Praktisk verktygsfråga

924/928/944/968
Message
Author
Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Praktisk verktygsfråga

#1 Post by Tomcat1 »

Är det reko att köpa och använda en analog momentnyckel på våra bilar eller är det nödvändigt att jag just köper en digital ?

De analoga har en tillförlitliget på 3-4% vilket jag tolkar som att momentet man drar kan diffa så "mycket"

:#cheers:
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#2 Post by Mattias 924 »

På en 30 år gammal bil av tämligen enkel konstruktion och med moderna mått mätt ett lågt effektuttag är den allra enklaste momentnyckeln tillräckligt bra. Största problemet med momentnycklar (och dammsugare) är inte prestandan på apparaten utan att användningsfrekvensen är för låg.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#3 Post by Thörn »

Dom analoga använder jag dagligen på flygmaskiner.
Då är dom nog tillräckligt bra för att ha till en gammal bil också

:wink: .

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#4 Post by Cédric »

Största diffen sitter troligtvis i skitiga/rostiga/slitna skurvar och gängor, det gör att diffen på klämkraft blir betydligt större än toleranserna på momentnyckeln. Men Mattias har en poäng med användningsfrekvensen :)

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#5 Post by Tomcat1 »

Thörn wrote:Dom analoga använder jag dagligen på flygmaskiner.
Då är dom nog tillräckligt bra för att ha till en gammal bil också

:wink: .
Jaså. Vad för flygmaskiner skruvar du?


Tack för svaren och en följdfråga då för tror ni att det räcker med en momentnyckel som har kapacitet för att dra 350nm eller ska jag ta något grövre än det?
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#6 Post by Mattias 924 »

Andra sidan är nästan intressantare. Klarar den ner till 9nm så kan du dra M6 8.8. Hjul brukar dras med lite drygt 100nm. Hårdare än så är det sällan jag drar när jag skruvar bil.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#7 Post by Tomcat1 »

Ok bra svar Mattias. Jag hittade en digital som drar från 10-200nm och bättre än så var svår att hitta så jag tror det blir bra med den.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#8 Post by QV_ »

Själv har jag två (analoga) och funder att köpa en tredje för de små jobben.
Jag föredrar analoga eftersom mina sällananvända verktyg tenderar att inte ha några batterier när man väl behöver dom...

Fördelen med fler är att man får en liten till dom små jobben och stora till dom tyngre.
Den "stora" är från Biltema eftersom jag personligen anser att om det blir 11 eller 12 eller 13 kg är inte det viktiga utan att det blir jämt på alla bultar.
Sedan finns det naturligtvis ställen som är kritiska på momentet men inte så många ställen på dessa bilar.

/Janne

som mest använder momentnyckeln till vinter och sommarhjulen.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#9 Post by Harpin »

Jag har två. En som klarar 19-100nm som är 3/8" och en som klarar 20-210nm som är 1/2". Båda analoga. Litar mer på analoga än digitala. Den lilla används aldrig medans den andra används flitigt. Och som andra sagt, materialet som används påverkar mer än verktyget. Man ska göra "rätt".

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#10 Post by Thörn »

Tomcat1 wrote:
Thörn wrote:Dom analoga använder jag dagligen på flygmaskiner.
Då är dom nog tillräckligt bra för att ha till en gammal bil också

:wink: .
Jaså. Vad för flygmaskiner skruvar du?


Tack för svaren och en följdfråga då för tror ni att det räcker med en momentnyckel som har kapacitet för att dra 350nm eller ska jag ta något grövre än det?
Agusta A109
300px-Hkp15_Agusta_A109.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#11 Post by patand »

QV_ wrote:Den "stora" är från Biltema eftersom jag personligen anser att om det blir 11 eller 12 eller 13 kg är inte det viktiga utan att det blir jämt på alla bultar.
Den jag har är från Biltema och ser EXAKT likadan ut ner till minsta skruv som en vi hade till långloppsteamet som låg i grön plastlåda. Den stod det Kamaza tools på... Jag tror inte min är sämre trots lägre pris och blå plastlåda... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#12 Post by Thörn »

Denna var jag och kände på i helgen och den kändes gedigen.

När jag behöver en momentnyckel kommer jag nog att köpa denna.

http://www.harald-nyborg.se/momentnyckel-m-sparr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#13 Post by Bathory »

Måste bara tillägga att var noga med att köpa en kalibrerad med certifikat.
Vår förra drog 20nm mer :shock: än den var inställd på.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#14 Post by Harpin »

Bathory wrote:Måste bara tillägga att var noga med att köpa en kalibrerad med certifikat.
Vår förra drog 20nm mer :shock: än den var inställd på.

Sven
Hur pass kan man lita på dem? Lätt att bara lägg i..

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Praktisk verktygsfråga

#15 Post by Bathory »

Har men en med certifikat så borde man kunna lita på den.
Om det mot all förmodan ändå skulle vara fel (utanför angiven marginal) & något blir fördärvat för det så kan man begära ersättning för det som blivit förstört / skadat.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]