Där står 75W90 GL5, SAE 80 GL4, MIL-L-2105B eller MIL-L-2105 för en låda med lamelldiffbroms.
Men i verkstadsmanualen står specificerat olja beroende på vilken transmission man har. Uppgifterna ovan är för lådorna 016R, 016S eller 083D med eller utan diff, dvs alla 944 Turbo. Den manualen jag har täcker tyvärr bara 944.Dan Winberg wrote:låter rätt vettigt att kolla i manualen bara det att min diff är eftermonterad...
skicka PM när du har testat, är mycket nyfiken på resultat..Pär Hylander wrote:Har ju hört en massa positivt om Redline, och eftersom min låda har börjat låta rätt mycket när diffbromsen jobbar så tänkte jag prova med sådan. Pallar inte öppna lådan nu mitt i säongen.
Har sökt fram och tillbaka men har inte kommit fram till vilken olja det är man har hällt i lådor med diffbroms.
1) Den olja som förefaller passa bäst till transaxellåda med diffbroms om man läser i redline-dokumenten är den som bara heter 75W-90 eller liknande, är det ngn som använt den?
2) Dom man hört mest (enbart?) om är ju MT-90 resp MTL. Är det ngn som använt ngn av dessa till diffbromsad låda? Blev resultatetet bra eller dåligt? Hur påverkades diffbromsen?
3) Ni som använt oljorna, ni förefaller lyriska över förbättringen av "växlingskänslan" och reduceringar av skrap etc? Men hur säkra är ni på hur diffbromsen påverkas. Var snälla och skilj på religion och iakttagelser :wink:
Jag har köpt ena varianten av MT-90 / MTL (minns inte vilken, men jag får byta den om det är en obra variant) och ska meka ikväll.... Det och annat ska göras iordning inför mossen på lördag. (då jag hoppas kunna att åka på varvstopp på 5:an med hjälp av nya hästkrafter) 8)
Jag kör som nämnt tidigare med Redline MTL olja i min 931 låda. Efter bytet till denna olja blev lådan helt utan tendenser till skrap. Nu har jag inte någon diffbroms (om det inte är standard på 931or, men det är det väl inte?) så om det funkar bra med MTL i låda med diffbroms kan jag tyvärr inte svara på. Men det funkar suveränt i min låda på 931:an iaf!Otto.D wrote:Eftersom Redline MTL är en GL4 olja kanske den inte är helt lyckad i en 931 låda...
Har själv hällt i 75/90 ns (efter kontakt med Redline Sveriges representant), den ihop med deras "friktionmodifier" torde kunna bli bra till diffbroms
Users browsing this forum: No registered users