Skumt beteende på 951

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Skumt beteende på 951

#1 Post by claves »

Var i Dösjöbro igår på en lite bilträff.

På vägen ut så kändes bilen lite såsig den ladda fult på mätaren men drog inte riktigt som man är van vid.

När jag väl var på plats så skulle jag flytta bilen efter den kallnat till en gräsmatta och då började den bete sig lite undeligt.

Den villen inte hålla tomgångnen utan dog hela tiden.. så man fick gasa den lite för o hålla den levande.. det intressanta var att bilen ville dö då man kom över två tusen varv.

Jag var på kontakten till TPS´en startade utan någon förbättring (lite bensidoft om bilen) och sedan så drog jag ut och sedan in kontakten till luftmängdsmätaren och startade bilen. Nu gick den som den skulle och drog fin på väg hem bättre än dit.

Min fråga är. Kan det varit luftmassemätare som gav det här felet och om det nu är kontakten som är kass.. vad kan man göra för att fixa det. Kan man renovera en luftmassemätare och vad kostar det.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Lidbrandt
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2005-02-19 20:18:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Lidbrandt »

tror att samma sak har hänt mig någon gång. Är också rätt sugen på att veta vad det kan vara.

User avatar
Lidbrandt
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2005-02-19 20:18:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Lidbrandt »

Ingen som har en anning ?????

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Kan det inte vara så enkelt som att kontakten oxiderar och att när man tar bort den/sätter dit den så gnider man helt enkelt bort oxiden och skapar bra kontakt igen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Jo klart det kan vara så...

Men undrar om det nu är en trasig luftmassemätare skulle bilen bete sig likadant?

för isf så är jag säker på att kontakten är kass och man nog ska se äver massemätaren i vinter eller så...
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#6 Post by broberg »

Har ju ingen turbo.. men samma symptom på min n/a och det var att kontakten till LMMen inte satt ordentligt, detta fenomen kan den fortfarande få ifall det är fuktigt ute alt. att vibrationerna får den att lossna, men då stannar jag bara går ut vickar lite på kontakten och sätter i den igen så funkar det felfritt.

funderar på att byta ut kontakten mot något bättre.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#7 Post by Dart »

En luftmassemätare kan du aldrig renovera, då är det tråden som har brunnit av

om du har en luftmängdsmätare(har för mig att 951orna har det) dvs en klaff som mäter luftflödet men ej massan fuktigheten etc går ofta att renovera
inte snabbast bara bäst

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users