Effekt i sommarvärme

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Effekt i sommarvärme

#1 Post by SeaGull »

Upplever att jag tappar mycket effekt med sommarvärmen (968 sugmotor), hur är det för er?
Åker turbo till vardags, och dessa trycker väl bara in samma luftmassa oavsett temperatur.
Vad säger teorin om höjning 15 -> 25 grader?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Effekt i sommarvärme

#2 Post by Erol »

Du upplever det som alla andra, då det är så fysikens lagar fungerar.

Kall luft tar mindre plats än varm luft, vilket innebär att kall luft ger mer syre till förbränningen.

Du har aldrig upplevt att din turbobil går bättre en kall och lite fuktig kväll/morgon jämfört med en stekhet dag?

Dock så har vissa nyare bilars styrsystem möjlighet att kompensera för variationer i vädret.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Effekt i sommarvärme

#3 Post by [Bobo] »

Samma fysik som gäller pungen. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Effekt i sommarvärme

#4 Post by Maxx »

SeaGull wrote:... samma luftmassa oavsett temperatur.
Samma luftvolym, lägre massa, dvs färre luftmolekyler per volymenhet. Så ja, motorer går sämre när det är varmt ute, både med och utan överladdning.

Testa att åka ut en sen natt när daggen har fallit. Ruskig aha-känsla! :)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users