924 vs. 944

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Maxx »

Lasse wrote:Det enda jag ville ha sagt med detta är att när någon förklarar sitt fel på sin bil o man svarar den så är det alltid nån som komma med en kommentar att så ser det inte ut på min bil.. o då drar de den paradoxen att en 924 och en 944 är en o samma bil.

Ett dåligt exempel inte ork för att leta upp något annat:
headline wrote:Ok, möjligen har jag lyckats trampa på några tår och att nån fick visserbesservibbar men jag tyckte själv det var lite lustigt (som jag såg det åtminstone) att jag inte kunde hålla mig från att kommentera lite... :lol:

Så jag fortsätter lite till... :mrgreen:

X 1: Förstår att du menade lock men jag kunde som sagt inte låta bli!

X 2: Var kollade du när du letade fördelare? En fördelare som jag tror du menar och som jag menar inte finns på 944 är den biten rotorn normalt sitter på och fördelar ut gnistor med brytarspetsar eller liknande. Rotorn på 944 sitter på kammen och gnistan fördelas av tändmodulen. Alltså inte på samma samma sätt som på 924 där fördelarlocket sitter på fördelaren.

Fördelaren i 944 är alltså tändmodulen för om man ska ändra tändningen så kan man inte vrida på fördelaren utan man måste byta chip.

Det var detta jag menade och tyckte det var lite kul att kommentera, i all välmening givetvis! :wink:

Mvh X 3
Jag håller med dig fullständigt att det naturligtvis inte är någon större vits att beskriva hur det ser ut på en 944 när det är ett specifikt 924-problem som det handlar om.

Men om detta var "det enda jag ville ha sagt", vilket jag inte tror, så hade du inte behövt påpeka att du tycker att 924 är en lågbudget-bubbla och 944 en otroligt sofistikerad supersportbil ... Naturligtvis får du tycka att det är så, precis som jag får tycka att någon med den uppfattningen har helt fel.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#17 Post by Lasse »

Nä menade är som att jämföra en volvo med en saab.. Kanppast en status att köra 944..
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#18 Post by Maxx »

Lasse wrote:Nä menade är som att jämföra en volvo med en saab.. Kanppast en status att köra 944..
Så olika är inte en 924/944/968. Olika motorer, jepp, men i grunden samma bil.
Lasse wrote:Varför ska alla jämföra 924 med 944? Det är som att jämföra en bubbla med en 911. 924 var ett samarbete med Audi om att försöka tillverka en folkporsche med budgetprylar för att få ner kostnaden, liksom med bubblan för att alla skulle ha råd att äga en bil. Så var ju knappast idén bakom att tillverka 911 el för den delen 944. Så snälla ni försök med att minska paralellerna mellan 924/944.
Ett ganska långt stycke i förhållande till hela texten. Var i citatet tycker du att du pekar på de tekniska skillnaderna? Jag ser bara jämförelsen lågbugetsportbil vs. supersportbil på 911-nivå. Att du bara syftade på tekniska skillnader är ju bara bull ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#19 Post by Lasse »

lågbugetsportbil vs. supersportbil. Det är dina ord inte mina. Bara en massa hårklyverier. Kom med nåt vettigt el lägg ner.
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#20 Post by Sahlle_9xx »

STATUS!!!! Detta löjliga fenomen. Skit i status. Köp den bil ditt hjärta & din plånbok talar om för dig att du behöver! Jag känner att jag vid 29 års ålder inte vill att jag ska få lida av en trasig ekonomi för att jag älskar Porsche. Dessutom har jag en förkärlek för charmen i bilar snudd på lika gamla som jag själv som fortfarande ger mig ett fett leende på läpparna som knappt någon ny bil kan. Så för mig är 924:an den perfekta bilen. Om 944:an ger mig så mycket mer glädje så att det är värt lite mer pengar har jag inget behov av att pröva, så kul som jag har med min röda.....Porsche? Audi? VW? Mercedes? Whatever... Min röda underbara bil... =)
Porschelös :-(

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#21 Post by Pehr Johnsson »

Själv så tycker jag att det är lite synd att bilarna är uppselade i modeller. Jag hade gärna sett det hela som en modell. Så här då kanske:

924
924 Turbo
924 2.5 (944 n/a)
924 Turbo 2.5 (951)
924 2.5 S (944S)
924 3,0 (944 S2)
924 3.0 S (968)

Jag tog inte med alla modellerna, men ni greppar säkert.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Bilarna är helt klart mer lika varandra än de är olika... mycket av tekniksnack m.m gäller ju alla modeller från första 924an och framåt... :)

Om denna tråd ballar ur igen så som den gjorde i somras så kommer jag låsa den... bara så ni vet.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#23 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:Bilarna är helt klart mer lika varandra än de är olika... mycket av tekniksnack m.m gäller ju alla modeller från första 924an och framåt... :)
Precis, det hela är ju en evolution av 924 som stäcker sig över 20år. Sen även om det är en hel del som skiljer 924 och 968 åt så är det ju i grund och botten samma konstruktion.

Det är ju inget konstigt med modeller som lever längre och utveklas under åren, 911 är ju om inget annan ett otroligt bevis på detta.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#24 Post by Sahlle_9xx »

En annan jämförelse:
924 EVOI - 924
924 EVOII- 931
924 EVOII - 944
924 EVO III - 944 S2
924 EVO IV - 968
Osv......
Undrar om Mischibraschi-snubbar klankar ner på varandra...
Jag tycker inte att det ligger rätt i tiden att diskutera vilket märke det är på motorn i andras bilar när Audi gör motorn till Lamborghini, Porsche filar på motorn i RS2, Volvo sätter sin motor i Fordar osv...
924 är pappa till 944 så om någon tycker att den drar ner statusen för era 944:or så tycker jag att det är dags att dom som tycker det ska börja respektera "di gamle" lite bättre...
Porschelös :-(

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

Appropå respekt för "di gamle" i torsdags satte en silverfärgad 924 (Turbo) sig i respekt hos både 944or och 968or som den körde ifrån på Sviesta... ;) :D

(F-låt, jag kan visst inte sluta nämna den dagen, är bara så nöjd med körningen och bilen... :oops:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#26 Post by Maxx »

patand wrote:Appropå respekt för "di gamle" i torsdags satte en silverfärgad 924 (Turbo) sig i respekt hos både 944or och 968or som den körde ifrån på Sviesta... ;) :D

(F-låt, jag kan visst inte sluta nämna den dagen, är bara så nöjd med körningen och bilen... :oops:)
Du menar att det var tack vare bilen som du körde ifrån de andra? :wink: Utan att ha varit på plats så låter det mer som att det var en bra förare det berodde på ... eller att de andra var "sämre". :mrgreen:

För övrigt finns det väl inget mer att tillägga i tråden. 924/944/968 är samma bil i olika utvecklingsstadier.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#27 Post by Petrus »

Underhållande tråd!

Jag tror att jag har redan förra året skrivit i den här tråden så detta kan bli upprepning nu...
Dags för en återställare... :wink:
På banan har t.ex Patriks 924 förnedrat både min 944 och 951 - och 951 har 330bhp/430Nm, Bilstein fjäderben osv.

Sak samma vilken bil man kör. Det viktiga är att man får den där speciella sköna känslan varje gång man sätter sig bakom ratten.
Folk kommer alltid att jämföra ens bil med dyrare bilar. Har du en GT2 så förmogligen kommer någon rackare tycka att du borde köpt Carrera GT... det tar aldrig slut.
Jag vill ha min fokus på mina egna bilar och göra det bästa ut av dem. Bli bättre förrare, lära mera om tekniken, ta hand om dem och köra dem.

När jag ser en 924 ute på gatan så ser jag en bil som är lika mycket Porsche som en 911. Jag ser en som har gjort ett smart köp; mycket bil och roliga köregenskaper för ofattabart lite pengar.

// Petrus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#28 Post by patand »

Maxx wrote:Du menar att det var tack vare bilen som du körde ifrån de andra? :wink: Utan att ha varit på plats så låter det mer som att det var en bra förare det berodde på ... eller att de andra var "sämre". :mrgreen:
Klart det är tack vara bilen! Jag är ju bara amatör... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Masse
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2005-01-26 16:58:19
Bilmodell: 924 S -88
Location: Upplands Väsby
Contact:

#29 Post by Masse »

Jag har ägt en 931 tidigare och har nu en 944 S2, och blev
överraskad att känslan i S2:an var så lik den i gamla turbon och
även de 924or som jag kört. Ok, motorkaraktären är inte den samma
och bromsarna är större osv, men det var ändå deja vu.

Och 356an byggdes ju på WV grejer oxå.

/Peter
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users