Elbakrutan på min vinter-944 funkar ungefär 1 min, sen går säkringen.
Hur funkar strömkretsen igentligen? Strömmen leds via gasfjädrarna ser det ut som. gasfjädrarna förväntas vara elektriskt isolerade från bil och rutram?
Vad kan göra att min funkar nästan.... det kan ju inte vara rejält kortis för då skulle säkringen gå direkt. Är det som rutan tar lite för mycket ström? Hur kan den göra det?
Pär Hylander
Det är inte så simpelt att den säkringen som du ersätter är för klen, d v s föregående ägare hade t ex bara en 10A när det skulle vara en 15 eller 20A i orginal och så sätter du i en likadan som satt där innan?
Elrutor drar saftigt med ström...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Det satt iofs en för klen, men jag satte i en sån det skulle vara enligt klisterlappen på insidan av säkringslocket. Trodde ju för 1 minut att jag hittat felet...
Pär Hylander
Du kan inte koppla bort en tamp och hänga in en amperemätare och se hur mycket som passerar? Inte för att det löser problemet men "Att mäta är att veta"
Resistansmät bakrutans anslutningar mot jord för att se om du har någon överledning.
/Mårten (lätt störd av alla mätningar som jag gjort genom åren)
Ja, resistansmätningen har jag tänkt göra. Strömmätningen vetetusan, eftersom den käkar upp 20A-säkringar och min multimeter är specad för 10A så tror jag den senare säger upp sig med ett effektfullt rökmoln... (eller har mulitmetern inbyggd säkring? Det borde den väl ha?, fast då ska man ju ha sådan säkring hemma oxo....)
Pär Hylander
På höger sida (kanske även vänster?) ansluter kablen från karossen till en aslutning på gasfjädern som i sin tur glider mot kolvstången. Där glappade min. Resistansmät mellan anslutningen (ta bort kabelskon först) och kolvstången eller helt enkelt försök trycka till släpskon om den ser glappig ut. Har du osannlig tur så är det bara det....
Pär Hylander
Pär Hylander
Jag hade mitt problem i säkringshållaren, dålig kontakt mot säkringen. hjälpte att slipa på stiften + kontaktspray. det enda du behöver är en voltmeter. sen mäter du batterispänningen. jorda ena kabeln o sen går du igenom och mäterhela vägen. börja mäta o se om du har lika mkt spänning innan säkring som du hade på batteriet. sen är det bara fortsätta genom strömbrytaren, olika kontakter och sen bak till bakrutan. då hittar du var du får spänningsfall. annars får du göra samma sak på jordsidan, fast tvärt om. andra kabeln på plusspolen och mät från rutan så set du. Man ska inte behöva något annat än volt mätare för felsökning. lycka till