"Riktiga"...Nja jag vet inte om jag håller med här, i alla fall inte om innebörden är något annat än ljudmässig.gurra wrote:Den bästa lösningen, och den "riktiga" lösningen, är att bygga om från luftmängdmätare till MAP-system. Då får du bort det stora restriktiva schabraket och har endast ett stort rör direkt till turbon. Resultatet är 30+ hk, förbättrad spool up/respons och kan dumpa fritt utan att oroa dig för att bilen går för fett emellanåt.
Eftersom den fullständiga beskrivningen av nackdelarna är lång och berättad tidigare så tar jag den kortfattade.
MAP system är en lösning var främsta fördel är få och billiga komponenter. För att få det att fungera bra måste eftermarknadssprut ta till diverse korrektioner för att bibehålla något så när korrekt bränsleblandning under varierande körförhållanden.
De MAP kit med en Link piggyback där standard Motronic system bibehålles har inte dessa korrektioner och kan därför aldrig kalibreras att ge korrekt bränslemängd för alla situationer.
Men har man för mycket fritid och tycker att det bästa sättet att bli av med den är att försöka justera in bräsleblandningen på sin bil så kanske MAP är helt rätt, annars är nog MAF det man bör sikta på.
Tomas