Upplever att jag tappar mycket effekt med sommarvärmen (968 sugmotor), hur är det för er?
Åker turbo till vardags, och dessa trycker väl bara in samma luftmassa oavsett temperatur.
Vad säger teorin om höjning 15 -> 25 grader?
Effekt i sommarvärme
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Effekt i sommarvärme
Du upplever det som alla andra, då det är så fysikens lagar fungerar.
Kall luft tar mindre plats än varm luft, vilket innebär att kall luft ger mer syre till förbränningen.
Du har aldrig upplevt att din turbobil går bättre en kall och lite fuktig kväll/morgon jämfört med en stekhet dag?
Dock så har vissa nyare bilars styrsystem möjlighet att kompensera för variationer i vädret.
Kall luft tar mindre plats än varm luft, vilket innebär att kall luft ger mer syre till förbränningen.
Du har aldrig upplevt att din turbobil går bättre en kall och lite fuktig kväll/morgon jämfört med en stekhet dag?
Dock så har vissa nyare bilars styrsystem möjlighet att kompensera för variationer i vädret.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Effekt i sommarvärme
Samma fysik som gäller pungen.
Bobo

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Effekt i sommarvärme
Samma luftvolym, lägre massa, dvs färre luftmolekyler per volymenhet. Så ja, motorer går sämre när det är varmt ute, både med och utan överladdning.SeaGull wrote:... samma luftmassa oavsett temperatur.
Testa att åka ut en sen natt när daggen har fallit. Ruskig aha-känsla!

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users