Nu ger jag upp!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

Nu ger jag upp!

#1 Post by AndreasNyström »

K-jet:et ska bort från min 924:a.

Dit ska istället ett stycke lämpligt förgasarpar. Har i planerna 2st
Weber 45:or...

Är det någon som har erfarenhet av detta?.
Antar att man ska sänka bensintrycket till förgasarna, och att det annars
mest handlar om att fixa att passande insugsrör etc.

Funderar på om k-jet kommer ställa till det med tändningen om man har kvar den, men plockar bort resten av grejorna.

Så om någon vet om någon som gjort detta, kanske en länk dit etc? :)
- 924 n/a -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

K-jet och tändning är så vitt jag vet helt separerade så det bör inte ställa till något problem på den fronten iaf.

Har förresten för mig att jag läst om denna modifiering på någon amerikansk sida på nätet... har dock inte koll på var jag hittade det. :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by daijo »

Sök i forumet på www.924.org. Här är ett smakprov http://www.924board.org/viewtopic.php?t=16785 Väldigt bra site i övrigt med mycket info. Amerikanerna är dessutom inte rädda för att mixtra med grejerna. Men de har ju inte vår goa bilprovning heller ;)
Daniel Hjort
PCS #9653

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#4 Post by Notch »

Som inlägget ovan antyder, borde det inte bli problem att klara avgaskraven på besiktningen?
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Eller så megasquirtar eller VEMSar du motorn, fast det kan ju bli rätt mycket jobb med det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by AndreasNyström »

Hej!. Jag hade tänkt att försöka få bilen gatlegal, så den ska klara bilprovningensavgastester. Som tur är så är ju inte kraven så hårda för så pass gamla bilar, och snart är bilen veteranbil, och då brukar de ju bli ännu mer "snälla" :)

Jag har kollat runt på forumet där i USA, och hittat en massa intressant info.
Weber 40, med redline-insug.. tyvärr så slutar den notan på nästan 12000:-, vilket är väldigt saftigt..
Så jag får titta vidare efter billigare alternativ.
Någon på 924 forumet hade ju satt dit en Yamaha R1-förgasarrack på sin, och fått 150hp på bakhjulen om jag inte minns fel :)
- 924 n/a -79

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

En -79:a kommer väl knappast igenom besiktningen om motorn inte är i orginalskick? Iofs ska besiktningsmannen ha koll på vad som är orginal och inte, men efter vad jag har hört om bilprovningen i E-tuna så lär du få det jobbigt (oavsett).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Inte för att K-jet är enkelt (ujujuj... minns min gamla golf...)
men att få förgasare att lite är absolut inte heller nån lätt match.

Har väl inte hängt med riktigt, men vad har dina problem varit?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by AndreasNyström »

Maxx wrote:En -79:a kommer väl knappast igenom besiktningen om motorn inte är i orginalskick? Iofs ska besiktningsmannen ha koll på vad som är orginal och inte, men efter vad jag har hört om bilprovningen i E-tuna så lär du få det jobbigt (oavsett).
Jo de verkar vara kinkiga.. men när man berättar att 924:an från 79 har insprut blir de jag pratat med lite förvånade, och de tror att alla bilar innan 80 hade förgasare, så varför inte? :)

Mina problem är de att själva bränslenålen i fördelaren har blivit för "glapp", och bensin rinner ner via nålen, ner i luftvågen och ger bilen
för mycket bensin oavsett hur co-skruven ligger. Dessutom rinner det ner bensin i filtret, och bilen drar onödigt mycket bensin, och det börjar lukta i kupen efter ett litet tag.

Det verkar vara svårt att hitta en ny bränslenål, och jag vet inte ens om man kan köpa enbart själva "Nålen"... eller om jag måste köpa en helt ny bränslefördelare.
- 924 n/a -79

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

bränslefördelar k-jet kan väl inte vara så dyr eller är porsches speciell?
k-jet sitter ju på massa VAG, volvo turbo, saab m.m. så nånståns borde man kunna hitta.

eller det kanske inte är så lätt.... :( :roll:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by AndreasNyström »

Jo, denna bränslefördelare används på Golf GTI 1,6 från sena 70tal, Volvo 240 tidigt 70tal m.m.. men inget man springer på varje dag direkt :)
K-jet använder lite olika bränslefördelare för olika motorer verkar det som.
- 924 n/a -79

User avatar
MickeJ
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2004-07-08 23:09:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmby, Strängnäs
Contact:

#12 Post by MickeJ »

K-jet reservdelar kan väl vara rätt dyra har jag för mig. Men i fårhållande till vad en vettig förgasar konvertering kostar kanske det är billigt. Om jag vore du skulle jag nog gå på skroten och leta lite. Golf, Audi mfl använde ju K-jet ganska länge till vissa motorer.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#13 Post by Karl Birgander »

precis skroten blir dina vänner, så även www.nordicaudi.com och vw.gtiklubben.nu
Annars kanske det går att söka från Boschs nätkatalog vad som passar?

Jag tror att hitta nya delar och leja bort till någon som justerar det blir billigare än nya stora förgasare med lull-lull. lycka till med vad du än beslutar dig för!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users