Skaffa nytt avgassystem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
GLi
S-Poster
Posts: 59
Joined: 2005-02-13 19:12:36
Contact:

#16 Post by GLi »

Autopipes pris var för ett vanligt system, dvs ej rostfritt.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#17 Post by Highway »

Man behöver väl knappast rostfritt på en bil som endast går på sommaren eller är jag ute och cyklar,, klämmer han ihop ett system från caten och bakåt till en 968 är jag intresserad.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Highway wrote:Man behöver väl knappast rostfritt på en bil som endast går på sommaren eller är jag ute och cyklar,
Näe det behöver man säkert inte... men är ju bra att veta vad man jämför mellan om man ska jämföra priser. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#19 Post by Maxx »

Finns det inga fördelar med rostfritt förutom att det troligtvis inte rostar sönder lika fort som ett icke rostfritt system?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Hakan
Carrera-Poster
Posts: 343
Joined: 2006-01-08 13:44:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huskvarna
Contact:

#20 Post by Hakan »

Om man beställer ett system från Ferrita kan man då få det i delar så man kan svetsa ihop det själv eller hur går det till?

Har även lite rabatt från Cadillac-klubben så man kan förhoppningsvis få ner priset lite extra :)


Mvh Håkan
Last edited by Hakan on 2006-01-26 19:58:52, edited 1 time in total.
Tidigare bilar:
Porsche 924 -79
Porsche 944 Gemballakittad -86

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#21 Post by H.Magnusson »

Jag skulle kunna svetsa upp ett par billiga system i stål eller rostfritt om det är några som vill ha och någon som kan låna ut ett orginal system.

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by djungel-Jim »

H.Magnusson wrote:Jag skulle kunna svetsa upp ett par billiga system i stål eller rostfritt om det är några som vill ha och någon som kan låna ut ett orginal system.
Möjlighet att göra det till en 944 turbo också? Alltså 3"? Går i tankarna om det är lönt att köpa färdiggjort eller om jag ska svetsa eget..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#23 Post by H.Magnusson »

Visst, till turbon har jag en färdig jigg att svetsa i. Om du ska svetsa själv så undvik rör från simons, då de har för stor radie i böjarna.

Mats Hellström
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2004-06-05 21:39:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrtälje
Contact:

#24 Post by Mats Hellström »

Highway wrote:Man behöver väl knappast rostfritt på en bil som endast går på sommaren eller är jag ute och cyklar,, klämmer han ihop ett system från caten och bakåt till en 968 är jag intresserad.
Avgassystemen rostar från insidan pga kondens/fukt som ligger kvar. Kör man mest långa sträckor är det dock lite annorlunda, då torkar systemet ut av värmen. Tex taxibilar kan åka väldigt många mil med samma system.
Så öven om man bara kör på sommaren kan det alltså vara idé med ett rostfritt system.

Mats Hellström
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2004-06-05 21:39:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrtälje
Contact:

#25 Post by Mats Hellström »

Mats Hellström wrote:Det stämmer att Ferrita vill ha ca 6 000-6 500 för ett system till en n/a. Ett 2,5" rostfritt system skulle kosta så enligt Ferrita i Solna.
De är villiga att ge en viss rabatt, ca 10% om vi blir fler. Det spelar ingen roll om det är olika 944:or, alltså turbo, S2 eller äldre bilar som jag själv har.
I morgon ska jag kolla med Hansen. Det borde bli billigare eftersom de mej veterligen inte jobbar med rostfritt.
Hansen Racing är inte längre så intresserade att göra system till annat än jänk. De tycker att det kan vara svårt att få rätt ljudnivå när de inte ha erfarenhet av bilen. De uppskattade att det skulle kosta ca 10 000 för ett 2,5" sytem, rostfritt ytterligare dyrare :(

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#26 Post by Mårten »

H.Magnusson wrote:Visst, till turbon har jag en färdig jigg att svetsa i. Om du ska svetsa själv så undvik rör från simons, då de har för stor radie i böjarna.
Vad tar du för ett 3" system till turbon i rostfritt resp vanligt stål?

/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#27 Post by Millen »

GLi. Va det ett komplett? Inkl främre?
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#28 Post by A944T »

GLi wrote:Vad får du ger för ett system hos Hansen Racing?
Beror på vad du vill ha för storlek, material med mera.
Ring och fråga efter Dennis så hjälper han dig.
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

Linus-J
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-06-13 10:12:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#29 Post by Linus-J »

Hej H.Magnusson!
Du har PM!

/Linus

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#30 Post by sweanders »

Highway wrote:Man behöver väl knappast rostfritt på en bil som endast går på sommaren eller är jag ute och cyklar,, klämmer han ihop ett system från caten och bakåt till en 968 är jag intresserad.
En 968 tjänar ganska mycket effekt på att få en rejskatt i stället för original samt något större avgasdiameter. Har testat med Random Technology kattar och bilen var renare än med originalkat på avgastestet efteråt (Kalifornien 2005).

Tyvärr bänkade vi inte bilen före bytet men efteråt gav den 217 rwhp och där hade säkert varit lite mer att hämta vid justering av soppatryck.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users