924 turbo -79 | Räserbil för roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#106 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Det stod så i Haynesboken, 3 till 9 grader vid 900 rpm och inkopplade slangar. Men jag mindes att jag brukat ställa efter en annan spec vid ett högre varv. Antagligen det som du skrev!
Det jag skrev fick jag ur min Haynes bok... visste inte att det fanns angivet även vid tomgång, bra att veta. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#107 Post by Pär Hylander »

Jaså, står det i HAynes? Vilken sida och avsnitt? Det jag sett vid 2000 rpm trodde jag gällde N/A
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#108 Post by patand »

Näe NA ställde man vid tomgångsvarv... och då var det 10 grader (har ju en NA också så jag ställde på båda i slutet av förra sommaren) om jag minns rätt.

Hmmm får kika i Haynes igen... lär ju ska ställa tändningen ikväll på turbon om bara motorn startar... verkar som vi båda missat något eller att en av oss (troligen jag... :oops:) gjort någe fel...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
MickeJ
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2004-07-08 23:09:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmby, Strängnäs
Contact:

#109 Post by MickeJ »

Enl Heynes.
Turbomodeller, all models except UK
Ignition timing 20 grader BTDC at 2000rpm +/- 50rpm

(ignition timing check, turbo models) Det står det:
Timing skall vara mellan 3 och 9 grader BTDC vid 900rpm +/-50rpm med båda slangarna anslutna till fördelaren.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#110 Post by patand »

Aha... så man ställer enligt min modell och KOLLAR tändningen enligt Pärs modell... :D Tack för det Micke! Då var det utrett.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#111 Post by Pär Hylander »

8 timmar kvar till säsongspremiär (på Falkenberg)

EGT-mätningen strular lite, verkar vara en glappkontakt i instrumentet och en riktigt McGyverlösning på koppling av vacuumslang till bromsservot, skulle få riktiga delen med posten igår, men statliga trumpetverket skötte inte sitt. Lite oro med misständningar men vi får se hur det går.

Bilen är knökafull med grejor ivf, som vanligt rätt mycket verktyg som jag hoppas slippa använda men även några extra hjul inför ett kommande hjulbyte med Headline. Passar hans breda 911-hjul på min bil så har vi lite byteshandel på gång.

Dom nya Bridgestone re540 i gammelbilsdimension lär vara pålagda och balanserade sa gummihandlaren, 205/60-15 kan man väl kalla gammelbilsdimension :-), men billiga var dom ivf.... Men jag hinner inte hämta dom idag så det blir till att åka på fjolårets tämligen släta gummi.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#112 Post by patand »

Lycka till Pär! Ser fram emot en utförlig rapport att läsa i morgon! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#113 Post by Pär Hylander »

Det var en märkligt eftermiddag och kväll igår.

Har haft strul avgastempmätning, har bytt givare men det var nog fasen instrumentet som strulade. Hursomhelst så lånade jag ett annat instrument igår em och det fick mig att hicka till, avgastempen var betydligt högre än vad jag sett tidiagare, istället för strax över 800 så var den ibland uppe på 950 grader *hick*

Diverse felsökning och experiment på vägen till banan företogs. Labbade med styrtryck och sånt och det verkade lite småskumt. Dessutom så verkar det som om tändfördelaren inte ställde om som den skulle, med det är svårt som attan att se tändmärkena på svänghjulet när det skarpt solsken.

Kontentan blev ivf att jag inte vågade köra på banan. Jag var iofs bara några mil hemmifrån när jag visste att jag inte skulle våga det, men Headline och jag hade bestämt att träffas där för att byta hul med varandra. Hans mobil funkade dock inte så jag kunde inte ringa och avstyra det. Så i sakta mak linkades det mot banan för en kväll där som åskådare och allmännt smått depåmek och FSN. Lite hjulbyten och däcktempsmätningar och sånt hanns med.

Fredrik provade att köra med Bridgestone RE540 i 255/40-17 på en 924.... runt om! Man kan väl säga som så att det var inte mycket marginal kvar till skärmarna men med hjälp av hårda fjädrar så verkar det ha funkat. Fort gick det med dom hjulen ivf, ca 2 sekunder fortare än passet innan på Michelin 225/50-15

Gustav kom mot slutet av kvällen och vi provmonterade dom hjulen. Det blir inte mycket plats kvar i skärmkanten på min bil med det går nog, annars får jag slipa lite...

För egen del blir det till att felsöka systematiskt nu, tändning och bränsle ska gås igenom. Det kan ju vara så att jag haft såpass höga EGT innan men haft en felmätning, men jag vill ju gå igenom allt för att det ska kännas bra.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#114 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Diverse felsökning och experiment på vägen till banan företogs. Labbade med styrtryck och sånt och det verkade lite småskumt. Dessutom så verkar det som om tändfördelaren inte ställde om som den skulle, med det är svårt som attan att se tändmärkena på svänghjulet när det skarpt solsken.
Trist att det inte blev någon provkörning... hann du få något paket på posten från mig då?

Vad för styrtryck labbade du med? Bränsletrycket? I så fall, hur gjorde du det, har du ställbar bränsletrycksregulator?

Säg inte att du råkat ut för ytterligare en trasig fördelare... verkar ju i så fall som att de går åt som smör i solsken på våra bilar... :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#115 Post by Pär Hylander »

Nu har jag mätt och donat och grejat och saker och ting verkar mycket bättre nu. Vad gäller tändförställningen så förefaller det varit ett temporärt problem, för nu kan jag inte framkalla det.

Dom olika bränsletrycken var lite knasiga så det har justerats. En intressant grej är att Haynes inte skiljer på systemtrycket mellan N/A och turbo, vilket däremot specen som kan laddas ner från Utzons hemsida gör. Enligt den ska turbon har högre systemtryck så det har jag justerat nu (man får schimsa, två kopparbrickor blev lagom). Styrtrycket verkade leva sitt eget liv, efter att ha haft isär styrtryckregulatorn och inte hittat ngt som verkade fel och därefter återmonterat det så verkar den faktiskt göra sitt jobb bättre. Har passat på att montera den nu så att den enkelt kan justeras, ett soppasnål transportläge (knappt 4 bar) och en fetare banläge (ca 2,5 bar) kan nu justeras hyggligt enkelt med en insexskruv. Dessutom har den en extra laddtrycksuppfetning på 0,5 bar. Vid lägre styrtryck än så började den gå illa med misständningar. EGT har sjunkt ner till tidigare nivåer med strax över 800 grader vid full-last.

Har även monterat ett Bilbuttriks oljetrycksinstrument som visar styrtrycket inne från förarplats, var i valet och kvalet om jag skulle ha ett instrument i instrumentbrädan eller en manometer ute i motorutrymmet, men efter viss tvekan blev det instrumentpanelen.

Så nu blir det alltså shakedown samtidigt som det är tävlingpremiär, optimalt - nää inte precis... ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#116 Post by Pär Hylander »

patand wrote: Vad för styrtryck labbade du med? Bränsletrycket? I så fall, hur gjorde du det, har du ställbar bränsletrycksregulator?
Man tager en styrtrycksregulator från en K-jetbil som har sådan med uppfetningsanordning för turbotryck. Min kommer nog från en Audi 200, men även Volvo 240 turbo hade nog sådan. Sen borrar man ett 4-5 mm hål på undersidan under membranet så kan man sticka en en insexmejsel där och justera förspänningen på fjädern. Har man inte mätning på styrtrycket så skruvar man nog bort sig genast.... Enligt spec ska 931 ha ca 3,5-3,9 bar varm. Lägre tryck ger fetare blandning.

Lämpligen monterar man den sedan uppochned så att det är enkelt att justera.

Detta gör dock att att motorn inte kan anses som omodifierad och då hamnar man i roadsport B säkrare än Trumpetverket levererar brev.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#117 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Detta gör dock att att motorn inte kan anses som omodifierad och då hamnar man i roadsport B säkrare än Trumpetverket levererar brev.
Haha... låter iaf som en rätt vettig pryl att ha om man börjar labba med högre laddtryck. :D Högre laddtryck gör ju också att man hamnar i roadsport B... 8)

Vilken slang är det som är styrtrycket? Bör nog vara den slang som jag INTE mäter bränsletrycket på för jag har ett tryck på över 7 bar mätaren slår i botten så jag gissar på 8 bar typ... men det är nog systemtrycket då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#118 Post by Pär Hylander »

Koppla in givaren på den slang som går in i mitten på bränslefördelningshuvudet.

Jag satte en manomenter på som mäter primärtrycket, alltså ingående tryck från pump och filter. Min ligger på ca 6 bar vid inget eller litet uttag, men sjunker lite vid stort uttag av bränsle. Har din rört sig alls när du kör och gasar typ?

Passade f ö på att ställa ventiler när IC-var av. Har ju inte ställt dom på 2 år :roll: Det var dock bra, 5 ventiler av 8 var helt rätt och dom andra 3 fick tightas till ett snäpp endast. Kollade även över tändstift och och tändkablar/hattar

Det jag kallar primärtryck är nästan samma sak som systemtryck, men inte riktigt. Som jag fattat det så kan inte systemtrycket bli högre än primärtrycket, men det kan bli lägre och det bestäms av schimsningen man kan göra den överströmningsventilen som sitter på sidan av Kjet-enheten
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#119 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Har din rört sig alls när du kör och gasar typ?
Tack för info Pär! :)

Min mätare har bara rört sig ner från max vid ett tillfälle (som jag sett iaf)och det var när jag körde soppatorsk på Challenge förra året. Blev lite lågt tryck då och pumpen lät illa... när trycket låg under 5 bar gick bilen inte att köra... men med soppa i tanken ligger den stadigt bottnad på max (förutom att jag har glapp i en kontakt vid instrumentet som strular ibland, funderar på att köpa en ny mätare på biltema, givaren bör väl kunna vara samma fortfarande?).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#120 Post by Pär Hylander »

Skulle ju kört KM1 på Knutan igår, men var sängliggandes i förrgår och alldeles matt igår så det blev det inget av. Piggare idag och har småmekat lite.

Kapat lite i skärmkanten bak för att 245 på 10" breda BBSfälgar ska gå fritt. Bytt bromsklossar bak gjort en ny uppfästning och avskärmning för laptimermottagaren. I förra veckan monterade jag en givare och instrument som mäter och visar styrtrycket. Nu när jag har koll på det så kan jag ha en bränslesnål "map" för transport och en fet och go "map" för banåka.

Kvarstår att göra mutterdistanser till BBS-fälgarna, köra däcken rena så att dom kan balanseras, få dom balanserade och fästa upp laptimern samt koppla in den och till sista packa bilen och åka till Knutan på lördag och köra med PCSR.

Sugen på att att ha med två kompletta uppsättningar hjul dit, men det är tråååångt att få in i räserbilen tillsammans med verktyg och chaffis!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users