Lösa stolbultar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Zep-924S
Carrera-Poster

Lösa stolbultar

#1 Post by Zep-924S »

När jag före jul tog bort förarstolen för att sy upp den märkte jag att vänstra bakre bulten inte alls satt fast och inte gick att dra fast överhuvudtaget. Senare när jag skulle skruva fast den färdiga stolen lyckades jag dra sönder även den högra bakre bulten fastän jag inte alls dragit fast den lika hårt som de främre (kan tänka mig att samma sak hade hänt en av de förra ägarna). Nu undrar jag om man måste riva loss mattan och svetsa bort järnplattan som sitter ivägen för att komma åt muttern som sitter under plattan? Eller går det att gänga om utan att behöva riva i inredningen och svetsa o ha sig? Har någon haft samma problem för jag kan inte förstå att man inte skall få skruva fast stolen ordentligt utan att muttern ger vika.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Pär Hylander »

Jag har precis pysslat med det, men minnet är kort så jag minns inte exakt hur det såg ut. Det är en påsvetsat tunnplåts"konsol" med en flytande mutter i. Antagligen är gängorna rensade i muttern. Det jag inte minns är om det var en öppning i konsolen så en annan mutter kan pillas in, men det blir riktigt pilligt och svårt.

En ful-lösning som inte heller blir så bra är att borra igenom muttern och golvet och sätta lång skruv med (stor) bricka och låsmutter under golvet. Nackdelen är dock att konsolen sviktar lite då.

Alternativet är dock rätt mycket jobb med vinkelip, svets och målning
Pär Hylander

Zep-924S
Carrera-Poster

#3 Post by Zep-924S »

[quote="Pär Hylander"]Jag har precis pysslat med det, men minnet är kort så jag minns inte exakt hur det såg ut. Det är en påsvetsat tunnplåts"konsol" med en flytande mutter i.

Jo precis så ser det ut. Hur sitter annars mattan fast. Är den ditlimmad och isåfall är det svårt att få lös den utan att den går sönder? Limmar man fast den sen igen och isåfall med hurudant lim?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

skillz
Turbo-Poster

#4 Post by skillz »

Zep-924S wrote:
Pär Hylander wrote:Jag har precis pysslat med det, men minnet är kort så jag minns inte exakt hur det såg ut. Det är en påsvetsat tunnplåts"konsol" med en flytande mutter i.

Jo precis så ser det ut. Hur sitter annars mattan fast. Är den ditlimmad och isåfall är det svårt att få lös den utan att den går sönder? Limmar man fast den sen igen och isåfall med hurudant lim?
Inget limm alls.. Den sitter fast med hjälp av andra detaljer.. såsom listen under dörren.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Pär Hylander
Raceputte

#5 Post by Pär Hylander »

Jag har inga mattor i min bil så jag har ingen aning
Pär Hylander

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#6 Post by 944_Driver »

Det sitter väl lite lim under men det är inget problem att få bort, det behövs inte heller när man lägger dit mattan igen.

Plocka bort mittkonsollen innan du försöker slita ut den bara. Passa på att rengöra mattan rejält när du har den ute också, det känns jäkligt fint när man lägger i den igen när den är fräsch.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Zep-924S
Carrera-Poster

#7 Post by Zep-924S »

Tack för alla svar. Jag har en kompis som har en idé om hur man skulle kunna gå tillväga utan att behöva ta bort mattan men ifall det inte fungerar så blir det väl till ett större ingrepp.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

skillz
Turbo-Poster

#8 Post by skillz »

En ide jag har om man inte vill ta bort mattan är väl att man på något sätt fyller i hela området med något som härdar riktigt hårt.. sen så borrar man nytt hål och gängar.
Men vad man kan fylla i det med vet jag ej. PL400 kanske?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#9 Post by patand »

Kemisk metall? Fast jag vet inte om det blir tillräckligt hårt för att fästa en stol i...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Pär Hylander
Raceputte

#10 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Kemisk metall? Fast jag vet inte om det blir tillräckligt hårt för att fästa en stol i...
Jag hade inte kännt mig bekväm med det....

Däremot så är det nog en bra metod att fylla med sådan massa och borra igenom och fästa stolen med genomgående skruv med stoooor bricka och låsmutter på undersidan av golvet. Enligt racingreglementet ska en sån bricka vara minst 3 mm tjock och 40 cm2 (dvs t.ex 6 x 7 cm) för att vara ok, så det kan ju vara en fingervisning.
Pär Hylander

Zep-924S
Carrera-Poster

#11 Post by Zep-924S »

Vet inte om jag känner mig så bekväm med att borra hål rätt genom golvet. Är det inte svårt att undvika att få fukt och rost att sätta sig där?

Min kompis funderade att man kan gänga om den lösa muttern som sitter under plåtfästet och svarva till en dubbelgängad mutter som man i sin tur skruvar fast orginalbulten i (om ni förstår vad jag menar). Hans brorsa borde kunna svarva till en sån ganska enkelt.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

MickeJ
S-Poster

#12 Post by MickeJ »

Fungerar inte någon variant av insatsgänga, vad de nu heter...

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#13 Post by Mårten »

MickeJ wrote:Fungerar inte någon variant av insatsgänga, vad de nu heter...
Helicoil
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

magnusb
S2-Poster

#14 Post by magnusb »

Att kapa upp en slits i gaveln på konsolen och föra in ett plattjärn med ett gängat hål i kanske kan fungera....? Bara man får bort muttern först. Borra bort kanske.

Annars tror jag starkt på ideen med att bulta igenom golvet!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#15 Post by patand »

magnusb wrote:Annars tror jag starkt på ideen med att bulta igenom golvet!
Jag bultade genom golvet på en BMW 318i e30 som jag hade för 7-8 år sedan. Funkade utan problem och ingen ser ju det heller om man inte gryper in under bilen. Iof hade jag ingen koll på FIA/SBF bestämmelser på den tiden, men stolen satt bättre fast än innan och SBP sa inte ett ljud om det. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply