Med andra ord så är det ingen fara plus att man får coooola avgasknallar kanske t.om med tillhörande eldflames ur avgasröret! Låter ju nästan som ett MÅSTE ju...gurra wrote:Men så länge tändningen är helt bruten är det ingen fara.

Med andra ord så är det ingen fara plus att man får coooola avgasknallar kanske t.om med tillhörande eldflames ur avgasröret! Låter ju nästan som ett MÅSTE ju...gurra wrote:Men så länge tändningen är helt bruten är det ingen fara.
Hmm, jag som hela tiden trott att smällen kommer från förbränning i grenröret. Det är det alltså inte om tändningen är helt bruten? (med tändning i sammanhanget för min simulering är alltså motsvarande att stänga av med nycklen (fast bränslepumpen stänger inte av). Kan jag vara säker på att det är först när det kommer i kontakt med omgivningsluften det händer?gurra wrote:Om jag inte missar något anant i din setup så beror dina avgasknallar bara på att du under växlingen med fullgas fortfarande sprutar in bensin men bryter tändningen så det är bara överskottsbränsle som antänds i avgasrörsmynningen av värmen i kombination med syret.
Det påverkar mao inte turbon alls. Om tändningen däremot fortfarande är "aktiv" men backas något enormt, ja då är det stor risk att knallarna är bränsle som antänds i grenrören och vips så har du ett fullfjädrat anti-lagg systemEffektivt, men mindre nyttigt för turbon.
Men så länge tändningen är helt bruten är det ingen fara.
Users browsing this forum: No registered users