225/45-17 tar i innerskärm, varför?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

225/45-17 tar i innerskärm, varför?

#1 Post by fälgen »

Provkörde mina "nya" begagnade r-däck i helgen, men framdäcken (åtminstone vänster) tog i innerskärmen när jag svängde tvärt med lite fart.

Fälgarna är 8tum med ET13 och däcken är 225/45-17, bilen är en 951 med korta bärarmarna. Många kör ju mycket bredare däck och fälgar än så. Min bil är låg, men jag kollade på lite andra bilar i Mantorp i helgen och många har ju ungefär samma höjd.

Har fräscha bilsteindämpare (Sandéns kit) så det borde inte vara det.

Varför tar det i? Är det det låga ET-måttet som gör det?

Image
EDIT: Fel bild, detta är bak... Edit igen: nu ser jag rätt bild igen, hur gick det här till? Försökte ladda upp två varav den ena inte funkade, nu visar ipaden och datorn olika bilder.
Last edited by fälgen on 2014-04-30 16:08:16, edited 3 times in total.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Du bör ha ett ET på ca 24 mm för att det ska passa. Dina fälgar hamnar 11 mm längre ut nu, där av att det tar i.

Sen spelar hjulvinklarna in också, mer camber och mindre caster brukar ge mer frigång mot skärmen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 225/45-17 tar i innerskärm, varför?

#3 Post by patand »

Det är bara att feta på med camber så kommer du nog klara dig. Ser ju ut som att det inte är mycket camber alls nu och camber vill du ju ha med R-däck och bankörning. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 225/45-17 tar i innerskärm, varför?

#4 Post by fälgen »

Såg nu att jag laddat upp fel bild, det där är ju bak! Skulle lagt upp en till, men då funkade inte sidan.. Får fixa det ikväll!

Har 2 grader camber, så det finns inte jättemycket kvar att hämta med originalgrejer. Tråkigt om det inte funkar med det ET-måttet.. är ju svårt att göra något åt det hållet.

Det tog alltså inte i skärmkanten (även om det är tight) utan kanten på däcket tar i innerskärmen när jag svänger och bilen kränger lite.

Blev lite osäker på bredden sen igår också, fälgarna känns bredare än 8 tum. Får ta och mäta det.

Image

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 225/45-17 tar i innerskärm, varför?

#5 Post by Cédric »

Jag nådde caca 2,8-3 grader negativ camber om jag minns rätt, gör stor skillnad på utrymmet :)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 225/45-17 tar i innerskärm, varför?

#6 Post by fälgen »

Cédric wrote:Jag nådde caca 2,8-3 grader negativ camber om jag minns rätt, gör stor skillnad på utrymmet :)
Jo, lite till går nog. Frågan är om det räcker?

Finns det någon som kör på så lågt ET?

Tror inte det skulle vara något problem på en högre bil.

Som jag uppdaterade med i första inlägget så ser jag två olika bilder om jag kollar i datorn eller ipaden. Vilken ser ni?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 225/45-17 tar i innerskärm, varför?

#7 Post by fälgen »

Har testat att maxa camber nu och det går nästan...

Däcken går fritt vid normal körning och det går att göra fullt rattutslag, men om man tex kör i en rondell och släpper gasen så tar det i. Nu är det skärmkanten som tar i, trots att skärmarna verkar vara lite valsade sen tidigare.

En enpunktsvändning i slalom kommer tex inte funka.

Enda alternativet (förutom högre eller styvare bil) är väl att svarva av lite på fälgarna för att öka ET. Det finns ca 10mm material i bulthålet, så det kanske skulle gå att ta någon mm, men osäker om det räcker.

Blir väl att försöka hitta ett par andra fälgar och flytta över däcken eller sälja allt. Surt, för jag gillade verkligen de här fälgarna.

Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 225/45-17 tar i innerskärm, varför?

#8 Post by fälgen »

fälgen wrote: Image
Hmm.. Nu ser jag en Volvo 740 istället för min bil...verkar gå troll i bildhanteringen på forumbilder.se...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users