Dumpventil?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#16 Post by Otto.D »

patand wrote:
Otto.D wrote:Det går att använda öppen dump, en viss uppfetning av bränsleblandningen vid "dumpning" blir det dock :wink:
Låter ju inte som det skulle vara så farligt då? Fetare blandning är väl ok? Får du lååååånga balla eldkvastar bakom bilen då Otto?
Tyvärr, vill du ha balla eldslågor är nog inte detta något
Otto

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#17 Post by Otto.D »

sweanders wrote:När man hinkar in en massa soppa som inte förbränns kan väl knappast vara bra för turbon eller motorn. Både vad gäller bortspolad oljefilm och avgastemp.

Men det ser fräckt ut. :D
Nu ser det ju inte så fräckt ut :?
sen rör det sig inte om litervis med soppa som brinner upp i turbon, utan ett litet bränsleöverskott precis efter växling och det har i vart fall inte jag upplevt som ett minus
Otto

User avatar
Johan Bergendorff
S-Poster
Posts: 141
Joined: 2004-12-08 12:49:44
Contact:

#18 Post by Johan Bergendorff »

Jag gillar dumpljud, men inte rallygnäll...diskret pysh....Jag talade med sandén om detta för 2 veckor sedan, han berättade att många åker runt med trasigt membran utan att veta om det. Han hade en tillverkare som han lagt ned, då dumparna visade sig opålitliga. Ibland stängde dom inte och ibland öppnades dom inte alls. Men det han rekommenderade till mig är återcirkulerande. Revline har ju det på sin hemsida, så jag skall dra ett mail till dom.

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#19 Post by Mårten »

Då återstår frågan HUR man kollar sin dump...
Är detta den bästa metoden? "Take off the one you have and, if you can blow in ANY hole, it's shot." från nedanstående länk
http://clarks-garage.com/phpBB2/viewtop ... broken+bov

/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#20 Post by Pär Hylander »

Nu har jag inte för vana att ligga efter otto och se hur det ryker eller brinner, han brukar nämligen ha ovanan att köra ifrån mig om jag ligger efter...

Min minnesbild är dock inga direkta rykninga eller eldningar i samband med växling, snarare i samband pådrag över vissa laddtryck då den maskinen utöver tvångsmatning med luft även tvångsmatas i rätt betydande omfattning med även med bränsle.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#21 Post by Magnus Åkerqvist »

Jag testade öppen dump för att se om jag kunde skjuta eld. Hände inte möe =D
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by gurra »

Om man inte har kat och kör öppen dump så blir det finfina lågor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#23 Post by Magnus Åkerqvist »

gurra wrote:Om man inte har kat och kör öppen dump så blir det finfina lågor.
Ahh ok. Jag körde med KAT. Man ska ju tänka på miljön :roll:
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Hultman
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2005-11-17 23:38:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vallåkra
Contact:

#24 Post by Hultman »

Just katalysator är nog största orsaken till att man inte ska ha öppen dump. Dom har en tendens "att gå åt helvete" om man kör in en massa extara soppa igenom dom.

$924TURBO$
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-04-24 10:39:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Säffle
Contact:

#25 Post by $924TURBO$ »

Det går alltså att ha en öppen dump, men har får man pop off ventilen (orginal dumpen) att vara kvar i stängt läge?

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#27 Post by Magnus Åkerqvist »

$924TURBO$ wrote:Det går alltså att ha en öppen dump, men har får man pop off ventilen (orginal dumpen) att vara kvar i stängt läge?
Om du har en som är inbyggd i turbon så sätter man en backventil på den. Anners bara byter man ut orginaldumpen
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#28 Post by Millen »

Är det ett svårt ingrepp att installera en dump på en 931? Finns det någon schyst guide någonstans för just detta. Vad använder du för dump Otto?
Blev lite kär i ljudet när jag åkte med i en arbetskamrats Impreza.. :)
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#29 Post by Otto.D »

Jag använder en HKS från GIK, har för mig att den är ca 40mm, flänsat inlopp och ett utlopp
Det är nog inte typen som låter mest, och den är kanske lite bökig att få plats med.
Otto

$924TURBO$
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-04-24 10:39:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Säffle
Contact:

#30 Post by $924TURBO$ »

Magnus Åkerqvist wrote:
$924TURBO$ wrote:Det går alltså att ha en öppen dump, men har får man pop off ventilen (orginal dumpen) att vara kvar i stängt läge?
Om du har en som är inbyggd i turbon så sätter man en backventil på den. Anners bara byter man ut orginaldumpen
sätter ja backventilen på styrledningen då?
Same Shit Different Day

Porsche 924 Turbo -79
Cheva BelAir -58
VW Golf TD -91

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]