Få lite dumpljud på 944:an?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#16 Post by Tomas »

gurra wrote:Den bästa lösningen, och den "riktiga" lösningen, är att bygga om från luftmängdmätare till MAP-system. Då får du bort det stora restriktiva schabraket och har endast ett stort rör direkt till turbon. Resultatet är 30+ hk, förbättrad spool up/respons och kan dumpa fritt utan att oroa dig för att bilen går för fett emellanåt.
"Riktiga"...Nja jag vet inte om jag håller med här, i alla fall inte om innebörden är något annat än ljudmässig.
Eftersom den fullständiga beskrivningen av nackdelarna är lång och berättad tidigare så tar jag den kortfattade.
MAP system är en lösning var främsta fördel är få och billiga komponenter. För att få det att fungera bra måste eftermarknadssprut ta till diverse korrektioner för att bibehålla något så när korrekt bränsleblandning under varierande körförhållanden.
De MAP kit med en Link piggyback där standard Motronic system bibehålles har inte dessa korrektioner och kan därför aldrig kalibreras att ge korrekt bränslemängd för alla situationer.
Men har man för mycket fritid och tycker att det bästa sättet att bli av med den är att försöka justera in bräsleblandningen på sin bil så kanske MAP är helt rätt, annars är nog MAF det man bör sikta på.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by gurra »

Det finns för- och nackdelar med båda systemen.
Det du säger Thomas är helt korrekt i teorin men hela förra säsongen körde jag till jobbet, körde på kyliga nattliga testrepor, varma sommardagar, banträffar varav 1 ½ dag i princip heltid på bana inga 15-minuters sessioner á la Porscheklubben..
Jag justerade inte mina bränslevärden en enda gång. Och jag har en fast monterad bredbandslambda i den bilen för att verifiera bränsleblandningen.

Jag hade också samma teori i ryggen du skriver om här, och hade nog förväntat mig att behöva göra en och annan justering under säsongen.
Men bilen gick klockrent hela säsongen och det är ytterligare ett fall av hur viktigt det är med praktisk tillämpning. Man kan diskutera teori in i oändlighet men i slutändan är det praktiska prov som är det som verkligen betyder något.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#18 Post by Tomas »

Det jag syftade på när jag sade att man får lägga ned mycket tid var inte att motorns VE ändras och att du därför måste justera på nytt vilket skulle kunna hända med ett MAP system.
Det jag pratar om är att de vanliga LINK MAP piggyback boxarna inte kan (de försöker inte ens) göra en korrekt densitetskorrektion. De har t.ex. ingen möjlighet att ta hänsyn till intercoolerns faktiska kylning.
Även om det på sista tiden har varit mindre av dem så är det inte svårt att hitta mängder av personer som har problem med injusteringen av sina MAP system om man söker på Rennlist.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#19 Post by DLS »

kan man inte montera en turbo xs dump på våra bilar?

Hur mår våra bilar av en öppen dump?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#20 Post by Tomas »

Våra bilar liksom alla andra med luftmängdmätande insprutning (AFM & MAF) ska ha sluten dump (recirkulationsventil). Annars riskerar du rejäla eldkvastar och avgassmällar nör dumpen öppnar. Du släpper ju ut luft som insprutningen tror är på väg in i motorn och har doserat bränsle till.
Om du kör med MAP så funkar en öppen dump bra.
Om det bara är ljudet du är ute efter så kanske bandspelarvarianten funkar, annars får du även ljudet med en recirkulerande ventil om du har öppet filer. Dock bör du i så fall flytta luftfiltret bakom lyset så att det tar in kall luft annars betalar du för dumpljudet med en effektförlust.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#21 Post by hairy »

Vad innebär att bygga om till MAP och ungefärliga kostnader?
Karl du har PM!

det kan vara fler som kan va intreserade , så svara så alla får se

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by gurra »

Hairy>> absolut, men jag är inte sponsor av siten riktigt ännu och vill följdaktligen inte göra öppen reklam.
Det är dock på väg att ändras :) Så mer info kommer inom kort!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#23 Post by DLS »

Vad tror ni om en hybrid dump då? :)

Som både är återcirkulerande och atmosfärisk

http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#24 Post by Joakim »

Den lät inte så häftigt!
HKS dumpen är den som låter "bäst" tycker jag!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

DLS wrote:Vad tror ni om en hybrid dump då? :)

Som både är återcirkulerande och atmosfärisk

http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp

OOoooohhhh en Röd sådan måste jag ha! :shock:

Inte.... :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#26 Post by Joakim »

Amen, jag tycker att det är lite trist att en del hackar på dem som tycker att det är fräckt med öppen dump.
På rätt bil tycker jag att det är skithäftigt, och att montera en sån här attiralj på sin bil är ju samma sak som att montera ett sportavgassytem på en sugmotorbil. Således; endast för ljudets skull. (edit: ev. effektökning)
Last edited by Joakim on 2005-06-18 11:35:56, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

Joakim wrote:Amen, jag tycker att det är lite trist att en del hackar på dem som tycker att det är fräckt med öppen dump.
Inte meningen att hacka, jag tycker också ljudet kan vara fräckt ibland... det jag reagerade på var att just den där hybriden fanns i olika färger... det kändes lite överdrivet... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#28 Post by Tomas »

Joakim wrote:Amen, jag tycker att det är lite trist att en del hackar på dem som tycker att det är fräckt med öppen dump.
På rätt bil tycker jag att det är skithäftigt, och att montera en sån här attiralj på sin bil är ju samma sak som att montera ett sportavgassytem på en sugmotorbil. Således; endast för ljudets skull.
Vänta nu, varför skulle man inte kunna vinna effekt på att byta avgassystem på en sugmotorbil? Även om det inte är lika enkelt att vinna effekt som på en turbo kan man definitivt vinna effekt på ett bra avgassystem. Med en sugmotor gäller dock normalt inte att "större är bättre".
Jag är inne på Patands linje här, visst kan det vara kul med ljudet men det känns lite fånigt att folk satsar mer pengar på att bygga upp en illusion av att de har effekt än du gör på att verkligen öka effekten....

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#29 Post by Joakim »

Tomas wrote:
Joakim wrote:Amen, jag tycker att det är lite trist att en del hackar på dem som tycker att det är fräckt med öppen dump.
På rätt bil tycker jag att det är skithäftigt, och att montera en sån här attiralj på sin bil är ju samma sak som att montera ett sportavgassytem på en sugmotorbil. Således; endast för ljudets skull.
Vänta nu, varför skulle man inte kunna vinna effekt på att byta avgassystem på en sugmotorbil? Även om det inte är lika enkelt att vinna effekt som på en turbo kan man definitivt vinna effekt på ett bra avgassystem. Med en sugmotor gäller dock normalt inte att "större är bättre".
Jag är inne på Patands linje här, visst kan det vara kul med ljudet men det känns lite fånigt att folk satsar mer pengar på att bygga upp en illusion av att de har effekt än du gör på att verkligen öka effekten....

Tomas
Jag är medveten om att ett bra avgassystem kan höja effekten i en sugmotorbil, men att byta avgassystem är mer vedertaget än att byta till öppen dump. :)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#30 Post by Fredrik C »

:D
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users