=27
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag jobbar på det! är certificerad Bil- och Lastbilsmekaniker. Läser nu maskinteknik på chalmers 200p.Pär Hylander wrote: Hur många är utbildade på såväl avancerad fordonsdynamik, avancerade hållfasthetsberäkningar samt dessutom har fullödig mekanikerutbildning....
om fem år när jag är civilingenjör inom automotive engineering kanske jag kan räkna fram om jag vågar lossa en länkarm

Nej men till ett svar på frågan:
Om du kopplar bort batteriet en halvtimma innan du kopplar ur airbagen så kan du vara lugn.
kom ihåg att kolla så du har radiokod!
Andreas Larsen
- kimmy
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2006-09-12 19:07:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södertälje
- Contact:
Mårten wrote:Vill bara meddela att fy f.n vad det smäller när en airbag löser ut.
Kan meddela att den är inte skön att få i ansiktet heller, fick det av min Audi S4. Piper i öronen, bränner hål i kläderna samt lite shyssta brännskador på händerna


Hell yes
Who is online
Users browsing this forum: No registered users