Rotorn roterar och ger kontakt till kablarna i den ordning de sitter. Det gäller alltså att kablarna sitter så att tändordningen blir 1-3-4-2 på rotorn.Millen wrote:Hmmm men hur funkar allt...? Den tänder väll 1342? Går tändkablarna 1,2,3 och 4 i klockans riktining på fördelarlocket?
Ge mig en lektion tack!
Hur ska tändkablarna sitta? (AKUT! =)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Kopplade om mina tändkablar i ordningen 1342 och sedan samma på tändtsiften. När jag skulle starta så kom det en liten dusch av någon vätska eller liknande ur motorrummet så jag vred av direkt och kopplade om som det var förut. Sedan funkade det igen men stängde av ganska tidigt. Hoppas jag inte pajjat något nu. 

Porsche 944 Turbo -87
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu vet jag inte hur du menar...Millen wrote:Ja, men numreringen stämmer ju inte med ventilkåpans numrering. :S
Rotorn roterar alltid 1-2-3-4, 1-2-3-4, 1-2-3-4 om man tänker sig att man numrerar uttagen på rotorn, tänk dig rotorn som en switch som ger kontakt när den passerar förbi tändkabeln... för att det ska bli 1-3-4-2 för tändordningen på cylindersidan av tändkablen så får man se till att koppla den första tändkabeln i rotorns rotationsriktning till cylinder 1s tändstift, sen kopplar man den andra tändkablen från roton till 3:ans cylinder, den 3:e tändkabeln till 4:ans cylinder och den 4:e tändkablen till 2:ans cylinder.
Är du med på hur det funkar nu Millen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Varför kopplade du om kablarna, du hade ju inget problem med tändningen?!Millen wrote:Kopplade om mina tändkablar i ordningen 1342 och sedan samma på tändtsiften. När jag skulle starta så kom det en liten dusch av någon vätska eller liknande ur motorrummet så jag vred av direkt och kopplade om som det var förut. Sedan funkade det igen men stängde av ganska tidigt. Hoppas jag inte pajjat något nu.
Om du kopplade 1-3-4-2 på rotorn och sedan samma på tändstiften så fick du (om jag fattat rätt i hur du menade att du kopplat) tändföljden 1-2-3-4... INTE bra... vätskan var nog oförbränd bensin antagligen... jag hoppas också att du inte pajjat något...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Alla är vi barn i början! Dum är du säkerligen inte...Millen wrote:Jag är dum. Men bilen verkar fungera som förut. Utan fler grejjer som krånglar alltså.. Ska ringa bilmekaniker imorgon och höra om dem kan fixa allt.

Ge inte upp för lätt bara, men känner du att det är dags att kontakta verkstad så gör det. Men se till att den verkstad du lämnar till vet vad de sysslar med och att de inte tar hutlöst betalt... lycka till!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Reagerade också på att du pillade med kablarna utan att det var några problem.
Ett stalltips: Pilla inte på det som inte är trasigt och undersök noga vad som är problem innan man antar att saker är fel. Slutar ofta med att man pillar på saker som någon slängt ut sig i förbifarten kan vara problemet. Tillslut vet man inte vad man igentligen gjort och då blir det inte lättare att fixa problemet.
Lycka till med bilen!
/Gustav
Ett stalltips: Pilla inte på det som inte är trasigt och undersök noga vad som är problem innan man antar att saker är fel. Slutar ofta med att man pillar på saker som någon slängt ut sig i förbifarten kan vara problemet. Tillslut vet man inte vad man igentligen gjort och då blir det inte lättare att fixa problemet.
Lycka till med bilen!
/Gustav
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Varför inte släpa den till verkstaden istället?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
aha... nytt försök i morgon då kanske.
Hoppas det löser sig på något sätt (det gör det alltid till slut). 


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users