Turbokonvertering
- xanlar
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Turbokonvertering
Hej
Undrar om någon på forumet eller om ni vet någon som har turbokonverterat en 944 N/A?
Kompet på tidiga 944 är inte så högt så det borde gå att köra en lågtrycks variant utan kompsänkning om man backar tändningen och möjligvis kör på alkohol istället? hur mycket klarar 944:ans växellåda. skiljer det mycket mot turbons eller S2:ans låda?
Någon som har erfarenheter?
mvh Andreas
Undrar om någon på forumet eller om ni vet någon som har turbokonverterat en 944 N/A?
Kompet på tidiga 944 är inte så högt så det borde gå att köra en lågtrycks variant utan kompsänkning om man backar tändningen och möjligvis kör på alkohol istället? hur mycket klarar 944:ans växellåda. skiljer det mycket mot turbons eller S2:ans låda?
mvh Andreas
Andreas Larsen
- skillz
- Turbo-Poster
Hoppas du inte får några svar som alla andra brukar få.
Dvs att folk säger: "köp dig en 944turbo istället, den har bättre bromsar osv".
Ska man konvertera byter man ju ändå bromsarna till värre än turbo-bromsar.
Vill också veta svar på frågan!
Dvs att folk säger: "köp dig en 944turbo istället, den har bättre bromsar osv".
Ska man konvertera byter man ju ändå bromsarna till värre än turbo-bromsar.
Vill också veta svar på frågan!
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- magnusb
- S2-Poster
För vad det kan vara värt delar jag gärna med mig om gamla SAAB turbo erfarenheter i ämnet...
Jag har varit med vid konvertering av vanliga SAAB 900:or ifrån tidigt 80-tal som konverterats till Turbo. Det första exemplet var då en komplett Turbo motor sattes i en icke turbo bil. Bromsar byttes och via SAAB fick vi ett avgasintyg för Turbo-varianten som vi fick visa upp vid besiktningen. Gick riktigt bra!
Det andra fallet var då vi prövade på och turbo konvertera en vanlig insprutningsmotor. Vi lät kompet vara oförändrat, men kunde då "bara" ladda ca 03-04 bar innan den spikade. Men den gick riktigt bra ändå. Gott, normalt bottenvrid, och ett skönt krafttillskott efter runt 3000rpm.
Att ordna en LT-Turbo installation är långt ifrån omöjligt och eftersom man ej höjer effekten mer än kanske 25% bör normal transmission hålla väl. Men kolla all byråkrati innan ni börjar om målet är att även få den besiktningsbar...... lycka till!!!
Jag har varit med vid konvertering av vanliga SAAB 900:or ifrån tidigt 80-tal som konverterats till Turbo. Det första exemplet var då en komplett Turbo motor sattes i en icke turbo bil. Bromsar byttes och via SAAB fick vi ett avgasintyg för Turbo-varianten som vi fick visa upp vid besiktningen. Gick riktigt bra!
Det andra fallet var då vi prövade på och turbo konvertera en vanlig insprutningsmotor. Vi lät kompet vara oförändrat, men kunde då "bara" ladda ca 03-04 bar innan den spikade. Men den gick riktigt bra ändå. Gott, normalt bottenvrid, och ett skönt krafttillskott efter runt 3000rpm.
Att ordna en LT-Turbo installation är långt ifrån omöjligt och eftersom man ej höjer effekten mer än kanske 25% bör normal transmission hålla väl. Men kolla all byråkrati innan ni börjar om målet är att även få den besiktningsbar...... lycka till!!!

/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags
- Jon80
- Sponsor
Något som också skulle vara kul att veta är om det möjligvis kan vara bättre med en kompressor, om man laddar relativt lite? Men det kanske är väldigt krångligt att få dit..
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- magnusb
- S2-Poster
Inte funderat på Lustgas? För runt 10.000:- får man ett komplett system med tub, ventiler, munstycken och extra soppapump. Kalibrerar man gas & extrasoppan försiktigt vågar man säkerligen ta ut en skaplig skvätt extra hk vid behov även ur våra bilar. Barnsligt kul med hk på tub! 
Javisst ja. Jag har besiktigat med lustgas (ej i Porschen dock) och så länge tuben var utplocked var det grönt (tar 1 min att ta ur)....

Javisst ja. Jag har besiktigat med lustgas (ej i Porschen dock) och så länge tuben var utplocked var det grönt (tar 1 min att ta ur)....
/Mvh Magnus
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Re: Turbokonvertering
Nja, 10.6:1 i komp får väl anses som rätt högt tycker jag. Du kanske tänker på USA-bilarna med lägre komp?xanlar wrote:Hej
mvh Andreas
Men jag säger ändå, sälj och köp en turbo. Då får du allt på köpet, papper!, bromsar, chassi mm.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- xanlar
- Turbo-Poster
Jasså, där jag läste stod det att kompet var på 9.x.x. fram till 85. men det kan mycket väl varit på en amerikansk bil.Nja, 10.6:1 i komp får väl anses som rätt högt tycker jag. Du kanske tänker på USA-bilarna med lägre komp?
Men jag säger ändå, sälj och köp en turbo. Då får du allt på köpet, papper!, bromsar, chassi mm.
//Magnus
Jo, visst, men då missar man charmen i att bygga själv. det är ju halva nöjet. En S2 motor med turbo borde bli intressant om jag hittar någon på skroten. men då med kompsänkning i form av smidda kolvar.
Någon som vet hur villiga porsche är att dela ut godkännanden för turbokonvertering vid besiktning? Volvo var det inga problem med iaf
Andreas Larsen
- skillz
- Turbo-Poster
xanlar wrote:Jasså, där jag läste stod det att kompet var på 9.x.x. fram till 85. men det kan mycket väl varit på en amerikansk bil.Nja, 10.6:1 i komp får väl anses som rätt högt tycker jag. Du kanske tänker på USA-bilarna med lägre komp?
//Magnus
Jo, visst, men då missar man charmen i att bygga själv. det är ju halva nöjet. En S2 motor med turbo borde bli intressant om jag hittar någon på skroten. men då med kompsänkning i form av smidda kolvar.
Någon som vet hur villiga porsche är att dela ut godkännanden för turbokonvertering vid besiktning? Volvo var det inga problem med iaf
Det är 10.6:1 i kompression orginal på tidigare 944or också. För att bekräfta föregående talare.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
Tanken har funnits hos mig oxå.. Dock så funderade jag i banorna kring kortare
Carillo-stakar istället för smidda kolvar...
Dvs nästan same-same but different.. Kompet blir ju lägre vilket som.
Dock så undrar jag lite på hur mkt kortare stakar man ska montera.. Dvs för att sänka
kompen tillräckligt i sådant fall? Man kanse ska satsa på ca +50 - +80hk
Räcker det kanske med en ca 10mm. Kan det bli nog så bra med tjockare topp-packning. Dvs en sån där i metall.. Tror att sandén har nån sån på lager..
Carillo-stakar istället för smidda kolvar...
Dvs nästan same-same but different.. Kompet blir ju lägre vilket som.
Dock så undrar jag lite på hur mkt kortare stakar man ska montera.. Dvs för att sänka
kompen tillräckligt i sådant fall? Man kanse ska satsa på ca +50 - +80hk
Räcker det kanske med en ca 10mm. Kan det bli nog så bra med tjockare topp-packning. Dvs en sån där i metall.. Tror att sandén har nån sån på lager..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
/Janne fd PCS #9425
- Pär Hylander
- Raceputte
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Ang. beskitning...
Det räcker att haka av wastegate-armen, då har du ingen effekt av turbon,
sen kan du köra in och besikta. Har själv besiktat en BMW 320 Turbo så.
Sen ang. Saabprojektet tidigare i tråden:
Hde ni monterat intercooler? Man brukar kunna ladda 0,2-0,3 till med en
bra IC.
Mvh Erol
Det räcker att haka av wastegate-armen, då har du ingen effekt av turbon,
sen kan du köra in och besikta. Har själv besiktat en BMW 320 Turbo så.
bra IC.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- magnusb
- S2-Poster
Jodå, vi använde en original IC i det fallet. Tyvärr sitter tidigare original 900 IC väldigt illa till (dålig kylning) och dels är den rätt liten. Vi skulle definitivt testat med en större IC framför bilens vanliga vattenkylare om vi bara haft lite mer slantar. Men det var när man var yngre och fattigareErol wrote:
bra IC.
Mvh Erol

Det bör också tilläggas att de modeller vi labbade med ej hade APC (knacksensor), och jag skulle misstänka att vi skulle kommit en bra bit längre med SAAB's senare APC system....
/Mvh Magnus
- Dan Winberg
- Addict
En riktig skruvkompressor är det bästa alternativet enligt mig men vissa verkar tycka att det är för dyrt...Jon80 wrote:Något som också skulle vara kul att veta är om det möjligvis kan vara bättre med en kompressor, om man laddar relativt lite? Men det kanske är väldigt krångligt att få dit..
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
Pär Hylander skrev:
Man är ju liksom en jävel på sifiror..
Dvs. Man skulle då alltså kunna demontera kolvarna och helt enkelt svarva
av ca 1-3 mm och få ett någorlunda komp för att kunna ladda ca 0.7-1,0
bar.?
Har snackat med Sandén och det var så dom gjorde med den gröna
951:an som han sålde. Dvs kortare Carillo-stakar..
Eh.. 10 mm ger en sänkning av 5 i komp..10 mm, då hamnar du nog runt 5 komp..... Hade du tänkt dig 3-4 bar i laddtryck?
Minskar man stakarnas längd så blir det ju helt annan squish eller hur fasen det nu stavas, jag vet inte mycket, men jag undrar om man det verklig vill det?
Pär Hylander

Man är ju liksom en jävel på sifiror..

Dvs. Man skulle då alltså kunna demontera kolvarna och helt enkelt svarva
av ca 1-3 mm och få ett någorlunda komp för att kunna ladda ca 0.7-1,0
bar.?
Har snackat med Sandén och det var så dom gjorde med den gröna
951:an som han sålde. Dvs kortare Carillo-stakar..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
/Janne fd PCS #9425
/Janne fd PCS #9425