Byte av vätskor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Jinnarp
Turbo-Poster
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985

Byte av vätskor

#16 Post by Jinnarp »

Ska man hård dra det så är det väl egentligen vätskan i systemet (rören) som ska kollas, och inte i behållaren. Men det är ju lättare i behållaren ;)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

michael rasmussen
S-Poster
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987

Re: Byte av vätskor

#17 Post by michael rasmussen »

Leica kulorna kunde du haft till blomsterlådor 8) 8) . Jag tycker Blue racing fungerar ypperligt, har längre tillbaka i tiden provat silikon olja, men det tyckte jag inte var ngn hit, bromspedalen flexade och var svampig.
Sedan dess har det varit BR även på tävlingsbilen på den tiden.

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#18 Post by Mårten »

Har varit med om samma upplevelse som H-O Blom ovan...
Långa flygrakan på Anderstorp, plattan i mattan en god stund och när det är dags att kliva på bromsen åkte den oxå i mattan... :shock:
Hysteriskt pumpande upp och ner under bråkdelar av sekunder så återfick jag lite tryck i pedalen, puh... Nära...
Åkte raka vägen i depå så klart, taskig bromsvätska i kombination med en nybörjares konstanta användande av bromsarna. Satsa på BRA bromsvätska!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

H-O Blom
NA-Poster
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1986

#19 Post by H-O Blom »

Jinnarp wrote:Ska man hårddra det så är det väl egentligen vätskan i systemet (rören) som ska kollas, och inte i behållaren. Men det är ju lättare i behållaren ;)
Håller inte med om det.

Bromssystemet är ju slutet så när som på behållaren. Behållaren är det enda stället vatten kan ta sig in i systemet. Det som händer är att eftersom det finns en koncentrationsgradient så kommer vattnet att diffundera och så småningom nå ut till oken.

Högsta vattenkoncentrationen kommer m.a.o. att finnas i behållaren. Är vätskan OK där så är den med största sannolikhet även OK vid oken.

När man byter bromsvätska är det därför viktigt att man byter i behållaren genom t.ex. börja med att suga ur den gamla vätskan.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#20 Post by patand »

Mårten wrote:Satsa på BRA bromsvätska!
Och en bra förarkurs så man lär sig bromsa rätt. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Jinnarp
Turbo-Poster
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985

Byte av vätskor

#21 Post by Jinnarp »

H-O Blom wrote:
Jinnarp wrote:Ska man hårddra det så är det väl egentligen vätskan i systemet (rören) som ska kollas, och inte i behållaren. Men det är ju lättare i behållaren ;)
Håller inte med om det.

Bromssystemet är ju slutet så när som på behållaren. Behållaren är det enda stället vatten kan ta sig in i systemet. Det som händer är att eftersom det finns en koncentrationsgradient så kommer vattnet att diffundera och så småningom nå ut till oken.

Högsta vattenkoncentrationen kommer m.a.o. att finnas i behållaren. Är vätskan OK där så är den med största sannolikhet även OK vid oken.

När man byter bromsvätska är det därför viktigt att man byter i behållaren genom t.ex. börja med att suga ur den gamla vätskan.

Jag kan ha fel men jag tänkte lite så här.
Eftersom inga material varken slangar kopparrör eller stålrör är difftäta så kan fukt och syre alltid ta sig in även i ett slutet system, och eftersom det ofta är slang sista biten och dessa gärna svettas lite efter ett par år och vätskan inte cirkulerar i systemet så kan kokpunkten vara låg den biten närmast oket.

Som sagt, jag kan vara helt ute och cykla men det känns ganska rimligt i mitt huvud.
Får nog kolla upp detta lite noggrannare.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

Byte av vätskor

#22 Post by Maxx »

Jag misstänker att värmen som bromsvätskan i oken får utstå gör att den försämras med tiden och om den fått stå ut med många upphettningscykler.

Utan att ha koll på den termokemiska biten så är min personliga upplevelse att bromsar som fått jobba hårt och där bromsoken blivit varma är märkbart sämre med tiden men att det ofta lätt avhjälps med att lufta bromsarna och få fram fräsch bromsvätska i oken.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

H-O Blom
NA-Poster
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1986

#23 Post by H-O Blom »

Vatten och syre kan inte diffundera genom väggarna i ett metallrör. Gummislangen sista biten kan det kanske komma in lite. Men, den största källan till vatten i bromsvätskan måste vara behållaren.

Huruvida värmen i oken försämrar bromsvätskan vet jag inte. Såg någonstans att den skulle bli sämre om den kokat. Men, jag hade ingen lust att testa efter att min bromsvätska kokat om den hade blivit ännu sämre. :shock:

Tomcat1
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983

#24 Post by Tomcat1 »

Byt växellådsolja nu om du inte vet när den byttes senast. Enkel operation och lite oljeåtgång för bytet.
Jag bytte på min förrförra månaden efter att ha ägt den i två år.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

robinkjellstedt
Turbo-Poster
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

#25 Post by robinkjellstedt »

Har köpt en dunk med Super Blue Racing nu, så det kommer jag byta när jag får tid. Var och hur byter man växellådsoljan? Och vad ska man köpa för olja?

Edit: Och hur mycket går det åt?
Last edited by robinkjellstedt on 2014-02-26 15:19:28, edited 1 time in total.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#26 Post by patand »

robinkjellstedt wrote:Var och hur byter man växellådsoljan? Och vad ska man köpa för olja?
Den bytes bak vid växellådan. En plugg mitt under lådan och en på höger sida med 17 mm insex (om det sitter originalbultar och är likadant på 968 som på tidigare bilar). Se till att öppna den övre pluggen först så du vet att du får upp den innan du tömmer lådan, kan bli jobbigt annars om lådan är tom och man inte kan fylla på den...

När det gäller olja så beror det lite på om du har diffbroms eller inte. Många på forumet verkar köra med Redline (MTL, 75w90 eller 70w90ns, ibland med additiv för diffbroms) och är nöjda. Men säkert många som kör med Castrol eller annat märke också.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tomcat1
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983

#27 Post by Tomcat1 »

robinkjellstedt wrote:Har köpt en dunk med Super Blue Racing nu, så det kommer jag byta när jag får tid. Var och hur byter man växellådsoljan? Och vad ska man köpa för olja?

Edit: Och hur mycket går det åt?
Du kan byta rätt lätt med en sug som du får fylla upp med den nya oljan och sen hasa ned dig under bilen och trycka på.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Post Reply