Hur ska tändkablarna sitta? (AKUT! =)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Millen wrote:Hmmm men hur funkar allt...? Den tänder väll 1342? Går tändkablarna 1,2,3 och 4 i klockans riktining på fördelarlocket?
Ge mig en lektion tack! :)
Rotorn roterar och ger kontakt till kablarna i den ordning de sitter. Det gäller alltså att kablarna sitter så att tändordningen blir 1-3-4-2 på rotorn.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#17 Post by Millen »

Ja, men numreringen stämmer ju inte med ventilkåpans numrering. :S
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#18 Post by Millen »

Kopplade om mina tändkablar i ordningen 1342 och sedan samma på tändtsiften. När jag skulle starta så kom det en liten dusch av någon vätska eller liknande ur motorrummet så jag vred av direkt och kopplade om som det var förut. Sedan funkade det igen men stängde av ganska tidigt. Hoppas jag inte pajjat något nu. :(
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Millen wrote:Ja, men numreringen stämmer ju inte med ventilkåpans numrering. :S
Nu vet jag inte hur du menar...

Rotorn roterar alltid 1-2-3-4, 1-2-3-4, 1-2-3-4 om man tänker sig att man numrerar uttagen på rotorn, tänk dig rotorn som en switch som ger kontakt när den passerar förbi tändkabeln... för att det ska bli 1-3-4-2 för tändordningen på cylindersidan av tändkablen så får man se till att koppla den första tändkabeln i rotorns rotationsriktning till cylinder 1s tändstift, sen kopplar man den andra tändkablen från roton till 3:ans cylinder, den 3:e tändkabeln till 4:ans cylinder och den 4:e tändkablen till 2:ans cylinder.

Är du med på hur det funkar nu Millen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Millen wrote:Kopplade om mina tändkablar i ordningen 1342 och sedan samma på tändtsiften. När jag skulle starta så kom det en liten dusch av någon vätska eller liknande ur motorrummet så jag vred av direkt och kopplade om som det var förut. Sedan funkade det igen men stängde av ganska tidigt. Hoppas jag inte pajjat något nu. :(
Varför kopplade du om kablarna, du hade ju inget problem med tändningen?!

Om du kopplade 1-3-4-2 på rotorn och sedan samma på tändstiften så fick du (om jag fattat rätt i hur du menade att du kopplat) tändföljden 1-2-3-4... INTE bra... vätskan var nog oförbränd bensin antagligen... jag hoppas också att du inte pajjat något... :?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#21 Post by Millen »

Jag är dum. Men bilen verkar fungera som förut. Utan fler grejjer som krånglar alltså.. Ska ringa bilmekaniker imorgon och höra om dem kan fixa allt.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Millen wrote:Jag är dum. Men bilen verkar fungera som förut. Utan fler grejjer som krånglar alltså.. Ska ringa bilmekaniker imorgon och höra om dem kan fixa allt.
Alla är vi barn i början! Dum är du säkerligen inte... :)

Ge inte upp för lätt bara, men känner du att det är dags att kontakta verkstad så gör det. Men se till att den verkstad du lämnar till vet vad de sysslar med och att de inte tar hutlöst betalt... lycka till!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#23 Post by headline »

Reagerade också på att du pillade med kablarna utan att det var några problem.

Ett stalltips: Pilla inte på det som inte är trasigt och undersök noga vad som är problem innan man antar att saker är fel. Slutar ofta med att man pillar på saker som någon slängt ut sig i förbifarten kan vara problemet. Tillslut vet man inte vad man igentligen gjort och då blir det inte lättare att fixa problemet.

Lycka till med bilen!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#24 Post by Millen »

Var på väg för en gratis felsökning på verkstaden förut men bilen dog så jag fick ringa farsan och släpa hem den igen. :(
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

Varför inte släpa den till verkstaden istället?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#26 Post by Millen »

För han som hade verkstaden väntade på mig och hade egentligen stängt men eftersom bilen stannade ville han åka hem för dagen.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

aha... nytt försök i morgon då kanske. :) Hoppas det löser sig på något sätt (det gör det alltid till slut). :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users