Byta ratt - airbag problem?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Byta ratt - airbag problem?

#1 Post by Torbjorn968 »

Senast jag körde var jag lite besvärad av vad jag betraktade som understyrning, men tittar man på hjulvinklarna vid 1/4 rattvarv så är de inte så stora. Det vore mer en fråga om att kunna få ratten närmare och med lite mindre diameter så det blir lättare att ratta utan omtag.

Har kört en mocka upplaga av vad jag tror är Momo Monter Carlo. Liten och skön. Men min bil har Airbag. Innebär det att jag inte får byta ratt?

Mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#2 Post by Andreas »

Krävs särskilld utbildning för att hantera airbags. Har man inte den bör man inte ge sig på att pilla med dem. Men visst funkar det för det mesta att göra hemma i garaget men hört väldigt otrevliga historier om folk som slarvat och skadat sig ordentligt.

Huruvida du kan byta till en annan ratt med eller utan airbag kan jag dock inte svara på.

Fråga en verkstad vad de anser, du bör ändå inte göra det själv om du inte har utbildningen.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Torbjorn968 »

Tänkte framförallt på bilprovningen. Mecka brukar jag låta bli annat än det enklaste.

Mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#4 Post by Andreas »

Man får åtminstone montera bort passagerar airbags eftersom de anses kunna vara en säkerhetsrisk för barnstolar. Vet däremot inte hur det är på förrar sidan. Men kontakta bilprovningen, deras mailsupport brukar vara väldigt tillmötesgående.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Andreas wrote:Krävs särskilld utbildning för att hantera airbags. Har man inte den bör man inte ge sig på att pilla med dem. Men visst funkar det för det mesta att göra hemma i garaget men hört väldigt otrevliga historier om folk som slarvat och skadat sig ordentligt.

Fråga en verkstad vad de anser, du bör ändå inte göra det själv om du inte har utbildningen.
Förvisso i sak klokt, att inte pilla med sånt som man inte är utbildad för. Men skulle man praktisera det fullt ut så finns det inte mycket en hemmamekare kan göra, t.ex så är ju mek med bromsar och hjulupphängningar no-no för dom flesta isf. Och pratar vi sen ombyggnationer så är det inte många kvar i detta landet, för hur många är utbildade på såväl avancerad fordonsdynamik, avancerade hållfasthetsberäkningar samt dessutom har fullödig mekanikerutbildning....

Själv har jag haft öppna rutor, dörrar och garageportar samt har hörselskydd på mig. Dessutom höll jag mig ur "skottlinjen" när jag mekade airbag.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#6 Post by Mårten »

Vill bara meddela att fy f.n vad det smäller när en airbag löser ut. Vi har brandprovat transportemballagen, d v s eldat en "lastpall" med airbags, det flyger delar långts som tusan och som sagt det smäller HÖGT - Var försiktig när du mekar med en airbag!!!!!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

Bilprovningen tror jag inte bryr sig. Är lite luddigt på deras hemsida dock, för där avhandlar de bara om airbaglampan lyser (vilket den gör vid byte av ratt ;)). Och det är inget som ingår i deras protokoll.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Bosse »

Automobil tog bort Airbag ratten på sin CS (vad den nu hadde där att göra i första läget)
3 omh resistor i oranga kopplingen till airbagen fixar varningsljuset.
Slut kretsen med resistorn så tror systemet att resistorn är tändaren för krutladdningen.

Här en länk hur du gör
http://www.944s2.com/how-to/how-to.htm#airbag_deletion

Ett utmärkt document ligger här nu.
ftp://944sverige:tl944@ftp.work1.vallagruppen.com
/bosse/csratt.pdf

Får inte till det så man kan se dokumentet rakt upp och ner. :evil: :evil:
Dra hem det till din egen hårddisk.
Högerklicka och Öppna fungerar.
Bosse

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Koppla bort batteriet och vänta en timme, sedan lär det krävas mycket för att spränga airbagen. Men försiktigthet är naturligvis klokt iaf.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Torbjorn968 »

Kollade med bilprovningen så det är grönt.

Ny gäller det bara att identifiera rätt Momo, en som är ganska djup så man sitter bättre.

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#11 Post by Highway »

Torbjorn968 wrote:Kollade med bilprovningen så det är grönt.

Ny gäller det bara att identifiera rätt Momo, en som är ganska djup så man sitter bättre.

TL
Jag kör med denna ratt http://www.demontweeks.co.uk/products/P ... 1111811311 och den är väldigt bra för man får ratten närmare samt att den är skön att hålla i
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#12 Post by emm »

Highway wrote:
Torbjorn968 wrote:Kollade med bilprovningen så det är grönt.

Ny gäller det bara att identifiera rätt Momo, en som är ganska djup så man sitter bättre.

TL
Jag kör med denna ratt http://www.demontweeks.co.uk/products/P ... 1111811311 och den är väldigt bra för man får ratten närmare samt att den är skön att hålla i
Hittade den innan idag när jag slösurfade... sicket minne man har...
http://www.motorshop.nu/shop/momo/info.asp?modid=27
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Torbjorn968 »

Då är det väl bara frågan om det är 07 eller 08 man skall köra med, 08 är ännu lite djupare.

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by xanlar »

Pär Hylander wrote: Hur många är utbildade på såväl avancerad fordonsdynamik, avancerade hållfasthetsberäkningar samt dessutom har fullödig mekanikerutbildning....
Jag jobbar på det! är certificerad Bil- och Lastbilsmekaniker. Läser nu maskinteknik på chalmers 200p.

om fem år när jag är civilingenjör inom automotive engineering kanske jag kan räkna fram om jag vågar lossa en länkarm :roll: .haha

Nej men till ett svar på frågan:

Om du kopplar bort batteriet en halvtimma innan du kopplar ur airbagen så kan du vara lugn.

kom ihåg att kolla så du har radiokod!
Andreas Larsen

User avatar
kimmy
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2006-09-12 19:07:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södertälje
Contact:

#15 Post by kimmy »

Mårten wrote:Vill bara meddela att fy f.n vad det smäller när en airbag löser ut.

Kan meddela att den är inte skön att få i ansiktet heller, fick det av min Audi S4. Piper i öronen, bränner hål i kläderna samt lite shyssta brännskador på händerna :shock: Bara för att förtydliga så krockade jag med en Skoda oktavia som hade svårt med avståndsbedömningen vid en väjnings plikt :roll:
Hell yes

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users