Är tydligen inte så bra på att skriva här, men nu har jag tyvärr både bra och dåliga anledningar att skriva oftare.
För att summera gångna åren så har har jag med hjälp av Gurra fått bilen E85 konverterad. Den är mappad på gata så förmodligen finns lite finjustering att vinna om det gick att justera mer i bänk, men överlag är jag väldigt nöjd med hur smidigt det ändå gått och hur bra den går.
Tyvärr har det inte blivit så mycket kört pga lite för mycket jobb och andra intressen sista åren, men inför i år kände jag att det här skulle bli ett år av mycket körning och kom väl igång hyfsat iaf.
Slalom:
Under juni så blev det två slalom-körningar med PCS, ett med region Sörmland och ett med Stockholm. Den bana som lades för Sörmland var betydligt mer "trixig" och inte så snabb. Kan konstatera att det inte var en bana som passade min 80-talsturbo med laddtryck som kommer sent och med mycket ketchup-effekt. Banan som Stockholm la passade min bil mycket bättre. Den var betydligt snabbare och jag kunde ligga i rätt varvtalsområde för att hålla bilen ganska gas-responsiv. Varken bil eller chaufför är nog tillräckligt bra för att hamna i topp här, men kände mig mestadels nöjd med hur körningen gick. Det enda var att det var en 180-graders vändning som man kom in snabbt i och jag i alla rundor blev överraskad hur fort det gick och bromsade för sent. Men men... roligt var det i alla fall
Bankörning:
Körde på Gelleråsen den 5/7 med PCS i R1-gruppen. Det här var första banmötet på 4 års tid så kan väl lugnt påstå att jag var ringrostig. Var lite osäker på däcktryck i mina däck (Federal 595 RSR) men la mig på 2.3 fram och 2.1 bak. Vet inte om det var helt rätt men överlag så gick körningen mycket bra tycker jag. Första stinten blev rätt mycket uppvärmning men i andra stintet blev tempot klart bättre. Tänkte att tredje stintet skulle gå att öka ännu mer, men här började det trassla. Tyckte redan i line-up i depån att bilen gick dåligt. Direkt när jag kom ut på banan så märkte jag att den gick väldigt fett och att det var dåligt med kraft. Åkte in i depån och tittade efter lösa slangar eller något uppenbart, men såg inget. Åkte ut igen och tänkte att jag kunde åka vidare men gasa mindre hårt på rakorna, men bilen började gå riktigt dåligt. Den gick så fett att det mest bluddrade så puttrade in i depån och började leta fel. Av någon anledning så tyckte jag att slangen från utgången på turbon till ingången på intercoolern såg ut att sitta dåligt och när jag lossar på den så känner jag att det är en ca 5 cm lång spricka i den. Givetvis på undersidan så att det inte gick att se ovanifrån när jag försökte kolla av läget på saker dagarna innan banmötet. Gick att köra hem, men hemresan var rätt seg då den vid laddtryck över -0.2 (japp, minus 0.2 , alltså inte ens atmosfär-tryck) gick så fett att det började hosta.
Fick under banmötet åka med en instruktör i en 997 GT3 RS mk2 , och jag måste säga att satan i gatan vad det gick. Blev grymt imponerad över mängden grepp som den genererade.
Efter att ha bytt ut den trasiga slangen och även några meter gammal vakum-slang så var det dags för årets banmöte nummer två, Mantorp 11/7 med PCS. Var återigen anmäld till R1. Tydligen var så många anmälda till R1 att de delade upp den i två, och de försökte då sortera ut gruppen baserat på långsammare och snabbare bilar. På något mystiskt vis hamnade min bil i den snabbare gruppen som mestadels bestod av GT3or samt en 993TT, en 997TT och en 997 4S . Det i kombination med att det bara var min andra körning på banan och lätt ringrostig, så upplevde jag att de andra körde åttor runt mig i första stintet. Första körningen blev inte heller längre än kanske 10 minuter pga en avåkning. I andra stintet kände jag mig betydligt mer igång och höll vad jag själv tyckte var riktigt bra tempo. Gick ut som tredje bil och under de varv jag körde kom ingen ikapp vilket jag ser som att det gick skapligt fort. Tyvärr så hann jag nog inte mer än 5-6 varv innan det roliga tog slut. Kommer ut på långa rakan och går på för fullt. Kollar instrumenten och allt ser bra ut. Men en liten bit efter krönet så ser jag vad jag tror är rök komma ur motorutrymmet. Går av gasen direkt, men bara en liten stund senare börjar det komma rök ur kupé-fläkten, och ganska direkt efter det så sprutar det upp vätska på rutan. Försöker få stopp på bilen och stannar i slutet av rakan. Hoppar ur och tror att jag ska behöva dra fram brandsläckaren, men det visar sig att jag i stundens "hetta" misstagit vad jag trodde var brandrök mot vad som nog egentligen mest var vattenånga. Öppnar huven och inget brinner, men däremot är all kylarvätska borta. Blir bogserad till depå och kan med hjälp nog ställa diagnosen att det troligtvis är topplockspackningen som gått. Även om oljan på stickan såg ok ut (och i rätt nivå) så var det i påfyllnadslocket mycket vitt kladd. Dagen som verkade börja bra slutar med att bilen bogseras till Linköpings Motorsport. Givetvis har de semesterstängt så kommer få vänta 2 veckor innan någon ens är på plats för att kanske titta på vad som behöver åtgärdas för att få liv i åket igen. Känns så klart jäkligt surt, men antar att det är sådant man får vara förberedd på med gammal, trimmad bil som piskas hårt :S . I vanlig ordning så blir jag dock imponerad över hur trevliga folk på PCS-träffar är, och fick lift hem av en riktigt trevlig herre, med kanske en ännu trevligare bil (991 GT3). Blev snack om mycket, men mest porsche så klart
bärgare.jpg
Fortsättning följer...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.