951 -86 | "Lär dig köra"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#31 Post by Chaan »

Jon80 wrote:Det är Cup-1 fälgar. Fram sitter 215/45, bak 255/40.. Det är nog solen som gör att hjulen ser lite 'SUV-aktiga' ut. Var inte pulverlack, men tydligen något som var nära på lika bra (enligt lackeraren.. vad vet jag.. inget märke i dem ännu iallafall).

Provade att bara lacka fälgarna svarta, och låta emblemet vara 'orginal' .. blev lite väl 'bling' med silver-nav ;).. funderar på att lacka dem röda.. men själva idén med att köra bilen på svarta fälgar var att skit inte ska synas så bra :lol:
Det är nog jag som inte besitter ögonmåttet för att avgöra lågprofiler.

Vore klockrent om du kunde lacka "navplåtarna" röda RUNT Porscheemblemet och behålla det svart. (Snacka om brutalt.)

Och jag är inte heller så mycket för bling: dock har det fördelen att en bling-blingfälg ser STABIL ut och jag tror att det är detta som är den rationella grundvalen för denna estetiska trend. :roll:

Men som sagt sådana där fälgar i industrial-look ser brutalt stabila ut ändå. Själv kommer jag leta rätt på något dylikt - fast ekrarna kommer inte att vara lika svängda och möjligen ska looken bli ännu lite mer "industrial" lite kantig. 15" blir det och inte märkesfälgar (inte Porschefälgar) till min 924, som än så länge dessutom är N/A.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#32 Post by gurra »

Ser bra ut Jon!!
Som sagt, chippen är anpassade för 1.2 bar, hade de varit anpassade för det laddtryck du har nu hade bilen gått ännu bättre (snabbare).

Ska försöka få ihop info om boost controllern snarast, så du får känna på den sköna kicken med 1.2 bar :))
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#33 Post by Jon80 »

Låter hur bra som helst Gurra :) Väntar med spänning på installationsanvisningar på detta.

Kunde dock inte hålla mig undan från att göra lite 0-100 tester med bilen.
Här kommer lite resultat från mitt GPS program.

Code: Select all

UTC time: 08:50.56
-----------------------------------------
Checksum: 0
-----------------------------------------
Car weight: 1400
-----------------------------------------
Topspeed: 144,456 km/h
Max G: 0,25 Gs
Avarage Acceleration (0-100km/h): 6,69 second(s)
Latest Acceleration (0-100km/h): 6,00980392156634 second(s)
......0-100 log(2).......
7,3717948717931
6,00980392156634
Vågar/vill inte slira så hårt på kopplingen som en 0-100 tid kräver, notera framförallt att första körningen som landade på hela 7.4 sekunder. Då startade jag med nästan ingen grundgas alls. Rundan efter startades med 'moderat' grundgas, och lite slir på kopplingen. Finns en hel del till att hämta i form av startögonblicket, och sen att jag är ganska långsam i växlingarna.

Men 6sekunder blank är iallafall jag helnöjd med, just med tanke på ovan nämnda. Vågade mig inte på någon värre runda.. hade varit kul att knäcka 6sekunders gränsen dock ;)..

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

Slirar man på kopplingen för att få snabb start? Jag som alltid brukar släppa kopplingen helt och låta däcken slira lite lagom istället... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#35 Post by Jon80 »

patand wrote:Slirar man på kopplingen för att få snabb start? Jag som alltid brukar släppa kopplingen helt och låta däcken slira lite lagom istället... :roll:
:shock: Ja, där ser du.. jag är inte ens skolad till att starta bilen från stillastående på rätt sätt.. hi hi hi
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#36 Post by patand »

Jon80 wrote:
patand wrote:Slirar man på kopplingen för att få snabb start? Jag som alltid brukar släppa kopplingen helt och låta däcken slira lite lagom istället... :roll:
:shock: Ja, där ser du.. jag är inte ens skolad till att starta bilen från stillastående på rätt sätt.. hi hi hi
Jag vet inte hur man gör heller ju... kolla in tråden under allmänt som Pär startade som handlar om startteknik... vi kanske kan lära oss något du och jag Jon! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#37 Post by Jon80 »

Fick ändan ur .... och med lite hjälp lyckades jag lufta bromsarna ordentligt. Kom ut en hel del luft, som jag tidigare själv inte lyckats få ur, och jädrar amalia! Nu tar bromspedalen den första nertryckta centimetern! Förut så hade man tid att be 'fader vår' två gånger före pedalen började ta (om man nu är 'lagd' åt det hållet).

Och vad imponerad jag blev! Nu är bromsarna helrenoverade, och korrekt luftade.. och vilken bromsverkan sen! På orginal belägg! Det hade jag aldrig gissat! Nu blev det ju ännu roligare att åka ferdinand 8)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#38 Post by Jon80 »

Sådär, nu är även Fördelarlock och rotor bytta!
Bökade en halvtimme med att få loss fördelarlocket, men skam den som ger sig! Väl borta såg 'mitten-knoppen' (dit kabel från tändspolen ansluter) lite ful ut, om man jämförde med de blanka och fina polerna för varje tändstiftskabel.

När väl fördelarlocket var av, så var det bara rotorn kvar. Vilket sju helsikes grej att sitta fast! Och JA, jag tog bort insexskruven först ;). Blev till att ta fram STOORA rörtången som man ärligt snott från jobbet.. Tja, detta är vad som blev kvar av rotorn:

Image

Lite dålig bild, men den gula pilen pekar på den del av rotorn som 'slänger runt' och träffar fördelarlockets anslutningar. Den delen var.... Svart.

Nu sitter det nya, fräsha, delar på plats. Och med lite tur så var det detta som orsakade mina startproblem. Bilen verkar gå jämnare på tomgång nu efter bytet, om det nu kan vara möjligt.. Vad säger den samlade skaran?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#39 Post by patand »

Tänddelar är förbrukningsvaror, bilar mår oftast bättre när man byter till fräscha sådana om de gamla börjar bli slitna, så du kan säkert märka skillnad på hur bilen går Jon! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#40 Post by emm »

Var det ett helvete att byta rotor och fördelarlock? Jag har aldrig bytt detta, men har beställt det samt servicegrejer till min nya bil.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#41 Post by Jon80 »

emm wrote:Var det ett helvete att byta rotor och fördelarlock? Jag har aldrig bytt detta, men har beställt det samt servicegrejer till min nya bil.
Nja, var en del pill att få loss fördelarlocket. Det var den undre 'bult-historian' som var svår att nå. Sen hade nog min gamla rotor suttit 'liiite' för länge. Den nya rotorn gled på (och av) jättelätt, den gamla fick jag mer eller mindre hacka loss.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#42 Post by emm »

Ok, thx!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#43 Post by Chaan »

Luftade du på alla fyra nipplarna ..? Gjorde du naturligtvis. E det något annat man kan tänka på speciellt för att få ur luften?

Och, vad är fabriksspec på 0-100 på din bil?

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#44 Post by Jon80 »

Chaan wrote:Luftade du på alla fyra nipplarna ..? Gjorde du naturligtvis. E det något annat man kan tänka på speciellt för att få ur luften?

Och, vad är fabriksspec på 0-100 på din bil?
Jag luftade alla 8 nipplarna, alltså 2st per ok. började lufta bak, och sen fram. Köpte en bromsluftare på biltema, av typen "en slang med backventil". Efter flera halvdassiga försök, så körde vi 'luftning bigtime'. Lillebror pumpade bromspedal, samtidigt som jag fylde på med bromsolja i burken. Körde igenom 2.5 liter. Onödigt mycket antagligen, men bra blev det :)

0-100 enligt frabrik, 220HK, ska gå på 6.3sekunder (min bil). 250HK bilen ska väl göra det på 5.75 har jag för mig.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#45 Post by johan944 »

Den ser grymt läcker ut. Hur går det med vingen??

Mvh Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]