Vindrutetorkare och spolarmotor ur funktion

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Vindrutetorkare och spolarmotor ur funktion

#1 Post by Peedster »

Så ännu ett fel...

Bilen har i stort sett stått i drygt 1 år men och jag vet itne om det funkade innan heller iofs men nu när den skulle flyttas till mekgaraget så funkade inte v-rutetorkarna alls, inte heller lät spolarmotorn något förutom lite snabbt efter en hel del tryckande.

Kollade säkringen , nr 24 va?, och det klickade i reläet när jag satte tillbaka den.

Nån som känner igen detta?

Kan det vara glapp nånstans långt in i ormboet? El är inte riktigt min grej.. :wink:

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

vello
S-Poster
Posts: 154
Joined: 2004-04-27 10:10:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#2 Post by vello »

hmmm det borde väl inte klicka i reläet, det ska väl inte ligga belastning på reläet.
Prova lite oxidlösning runt spaken.
Gentlemen, Start Your Engines

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#3 Post by Daniel E »

Har haft precis detta på min 944 -84 också. Det jag gjorde var att motera av ratten, ta ner konsolen och putsa upp kontakterna med lite smärgel. Nu funkar det jättebra. :D Utan att ha gjort det förut gick det på ca två timmar. Kom ihåg att ställa hjulen rakt innan du lossar ratten så slipper du chansa hur ratten skall sättas tillbaka.
Passa även på att blåsa ur alla spolarslangar med vatten eller tryckluft. Glöm bara inte att lossa slangarna från munstyckerna. Annars har du blåst fast ev skräp in i dom = obra. :roll:
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#4 Post by Peedster »

Hej

Okej jag får helt enkelt ta och riva bort ratten och se över kontakterna!
Bilen har ju stått ganska fuktigt under året så det kan ju bidra..

Tack och hej!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#5 Post by Peedster »

Hej igen

Nu har jag rivit bort ratten och sprutat in olja i konsolen iaf, verkar vara svårt att dela på den på sena modellen.

Men jag tror inte felet ligger där.
För när jag vrider spaken så klickar det i relät, alltså måste ju spakcentralen funka!?

Tagit bort och gjort rent runt torkarmotorn och kollat jord men ingen framgång...

Kan jag testa torkarmotorn med direktström, hur gå tillväga?

Mer tips mottages tacksamt!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#6 Post by DLS »

Hej

Jag har samma problem men bara på spolningen.
Ska riva bort ratten nån dag o sätta i snap-off så då ska jag kolla på kontaktblecken, men det verkar som du säger svårt att komma åt.

Jag vet att min spolpump funkar i allafall, kopplade 12 v direkt till kontakten på pumpen och då funkade det.

Får jag inte ström fram till motorn så drar jag en extra ledning och sätter en knapp för spolningen.

Till ditt problem. kan du inte ta bort kontakten till torkar motorn o mäta om du får fram ström där när du drar i spaken? får du det så får du testa motorn genom att koppla 12v till den.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#7 Post by CBlue »

Har också problem med minna vindrutetorkare. Någon som vet något sätt att simulera rattspakarma? Hur kollar man om relät är trassigt om man inte har tillgång till ett helt att prova med? Går det till exempel att tjuvjumpra kontakterna sär relät ska sitta?

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Kanske spaken är trasig..?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#9 Post by Peedster »

Verkar vara lite vanligt problem detta då.

Tycker det borde vara kontigt om båda motorena skulle ge upp samtidigt, men jag ska testa att skicka lite direktström på de.

Till torkarmotorn sitter det en hel del kablar till, är det för intervallen?
Vilken ska jag skicka 12V på där?

Spaken borde väl inte vara sönder om det klickar i relät när jag vrider?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Peedster wrote:Tycker det borde vara kontigt om båda motorena skulle ge upp samtidigt, men jag ska testa att skicka lite direktström på de.
Är det två motorer? Brukar väl sällan vara det utan en motor och lite länkage för att driva båda torkarna på framrutan?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#11 Post by Peedster »

patand wrote:
Peedster wrote:Tycker det borde vara kontigt om båda motorena skulle ge upp samtidigt, men jag ska testa att skicka lite direktström på de.
Är det två motorer? Brukar väl sällan vara det utan en motor och lite länkage för att driva båda torkarna på framrutan?
Hehe, okej trodde jag var tydlig :)

Både torkar och spolarmotorena ger upp samtidigt är väl konstigt?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Peedster wrote:Hehe, okej trodde jag var tydlig :)

Både torkar och spolarmotorena ger upp samtidigt är väl konstigt?

/Peter
Sorry jag som inte är med på hela tråden kanske... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#13 Post by Daniel E »

Ett enkelt sätt att kolla så att reläer och spakfunktioner är OK är ju naturligtvis att mäta sig fram med voltmeter. Kollpa ur motorn och mät er fram vid varje ledning. De skall komma ström till alla ledningar när spaken ställs i olika lägen.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#14 Post by CBlue »

Har hittat mitt fel nu iaf. Det var glapp både till säkringen och kontakten till motorn. För att direkt mata motorn så använde jag mitten och nedre stiftet. Kommer inte ihåg vilken som var jord men det går ju att mäta på kontakten.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]