Turbokonvertering

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Turbokonvertering

#1 Post by xanlar »

Hej
Undrar om någon på forumet eller om ni vet någon som har turbokonverterat en 944 N/A?
Kompet på tidiga 944 är inte så högt så det borde gå att köra en lågtrycks variant utan kompsänkning om man backar tändningen och möjligvis kör på alkohol istället? hur mycket klarar 944:ans växellåda. skiljer det mycket mot turbons eller S2:ans låda?

Någon som har erfarenheter?

mvh Andreas
Andreas Larsen

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#2 Post by skillz »

Hoppas du inte får några svar som alla andra brukar få.
Dvs att folk säger: "köp dig en 944turbo istället, den har bättre bromsar osv".
Ska man konvertera byter man ju ändå bromsarna till värre än turbo-bromsar.

Vill också veta svar på frågan!
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#3 Post by magnusb »

För vad det kan vara värt delar jag gärna med mig om gamla SAAB turbo erfarenheter i ämnet...

Jag har varit med vid konvertering av vanliga SAAB 900:or ifrån tidigt 80-tal som konverterats till Turbo. Det första exemplet var då en komplett Turbo motor sattes i en icke turbo bil. Bromsar byttes och via SAAB fick vi ett avgasintyg för Turbo-varianten som vi fick visa upp vid besiktningen. Gick riktigt bra!

Det andra fallet var då vi prövade på och turbo konvertera en vanlig insprutningsmotor. Vi lät kompet vara oförändrat, men kunde då "bara" ladda ca 03-04 bar innan den spikade. Men den gick riktigt bra ändå. Gott, normalt bottenvrid, och ett skönt krafttillskott efter runt 3000rpm.

Att ordna en LT-Turbo installation är långt ifrån omöjligt och eftersom man ej höjer effekten mer än kanske 25% bör normal transmission hålla väl. Men kolla all byråkrati innan ni börjar om målet är att även få den besiktningsbar...... lycka till!!! :D
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Något som också skulle vara kul att veta är om det möjligvis kan vara bättre med en kompressor, om man laddar relativt lite? Men det kanske är väldigt krångligt att få dit..
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#5 Post by magnusb »

Inte funderat på Lustgas? För runt 10.000:- får man ett komplett system med tub, ventiler, munstycken och extra soppapump. Kalibrerar man gas & extrasoppan försiktigt vågar man säkerligen ta ut en skaplig skvätt extra hk vid behov även ur våra bilar. Barnsligt kul med hk på tub! :twisted:

Javisst ja. Jag har besiktigat med lustgas (ej i Porschen dock) och så länge tuben var utplocked var det grönt (tar 1 min att ta ur)....
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Turbokonvertering

#6 Post by 944_Driver »

xanlar wrote:Hej
Undrar om någon på forumet eller om ni vet någon som har turbokonverterat en 944 N/A?
Kompet på tidiga 944 är inte så högt så det borde gå att köra en lågtrycks variant utan kompsänkning om man backar tändningen och möjligvis kör på alkohol istället? hur mycket klarar 944:ans växellåda. skiljer det mycket mot turbons eller S2:ans låda?

Någon som har erfarenheter?

mvh Andreas
Nja, 10.6:1 i komp får väl anses som rätt högt tycker jag. Du kanske tänker på USA-bilarna med lägre komp?

Men jag säger ändå, sälj och köp en turbo. Då får du allt på köpet, papper!, bromsar, chassi mm.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Turbokonvertering

#7 Post by xanlar »

Nja, 10.6:1 i komp får väl anses som rätt högt tycker jag. Du kanske tänker på USA-bilarna med lägre komp?

Men jag säger ändå, sälj och köp en turbo. Då får du allt på köpet, papper!, bromsar, chassi mm.

//Magnus
Jasså, där jag läste stod det att kompet var på 9.x.x. fram till 85. men det kan mycket väl varit på en amerikansk bil.

Jo, visst, men då missar man charmen i att bygga själv. det är ju halva nöjet. En S2 motor med turbo borde bli intressant om jag hittar någon på skroten. men då med kompsänkning i form av smidda kolvar.

Någon som vet hur villiga porsche är att dela ut godkännanden för turbokonvertering vid besiktning? Volvo var det inga problem med iaf
Andreas Larsen

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Re: Turbokonvertering

#8 Post by skillz »

xanlar wrote:
Nja, 10.6:1 i komp får väl anses som rätt högt tycker jag. Du kanske tänker på USA-bilarna med lägre komp?

Men jag säger ändå, sälj och köp en turbo. Då får du allt på köpet, papper!, bromsar, chassi mm.

//Magnus
Jasså, där jag läste stod det att kompet var på 9.x.x. fram till 85. men det kan mycket väl varit på en amerikansk bil.

Jo, visst, men då missar man charmen i att bygga själv. det är ju halva nöjet. En S2 motor med turbo borde bli intressant om jag hittar någon på skroten. men då med kompsänkning i form av smidda kolvar.

Någon som vet hur villiga porsche är att dela ut godkännanden för turbokonvertering vid besiktning? Volvo var det inga problem med iaf

Det är 10.6:1 i kompression orginal på tidigare 944or också. För att bekräfta föregående talare.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Tanken har funnits hos mig oxå.. Dock så funderade jag i banorna kring kortare
Carillo-stakar istället för smidda kolvar...

Dvs nästan same-same but different.. Kompet blir ju lägre vilket som.

Dock så undrar jag lite på hur mkt kortare stakar man ska montera.. Dvs för att sänka
kompen tillräckligt i sådant fall? Man kanse ska satsa på ca +50 - +80hk

Räcker det kanske med en ca 10mm. Kan det bli nog så bra med tjockare topp-packning. Dvs en sån där i metall.. Tror att sandén har nån sån på lager..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

10 mm, då hamnar du nog runt 5 komp..... ;-) Hade du tänkt dig 3-4 bar i laddtryck?

Minskar man stakarnas längd så blir det ju helt annan squish eller hur fasen det nu stavas, jag vet inte mycket, men jag undrar om man det verklig vill det?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Erol »

Ang. beskitning...

Det räcker att haka av wastegate-armen, då har du ingen effekt av turbon,
sen kan du köra in och besikta. Har själv besiktat en BMW 320 Turbo så.

Sen ang. Saabprojektet tidigare i tråden:
Hde ni monterat intercooler? Man brukar kunna ladda 0,2-0,3 till med en
bra IC.

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#12 Post by magnusb »

Erol wrote:
Sen ang. Saabprojektet tidigare i tråden:
Hde ni monterat intercooler? Man brukar kunna ladda 0,2-0,3 till med en
bra IC.

Mvh Erol
Jodå, vi använde en original IC i det fallet. Tyvärr sitter tidigare original 900 IC väldigt illa till (dålig kylning) och dels är den rätt liten. Vi skulle definitivt testat med en större IC framför bilens vanliga vattenkylare om vi bara haft lite mer slantar. Men det var när man var yngre och fattigare :wink:

Det bör också tilläggas att de modeller vi labbade med ej hade APC (knacksensor), och jag skulle misstänka att vi skulle kommit en bra bit längre med SAAB's senare APC system....
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Dan Winberg »

Jon80 wrote:Något som också skulle vara kul att veta är om det möjligvis kan vara bättre med en kompressor, om man laddar relativt lite? Men det kanske är väldigt krångligt att få dit..
En riktig skruvkompressor är det bästa alternativet enligt mig men vissa verkar tycka att det är för dyrt...
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#14 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Pär Hylander skrev:
10 mm, då hamnar du nog runt 5 komp..... Hade du tänkt dig 3-4 bar i laddtryck?

Minskar man stakarnas längd så blir det ju helt annan squish eller hur fasen det nu stavas, jag vet inte mycket, men jag undrar om man det verklig vill det?

Pär Hylander
Eh.. 10 mm ger en sänkning av 5 i komp.. :oops:
Man är ju liksom en jävel på sifiror.. :lol:

Dvs. Man skulle då alltså kunna demontera kolvarna och helt enkelt svarva
av ca 1-3 mm och få ett någorlunda komp för att kunna ladda ca 0.7-1,0
bar.?

Har snackat med Sandén och det var så dom gjorde med den gröna
951:an som han sålde. Dvs kortare Carillo-stakar..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]