Olja i vxl med diff

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Dan Hovang
Carrera-Poster

#16 Post by Dan Hovang »

Det bästa är att kolla i verkstadsmanualen, så slipper man tro ;)

Där står 75W90 GL5, SAE 80 GL4, MIL-L-2105B eller MIL-L-2105 för en låda med lamelldiffbroms.

Dan Winberg
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

...

#17 Post by Dan Winberg »

låter rätt vettigt att kolla i manualen bara det att min diff är eftermonterad...
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

Dan Winberg
Addict

redline sverige

#18 Post by Dan Winberg »

Detta var svaret som jag fick från Redline sverige när jag frågade om olja till diffen.

"Hej!

Den produkt som Du söker heter 80W140 och innehåller tillsatser för s k lamell-diff. Utan att veta var Du bor så kan Du hitta produkten på AutoExperten, MECA, AD-center och Mekonomen."

Med vänlig hälsning,

Bert Jareblom

Red Line Oil
MIN BIL:

Dan Hovang
Carrera-Poster

Re: ...

#19 Post by Dan Hovang »

Dan Winberg wrote:låter rätt vettigt att kolla i manualen bara det att min diff är eftermonterad...
Men i verkstadsmanualen står specificerat olja beroende på vilken transmission man har. Uppgifterna ovan är för lådorna 016R, 016S eller 083D med eller utan diff, dvs alla 944 Turbo. Den manualen jag har täcker tyvärr bara 944.

I vilket fall funkar troligen Redlineoljan finemng.

Dan Winberg
Addict

#20 Post by Dan Winberg »

Det är väl dags att ta sigen titt i manualen då :-).
MIN BIL:

Area 951
Carrera-Poster

#21 Post by Area 951 »

Häll i 75W-90 helsyntet i växellådan, att hälla i 75W-140 låter vansinnigt tycker jag (växellådor är rätt känsliga för annan olja en rerkomenderad pga dom små toleranser som är inne i en v-låda), frågade runt lite om Redlinen oxå å den verkar mycket potent, jag hade valt mellan standard 75w-90 eller redline, jag har redline i min Skyline o den går riktigt hårt utan skrap.

Sphinx
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

Pär Hylander
Raceputte

#22 Post by Pär Hylander »

Har ju hört en massa positivt om Redline, och eftersom min låda har börjat låta rätt mycket när diffbromsen jobbar så tänkte jag prova med sådan. Pallar inte öppna lådan nu mitt i säongen.

Har sökt fram och tillbaka men har inte kommit fram till vilken olja det är man har hällt i lådor med diffbroms.

1) Den olja som förefaller passa bäst till transaxellåda med diffbroms om man läser i redline-dokumenten är den som bara heter 75W-90 eller liknande, är det ngn som använt den?
2) Dom man hört mest (enbart?) om är ju MT-90 resp MTL. Är det ngn som använt ngn av dessa till diffbromsad låda? Blev resultatetet bra eller dåligt? Hur påverkades diffbromsen?
3) Ni som använt oljorna, ni förefaller lyriska över förbättringen av "växlingskänslan" och reduceringar av skrap etc? Men hur säkra är ni på hur diffbromsen påverkas. Var snälla och skilj på religion och iakttagelser :wink:

Jag har köpt ena varianten av MT-90 / MTL (minns inte vilken, men jag får byta den om det är en obra variant) och ska meka ikväll.... Det och annat ska göras iordning inför mossen på lördag. (då jag hoppas kunna att åka på varvstopp på 5:an med hjälp av nya hästkrafter) 8)
Pär Hylander

Dan Hovang
Carrera-Poster

#23 Post by Dan Hovang »

Jag hällde i 75W90 i min nu, dock inte Redline, tror det var Valvoline. Märkte inget speciellt, men jag tänkte inte speciellt mycket på det ..

Det var ju inte som att byta däck precis .. :)

Kan förresten tipsa om detta verktyg för att fylla på olja i lådan:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82532

Dan Winberg
Addict

#24 Post by Dan Winberg »

Pär Hylander wrote:Har ju hört en massa positivt om Redline, och eftersom min låda har börjat låta rätt mycket när diffbromsen jobbar så tänkte jag prova med sådan. Pallar inte öppna lådan nu mitt i säongen.

Har sökt fram och tillbaka men har inte kommit fram till vilken olja det är man har hällt i lådor med diffbroms.

1) Den olja som förefaller passa bäst till transaxellåda med diffbroms om man läser i redline-dokumenten är den som bara heter 75W-90 eller liknande, är det ngn som använt den?
2) Dom man hört mest (enbart?) om är ju MT-90 resp MTL. Är det ngn som använt ngn av dessa till diffbromsad låda? Blev resultatetet bra eller dåligt? Hur påverkades diffbromsen?
3) Ni som använt oljorna, ni förefaller lyriska över förbättringen av "växlingskänslan" och reduceringar av skrap etc? Men hur säkra är ni på hur diffbromsen påverkas. Var snälla och skilj på religion och iakttagelser :wink:

Jag har köpt ena varianten av MT-90 / MTL (minns inte vilken, men jag får byta den om det är en obra variant) och ska meka ikväll.... Det och annat ska göras iordning inför mossen på lördag. (då jag hoppas kunna att åka på varvstopp på 5:an med hjälp av nya hästkrafter) 8)
skicka PM när du har testat, är mycket nyfiken på resultat..
MIN BIL:

Otto.D
S2-Poster

#25 Post by Otto.D »

Eftersom Redline MTL är en GL4 olja kanske den inte är helt lyckad i en 931 låda...
Har själv hällt i 75/90 ns (efter kontakt med Redline Sveriges representant), den ihop med deras "friktionmodifier" torde kunna bli bra till diffbroms
Otto

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#26 Post by patand »

Otto.D wrote:Eftersom Redline MTL är en GL4 olja kanske den inte är helt lyckad i en 931 låda...
Har själv hällt i 75/90 ns (efter kontakt med Redline Sveriges representant), den ihop med deras "friktionmodifier" torde kunna bli bra till diffbroms
Jag kör som nämnt tidigare med Redline MTL olja i min 931 låda. Efter bytet till denna olja blev lådan helt utan tendenser till skrap. Nu har jag inte någon diffbroms (om det inte är standard på 931or, men det är det väl inte?) så om det funkar bra med MTL i låda med diffbroms kan jag tyvärr inte svara på. Men det funkar suveränt i min låda på 931:an iaf! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Otto.D
S2-Poster

#27 Post by Otto.D »

Det är nog kronhjul o pinjong som GL5 specifikationen är ämnad åt
Otto

Pär Hylander
Raceputte

#28 Post by Pär Hylander »

Tackar Otto! Jag hade missat ngt så elementärt som GL-specen. Den jag hade (MT-90 tror jag, minnet är kort) var ivf GL4.

Hällde istället i GL5 som jag hade stående hemma, blev en blandning av ca 25% Quaker State med EP-tillsats för LSD och ca 75% Valvoline utan att det stod ngt om sådant. Har varken kör ett testat på ngt sätt efter bytet.

Olja som jag tappade ut var lite mörkare och lite grumligare än den nya. Lite lite partiklar sedimenterade i avtappningsdunken. Avtappningspluggen hade ca 0,1 cm3 magnetiskt slam på sig. Jag tycker det verkar rätt ok efter 2,5 säsonger (skäms lite...). Eller är det läge för skrotbingen?

Provade att kolla vilket momement som lsd:n håller till när ena hjulet är i backen och man vrider på det andra, ganska precis 100 Nm. Är inte det rätt mycket högre än orginal? Undrar vad det är för mysko grejor jag har i min växellåda?
Pär Hylander

Pake
S-Poster

GL 4 kontra GL 5

#29 Post by Pake »

Skillnaderna på tillsatser i växellådsoljor ska vara hur starka eller aggresive EP tillsatserna är. GL 5 kan i vissa fall vara aggresivare mot gulmetaller och att köra en sån olja i en låda som borde ha GL 4 leder till snabbare slitage. EP tillsatserna kan bestå av klorföreningar som ska "fräta" bort svetsningar som blir på kuggarna vid hård belastning. EP tillsatserna kan också vara en bly/grafit förening som ger minskad friktion vid metallkontakt mellan kuggarna.
Denna notering är inte att se som sanning för alla oljor och tillverkare, bara att det finns en viss risk med vissa tillverkares GL 5 oljor. Upplysningarna har jag fått från Total/Fina Richard Wolfelt efter en kurs om smörjoljor för tung industri. Jag frågade om passande växellådsoljor till min 944 n/a -86 utan diff.
Porsche 928 GT

Kajsing Racing
S-Poster

#30 Post by Kajsing Racing »

Hej,
har precis skaffat en fabriksny diffad låda till min S2.
Fick tipset att bara åka Castrol eller Quaker State 75/90 helsyntet, då de är de anda som inte har svavel i oljan ( som förstör gulmetaller oxå).
Har funkart mkt bra nu på 2 tävlingar.
Volym 1,95 lit.
Häls,Kaj
Liten o stark får gå i folkets park!
Tung o klen får gå i frälsningsarmén!

Post Reply