Något jag skall tänka på när jag skall demontera cylindrarna?
944a.
Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?
-
- S2-Poster
- Posts: 300
- Joined: 2013-06-03 12:41:03
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- Location: Alingsås
- Contact:
Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?
Inte mer än att det är en rätt sölig tillställning att demontera slavcylindern. Gummihandskar och ett gäng trasor är att rekommendera.
Det som kan vara lite tjurigt är att lufta efter att du monterat alltsammans. Det är inte alltid det går bra att pumpa med pedalen för att få ut luften.
Senast jag bytte slavcylinder trycksatte jag behållaren och då var det klart på några minuter.
Det som kan vara lite tjurigt är att lufta efter att du monterat alltsammans. Det är inte alltid det går bra att pumpa med pedalen för att få ut luften.
Senast jag bytte slavcylinder trycksatte jag behållaren och då var det klart på några minuter.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Re: Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?
En ny oljepumpkanna fylld med bromsvätska, sen pumpar man in olja aviga vägen(från kopplingscylindern).
Brukar funka fint!
Brukar funka fint!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?
Snarare så att det går aldrig bra att pumpa med pedalen.Janne J wrote:Det är inte alltid det går bra att pumpa med pedalen för att få ut luften.

Någon bakvänd metod enligt tidigare inlägg eller en bra "bromsluftare" rekommenderas. Minskar luftningstiden från timmar (har faktiskt hänt mig med pedalmetoden) till någon enstaka minut.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?
Det underlättar att demontera startmotorn, men är inte tvunget. Tänk på att koppla loss batteriet så att du inte kortsluter startmotorn. Det behövs även en rätt liten nyckel till slavcylindern, mindre än vad som brukar ingå i en sats.
Edit: såg nu att du skrev demontera, då är det nog nödvändigt att ta bort startmotorn och den där lilla nyckeln behöver du inte förrän du ska lufta
Edit: såg nu att du skrev demontera, då är det nog nödvändigt att ta bort startmotorn och den där lilla nyckeln behöver du inte förrän du ska lufta

Who is online
Users browsing this forum: No registered users