Billiga HR dämpare

924/928/944/968
Message
Author
habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

Billiga HR dämpare

#1 Post by habeon »

Fick precis HR kitet från Tyskland, kitet kostade ca 25000 i Sverige men http://www.fahrwerk-billiger.de/ levererade det för 15000 inkl frakt!!

/ Håkan

951 -86
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Mumma! Blankt och fint! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by djungel-Jim »

Grattis! Kul att se att det finns alternativ nu när leda gått o blivit så dyrt här i sverige
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by headline »

Ser mycket fint ut!

Vad är det för hårdheter på fjädrarna?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#5 Post by red44 »

ser riktigt fint ut har också inhandlat ett sånt kit dyker nog också snart upp

habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

#6 Post by habeon »

Kitet skall enligt HR vara optimerat för "ringen" men körbart på gata. Det är baserat på Bilsteins cupdämpare men med andra ventiler samt huvudfjädrar med 70 N/mm fram samt 150 N/mm bak.

/ Håkan

951 -86

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Hur mycket är 150N/mm i lb/in? Eftersom jag bara har måttet på mina fjädrar i lb/in så har jag lite svårt att veta hur hårt 150N/mm är. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by djungel-Jim »

patand wrote:Hur mycket är 150N/mm i lb/in? Eftersom jag bara har måttet på mina fjädrar i lb/in så har jag lite svårt att veta hur hårt 150N/mm är. :)
150 (N / mm) = 856.522073 lb / in enligt google!

(skriv: "150 N/mm to lb/in" i google, smidigt huh!? :) )
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#9 Post by FSN »

patand wrote:Hur mycket är 150N/mm i lb/in? Eftersom jag bara har måttet på mina fjädrar i lb/in så har jag lite svårt att veta hur hårt 150N/mm är. :)
150N/mm
150x25,4=3810 N/tum
3810/9,81 = 388,38kg/tum
388,38/0,454= 855 lb/tum ge och ta lite för avrundningsfel...


EDIT Man kanske borde uppdatera ibland..... :oops:
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#10 Post by Eddie Varvstopp »

Bra pris på en sådan sats :D . Undrar hur mycket de tar för bakdämparna...

Patrik -> Hade inte du stavar bak på din räser?? (70N/mm = 400 lbs/in :wink: )
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Eddie Varvstopp wrote:Bra pris på en sådan sats :D . Undrar hur mycket de tar för bakdämparna...

Patrik -> Hade inte du stavar bak på din räser?? (70N/mm = 400 lbs/in :wink: )
Jo jag har stavar bak på räsern... fram har jag 700lb/in fjädrar så 150N/mm bak på en 944 låter ju väldigt hårt... min är snudd på bokstavligen stenhård, känns som den är stelopererad nästan... men det kanske är skillnad på att ha det bak än fram iof... 400lb/in fram låter ju nästan mjukt istället... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#12 Post by Björn Nilsson »

Det ganska hårt, men inte extremt. Däremot tycker jag skillnaden mellan bak å fram känns stor?

Leda i Sverige är lika med Jonas Jarlmark å varför de är dyrare är ju för att man får Jonas egna speciella dämpkurvor och avstämmda fjädrar till. Men visst man kan ju få reda på hur en bra dämpkurva ska se ut genom att köpa timmar av Jonas för ca 1000:- ex.moms.

Så dyrt vet jag inte om det är

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by djungel-Jim »

968EVO wrote:Så dyrt vet jag inte om det är
Beror ju på hur man ser det. Förut kunde man beställa leda till sin porsche direkt från fabrik för drygt 10000:- mindre än jarlmarks priser (kanske något mer/mindre).. I mina ögon ser jag det som att leda har blivit dyrt i sverige. Om det fanns möjlighet att köpa direkt från fabrik genom jarlmark med mina egna inställningar på dämpare etc. och därigenom inte betala hans konsulttimmar och få grejerna billigare hade det vart en annan femma.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Cédric »

150n/mm, äntar att det är coilover. Vad får man för utväxling bak då ?.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#15 Post by Eddie Varvstopp »

Cédric wrote:150n/mm, äntar att det är coilover. Vad får man för utväxling bak då ?.
Utväxlingen ligger på ungefär 0,75 - 0,78 :wink: .

Det jag har studerat om fjäderhårdhet så tänker jag köra med 70N/mm fram och ca 100N/mm bak. Detta ger en väldikt lik "hårdhetsbalans" mellan bak ock fram som min bil har original. Så ja, detta kit verkar något hårt satt i bakfjädringen. Det är lite märkligt tycker jag då de flesta andra anser att det skall vara hårdare fram en bak, men det finns säkert en tanke bakom.

Sen håller jag med Björn :wink: . Visst detta är ett prisvärt kit om man är ute efter motsvarande produkter (Bilstein/Forza, Escort Cup o.s.v.). Men hade jag haft budget så hade jag utan att tveka kontaktat Jonas J :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]