Varför just Porsche

924/928/944/968
zeke
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Varför just Porsche

#1 Post by zeke »

Vore kul att veta hur ni alla fastnade just för Porsche... Själv så såg jag en annons på en 924 för 20000:- och vart lite nyfiken. Just då så visste jag inte att det fanns några andra modeller en 911an. Vart lite snopen när jag kolla på bilen "är detta en Porsche" provkörde den och vart biten direkt. Sen har det varit Porsche för hela slanten. Mitt mål då var att sluta med en 911, men vete sjutton om 911an är den rätta Porschen för mig. Sålde 924an för att köpa mig en 944, sålde 944an för att köpa 928an som jag har nu, och har upptäckt att det finns så många andra Porschar att njuta av en just 911an.. Visst 911an har väl sin tjusning, men det finns många andra Porschar som man kan njuta av och är snyggare..........

Nu kanske inte denna tråd passar in här men då får ni flytta på den, är inte inne här så ofta längra... 8)
Last edited by zeke on 2006-05-07 07:00:48, edited 1 time in total.
//zeke

928s

broberg
Addict
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by broberg »

Synd att du inte är här så mycket längre zeke, men det är kul att "gammla" medlemmar fortfarande tittar in ibland! ;)

Själv har jag varit kär i 944:an sen jag som 15åring såg en vit pärla ståendes vid ett ensamt garage mitt ute i skogen, jag visste det inte då, men nu vet jag att jag älskar vita bilar! :D

Sen har man alltid haft porschar bland leksakerna, så antar att man blev hjärntvättad redan som barn! .. Lustigt nog, för ingen annan i familjen är porsche fantaster.

Men hursomhelst, kommer aldrig sälja min pärla. Kommer alltid ha den med mig genom livet!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

zeke
S-Poster

#3 Post by zeke »

Tyvärr så blir det så när man har skaffat sig en annan modell. Det finns inte så många 928 ägare här, alla 928 freak håller sig på Porsche sidan, vilket jag tycker är synd, för jag tycker att detta forum är kanon. Har fått mycket hjälp här när jag ägde min 924 o 944. Men tro inte att ni blir av med mig för det he he he........ :wink:
//zeke

928s

Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

#4 Post by Eddie Varvstopp »

Tja, vad ska man säga.. Allt är Pär Hylanders fel :wink: :D . Grejen är att jag gillar alla roliga bilar och var på jakt efter en bra banåkarbil. Den skulle vara lättkörd, välbygd, ok effekt (mellan 150-200hk), hyfsad vikt och framförallt kunna köras på många träffar samt även kunna köras racing med. Pär rekomenderade 944 som faktiskt rymdes i min budget och jag läste på lite. Nu med facit i hand så är Porsche ingen bil man köper jag ser det mer som ett paket. Jag har en bra bil där märkesklubben (PCS) har så mycket hårdkörningsaktiviteter att man inte hinner vara med på alla och dessutom finns det en klubbtävlingserie (PCSR) som man kan köra. Sen räknas bilen som sportvagn vilket öppnar upp för ännu en serie (Roadsport).

Zeke -> Jag hittar inte din bil bland "Våra bilar". Har du inte lagt upp den så tycker jag det hade varit spännade att läsa om dina erfarenheter :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#5 Post by claves »

Att det föll åt porsche vet jag inte mer än min bror sa.. ta en titt på porsche 944..

Men att det tillslut blev en, går historien såhär...

Jag var först på jakt efter en corvette stingray men som ni vet så är de inte så värst bekväma så jag drog vidare till en Corvette C4 -88 tänkte den passar mig bra.. den har bättre ljudisolering och lite mer komfort... snackade lite med corvette ägare och kom snart fram till at en -92 är bättre för då får jag 300Hk.... tittade runt lite.. men så dök det upp en Corvette ZR1 -93.. Wow tänkte jag.. en av de 3st ex i sverige med 400Hk motor och byggd i 448 ex totalt det året.. Mumma.. så jag började spekulera på den.. hyffsat mycke pengar.... och unik... affären gick ej igenom pga skicket på bilen. Då la jag det på hylan ett tag... kan jag ej få så unik bil så får man vända sig till ett annant märke för att hitta det...

Började då titta på 944 S2 och kom fram till att turbo -91 ska det vara... punkt... efter att ha läst in mig på massa info om bilarna.

Levde och letade med följade motto "Köp en bil som är den bästa av den modell som du vill ha så får du det roligare när du kör den och mest pengar när du säljer den."

Så efter ett tag så sprang jag på min nuvarande bil en turbo -91 en av de 411 som tillverkades det året (slog corvetten i unikhet på den punkten ;) ) och den sjätte sista bilen totalt av alla turbo samt att den hade silverrose inredningnen....

Bilarna låg så pass bra i pris och jag var mitt uppe i en fastihets affär att jag tyckte det var en bra start på mitt porsche ägande.

Så där e det... är mycket nöjd med mitt val..

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

sweanders
Turbo-Poster

#6 Post by sweanders »

För mig handlar det om tre faktorer:

Pris/prestanda/drifsäkerhet.

Det finns helt enkelt inget annat bilmärke som motsvarar Porsche på de punkterna. Att sedan 944 är en trevlig bruksbil är ju inte helt fel heller. :)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#7 Post by patand »

Det är PorscheBabes fel! Hon letade efter en cab/sportbil att ha som sommarbil och råkade hittade den Porschecab som vi nu äger. Jag tyckte som de flesta andra som ej är insatta att en 924a med bara 125hk är väl inte så spännande, men som cab var den ju intressant iaf, speciellt när vi åkte och kikade på den och den såg ut att vara 100.000 dyrare än utsatt pris... prutade iaf lite grann och la sen ner 5-10.000 på nya däck, tänddelar osv... sen var man fast.

Åsså slutade det med att jag ville ha en mer busig Porsche efter en sommar med cabben... satt och funderade på 924S eller 924Turbo... blev tillslut turbon som jag nu har, banpreppad och busig som få! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Jon80
Sponsor

#8 Post by Jon80 »

Blev Porsche 951 för att det är en potent räjserbil till billig peng. Reportaget i bilsport om Puppans cup bil tillförde ju en hel del vet på brasan, kan jag lungt säga.
Hade bara sett 944or på bild förut.. aldrig provåkt, eller provsuttit någon. Men efter prokörning av det exemplaret jag köpte, så var man fast.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Petrus
Addict
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987

#9 Post by Petrus »

... it goes back... way back in time!

Finns det något annat märke som ger lika mycket sportbil, rubust teknik och körglädje än Stuttgarts finest för så lite pengar? Det har alltid funnits en aura av magi kring Porsche - i klass med De Tomaso, Ferrari, Lotus och Lambo...
Bilar som Corvette, MB, BMW och Audi haltar rejällt efter i karisma oavsett hur mycket hästar man trycker i dom.
Kör du en 700 bhp Supra så kör du fortvarande en Toyota :lol:
Kör du en 163 bhp 944 så är det Porsche du rattar... du kommer fram långsammare men med stil...

// Petrus

Anton N
Turbo-Poster
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992

#10 Post by Anton N »

Jag har alltid gillat Porsche, till en början främst 911:an som ju är "Porschen" för många. Första gången jag såg en 9x4 var när jag gick i lågstadiet. En av lärarna på skolan hade en 924 i mörkgrön metallic och med shackrutig klädsel. Kommer aldrig glömma den bilen. Blev helt såld och började låna min äldre brors biltidningar och ja på den vägen är det... Köpte min första Porsche, en 924, när jag fyllde arton och sedan min nuvarande bil för ett år senare ungefär. Tycker som många andra att 944:an är en helt fantastisk bil med kvalitet och formgivning som varar än idag. Gillar överhuvudtaget hur Porsche bygger bilar; sportigt och enkelt liksom, inget onödigt tjafs.
Drömporschen är helt klart en 911, vilken blir dock svårare. Tycker nog inte att det finns något vackrare i bilväg än de allra första 11:orna från 60-talet (Kanske en Aston Martin DB-5 el. Lotus Elite isf). Samtidigt hade jag nog valt en nyare bil om jag skulle använda den varje dag. Än så länge ställer jag nog målet på en Porsche 911/964 eller en Boxster. Måste ju ha något att tänka på när man sitter med huvudet begravt i böcker...
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Björn Karlsson
S-Poster

#11 Post by Björn Karlsson »

Ja hur hamnade jag i Porscheträsket....jag hade precis fyllt 20 år och köpte mig en kanonfin Mazda Miata som bruks/banbil men efter 3 veckor totalskrotade jag den i sidan på en lastbil. Efter den smällen ville jag ha en större bil, Cab, bra vägegenskaper, ABS och Airbag och den enda modellen jag hittade för rimliga pengar var 944 S2 Cab och sedan dess är jag fast.
Hela paketet är oslagbart i mina ögon, bra vägegenskaper, bra driftsäkerhet, oerhört praktiskt, funkar året runt som bruksbil!!
Björn Karlsson
S2 Cab
NA-86

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#12 Post by Erol »

Jag blev biten redan som 7 åring då min fars dåvarande chef hade ett brinnande
Porsche intresse. Efter som min far och hans chef var så goda kamrater innbar detta
att innan jag fyllt 12 hade jag titt som tätt fått åka 924. 924 turbo samt 911 carerra.

Mer info om hur det gick finns här på detta forum

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#13 Post by patand »

Erol wrote:Mer info om hur det gick finns här på detta forum

/ Erol
Har faktiskt tänk på att dessa båda trådar överlappar varandra lite... men det gör ju inget, kul läsning i båda två! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Richard
Turbo-Poster

#14 Post by Richard »

En kompis till mig köpte en 924 -76 som första bil 1986 och jag tyckte den bilen var det coolaste jag sett i förhållande till priset (ca 60 000 kr). 1988 köpte jag mig så min egen 924 som jag hade några år, jag var djupt förälskad i den bilen. Trots att den inte var snabbast mellan rödljusen så var det få som var före mig vid slutmålet. Sen har det följt ett antal år av motorcyklar, familj mm. Men nu blev min son så fascinerad av bilar (3 år) så vi köpte en 924S som vi är ute och åker i. En ännu mer fantastisk 924, som min lille kille också älskar. Han börjar redan när han vaknar: ."Anton å pappa åka Porsche", kul faktiskt. Det bevisar också att Porschen har en plats i familjelivet.

Kaj
S-Poster

#15 Post by Kaj »

Allt började med att jag köpte en BMW 316 -96:a
Och efter att nästan ha dött ett par ggr vid omkörningsförsök så insåg jag att jag måste ha nått som som inte bara stönar fram ett stort frågetecken då man trycker gasen i botten utan även levererar lite, för ett rimligt pris då åxå.

Porsche va det första som kom upp i skallen och att en kille som jag kännde hade talat väl om 944:an och att konforten och ljudvolym i den va så mycket bättre än i tex en äldre 911.

Hittade en annanons på Blocket där en kille ville byta sin 44:a mot en BMW...åkte upp och gjorde affär omedelbart och har njutit varje mil sedan dess. 8)
Kids in the backseat cause accidents.
Accidents in the backseat cause kids.

Post Reply