Elbakrutan

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Elbakrutan

#1 Post by Pär Hylander »

Sicket orejsigt spårsmål ;-)

Elbakrutan på min vinter-944 funkar ungefär 1 min, sen går säkringen.

Hur funkar strömkretsen igentligen? Strömmen leds via gasfjädrarna ser det ut som. gasfjädrarna förväntas vara elektriskt isolerade från bil och rutram?

Vad kan göra att min funkar nästan.... det kan ju inte vara rejält kortis för då skulle säkringen gå direkt. Är det som rutan tar lite för mycket ström? Hur kan den göra det?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#2 Post by Mårten »

Det är inte så simpelt att den säkringen som du ersätter är för klen, d v s föregående ägare hade t ex bara en 10A när det skulle vara en 15 eller 20A i orginal och så sätter du i en likadan som satt där innan?

Elrutor drar saftigt med ström...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Det satt iofs en för klen, men jag satte i en sån det skulle vara enligt klisterlappen på insidan av säkringslocket. Trodde ju för 1 minut att jag hittat felet...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#4 Post by Adde_k »

min funkar inte heller.. dock fungerar den inte alls. gissar på kabelbrott, men det hjälper ju inte dig (:
säg till om du hittar nått som kan va lurigt med det hela e du bussig!
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#5 Post by Bathory »

En sak som kan vara lurigt är att om du byter plats på dämparna till bakrutan så får du kortis istället för defrost.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Bathory wrote:En sak som kan vara lurigt är att om du byter plats på dämparna till bakrutan så får du kortis istället för defrost.

Mvh
Sven
Menar du att dom två gasfjädrarna har olika infästningsanordningar mot bil och rutram? Den ena isolerad och den andra inte?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#7 Post by Bathory »

Stämmer precis det
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Hmm, undrar om jag kan ha krypströmmar som skapar överbelastning?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#9 Post by Mårten »

Du kan inte koppla bort en tamp och hänga in en amperemätare och se hur mycket som passerar? Inte för att det löser problemet men "Att mäta är att veta" :)

Resistansmät bakrutans anslutningar mot jord för att se om du har någon överledning.

/Mårten (lätt störd av alla mätningar som jag gjort genom åren)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Ja, resistansmätningen har jag tänkt göra. Strömmätningen vetetusan, eftersom den käkar upp 20A-säkringar och min multimeter är specad för 10A så tror jag den senare säger upp sig med ett effektfullt rökmoln... ;-) (eller har mulitmetern inbyggd säkring? Det borde den väl ha?, fast då ska man ju ha sådan säkring hemma oxo....)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Adde_k wrote:min funkar inte heller.. dock fungerar den inte alls. gissar på kabelbrott, men det hjälper ju inte dig (:
säg till om du hittar nått som kan va lurigt med det hela e du bussig!
På höger sida (kanske även vänster?) ansluter kablen från karossen till en aslutning på gasfjädern som i sin tur glider mot kolvstången. Där glappade min. Resistansmät mellan anslutningen (ta bort kabelskon först) och kolvstången eller helt enkelt försök trycka till släpskon om den ser glappig ut. Har du osannlig tur så är det bara det....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Mekade med annat igår men mätte lite som hastigast. Misstänker att jag har ngt skumt jordfel.

Ur den högra tampen till gasfjäderna har jag 12V konstant. Men när jag kopplar ur tampen släcks innerbelysningen och jag kopplar in den så tänds innerbelysningen, skumt ;.)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by xanlar »

Jag hade mitt problem i säkringshållaren, dålig kontakt mot säkringen. hjälpte att slipa på stiften + kontaktspray. det enda du behöver är en voltmeter. sen mäter du batterispänningen. jorda ena kabeln o sen går du igenom och mäterhela vägen. börja mäta o se om du har lika mkt spänning innan säkring som du hade på batteriet. sen är det bara fortsätta genom strömbrytaren, olika kontakter och sen bak till bakrutan. då hittar du var du får spänningsfall. annars får du göra samma sak på jordsidan, fast tvärt om. andra kabeln på plusspolen och mät från rutan så set du. Man ska inte behöva något annat än volt mätare för felsökning. :wink: lycka till

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]