MSD ignition

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

gurra wrote:Men så länge tändningen är helt bruten är det ingen fara.
Med andra ord så är det ingen fara plus att man får coooola avgasknallar kanske t.om med tillhörande eldflames ur avgasröret! Låter ju nästan som ett MÅSTE ju... 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by gurra »

:d=:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#18 Post by Pär Hylander »

gurra wrote:Om jag inte missar något anant i din setup så beror dina avgasknallar bara på att du under växlingen med fullgas fortfarande sprutar in bensin men bryter tändningen så det är bara överskottsbränsle som antänds i avgasrörsmynningen av värmen i kombination med syret.

Det påverkar mao inte turbon alls. Om tändningen däremot fortfarande är "aktiv" men backas något enormt, ja då är det stor risk att knallarna är bränsle som antänds i grenrören och vips så har du ett fullfjädrat anti-lagg system :) Effektivt, men mindre nyttigt för turbon.

Men så länge tändningen är helt bruten är det ingen fara.
Hmm, jag som hela tiden trott att smällen kommer från förbränning i grenröret. Det är det alltså inte om tändningen är helt bruten? (med tändning i sammanhanget för min simulering är alltså motsvarande att stänga av med nycklen (fast bränslepumpen stänger inte av). Kan jag vara säker på att det är först när det kommer i kontakt med omgivningsluften det händer?

Edit, det lär väl gå hårt åt ljuddämparen...

Jag har åkt med rallybil med responssystem (gammal Mitsu evo grupp A) och den lät inte alls likadant, min lät "färre gånger men högre".

Dom smällarna skrämmer ju säkert konkurrenterna, så nu blev det ju extra intressant :twisted:
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#19 Post by Tomas »

Jag tror nog Pär tänkte rätt från början. Jag kan inte tänka mig annat än att det heta grenröret eller turbinhjulet i turbon tänder gaserna. Att det träffar syre i avgasrörsmynningen har ingen betydelse, du har ju redan en perfekt blandning som kommer ut från cylindern, blandar du in mer syre så blir den ganska snabbt obrännbar. Dessutom är ju värmen i grenröret högst fram till turbon så tänder det inte där så tänder det nog inte alls. Sedan kan det nog fortsätta brinna hela vägen ut ut avgassystemet då flamfronstshastigheten antagligen blir mycket lägre än i cylindern pga det lägre trycket.
System som MSD 6AL bryter ju inte tändningen helt utan tar bort gnistor "här och där" så det blir inte lika brutal effekt som att helt slå av tändningen. Dock lär det i alla fall slita en hel del på turbon om man använder det ofta.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users