Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?

#1 Post by chrix »

Något jag skall tänka på när jag skall demontera cylindrarna?
944a.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?

#2 Post by Janne J »

Inte mer än att det är en rätt sölig tillställning att demontera slavcylindern. Gummihandskar och ett gäng trasor är att rekommendera.

Det som kan vara lite tjurigt är att lufta efter att du monterat alltsammans. Det är inte alltid det går bra att pumpa med pedalen för att få ut luften.
Senast jag bytte slavcylinder trycksatte jag behållaren och då var det klart på några minuter.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?

#3 Post by Raukman »

En ny oljepumpkanna fylld med bromsvätska, sen pumpar man in olja aviga vägen(från kopplingscylindern).
Brukar funka fint!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?

#4 Post by patand »

Janne J wrote:Det är inte alltid det går bra att pumpa med pedalen för att få ut luften.
Snarare så att det går aldrig bra att pumpa med pedalen. :mrgreen:

Någon bakvänd metod enligt tidigare inlägg eller en bra "bromsluftare" rekommenderas. Minskar luftningstiden från timmar (har faktiskt hänt mig med pedalmetoden) till någon enstaka minut. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Demontera kopplingscylindrarna, tänka på?

#5 Post by fälgen »

Det underlättar att demontera startmotorn, men är inte tvunget. Tänk på att koppla loss batteriet så att du inte kortsluter startmotorn. Det behövs även en rätt liten nyckel till slavcylindern, mindre än vad som brukar ingå i en sats.

Edit: såg nu att du skrev demontera, då är det nog nödvändigt att ta bort startmotorn och den där lilla nyckeln behöver du inte förrän du ska lufta :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users